Hög Mankhöjd/ hästraser?

veve

Trådstartare
Jag undrar vilka hästraser som är kända för att ha hög mankhöjd? Förutom olika Kallblod. Tips till framtida hästköp! :) Undrar också om ni vet några stuteri i Sverige som föder upp dessa hästar.
 
Påminner om att det inte är tillåtet att diskutera enskilda näringsidkare, därför är det mot forumreglerna att tipsa dig om uppfödare.

Vad är hög mankhöjd för dig? Många SWB blir ju väldigt höga.
 
Påminner om att det inte är tillåtet att diskutera enskilda näringsidkare, därför är det mot forumreglerna att tipsa dig om uppfödare.

Vad är hög mankhöjd för dig? Många SWB blir ju väldigt höga.
Så hög det bara går:)
 
Shire hästar är den största rasen jag kan komma på, räknas nog förvisso till kallblod.
Vet att det finns SWB som är 180 samtidigt som andra är 150.

Jag är lite nyfiken till varför du vill ha så hög det bara går? :)
 
Shire hästar är den största rasen jag kan komma på, räknas nog förvisso till kallblod.
Vet att det finns SWB som är 180 samtidigt som andra är 150.

Jag är lite nyfiken till varför du vill ha så hög det bara går? :)
För att jag gillar stora hästar :)
 
Jag skulle säga att bredd gör mer än mankhöjd när det gäller hur stor än häst känns. En stadig 170-häst känns i alla fall för mig betydligt mer gigantiskt än en tanig 180 :)

Så ... tja, diverse varmblodssorter har väl blivit större med åren?
 
Förresten, brukar inte riktigt stora (höga) hästar ha mer hållbarhetsproblem? Har för mig att jag läst någon tråd på forumet om det för några år sedan. Inte insatt själv dock.
 
För att jag gillar stora hästar :)
Ah, det gjorde jag också och drömde att få äga en egen.
Dock har jag börjat tänka lite mer praktiskt på det nuförtiden att stora hästar medför stora problem. Håller inte lika bra som en liten och kompakt häst, behöver stå i stall med högt i tak, mycket massa att rida ihop, lever kanske inte lika länge som en mindre häst osv, men är man beredd på att ta nackdelarna en stor häst har så ska man definitivt köra på.

Jag har själv en stor häst, så jag förverkligade min dröm, men så här i efterhand hade det varit mer praktiskt med en mindre häst. Nästa gång ska jag inte begränsa mig till mankhöjden utan se mer till individ och låta det bestämma även om jag med största sannolikhet ändå kommer leta i 160-170 spannet i så fall. :p
 
Senast ändrad:
Ah, det gjorde jag också och drömde att få äga en egen.
Dock har jag börjat tänka lite mer praktiskt på det nuförtiden att stora hästar medför stora problem. Håller inte lika bra som en liten och kompakt häst, behöver stå i stall med högt i tak, mycket massa att rida ihop, lever kanske inte lika länge som en mindre häst osv, men är man berädd på att ta nackdelarna en stor häst har så ska man definitivt köra på.

Jag har själv en stor häst, så jag förverkligade min dröm, men så här i efterhand hade det varit mer praktiskt med en mindre häst. Nästa gång ska jag inte begränsa mig till mankhöjden utan se mer till individ och låta det bestämma även om jag med största sannolikhet ändå kommer leta i 160-170 spannet i så fall. :p
Ja det finns ju för- och nackdelar med allt :) bra tips!
 
Ja det finns ju för- och nackdelar med allt :) bra tips!
Jo, det är ju det där. Just ja, kan även nämna att jag måste ha BE-körkort för att kunna dra min häst, och det kan ses som både för- och nackdel beroende på hur man väljer att se det. För mig är det en fördel, ingen som vill/kan låna min transport.
Även om det är en nackdel, så är det en lättåtgärdad sådan. :p

Ska erkänna att jag fortfarande drömmer att få rida en Shire häst som är närmare 2 meter i manke och dundra fram i galopp så marken skakar. :love:
 
Jo, det är ju det där. Just ja, kan även nämna att jag måste ha BE-körkort för att kunna dra min häst, och det kan ses som både för- och nackdel beroende på hur man väljer att se det. För mig är det en fördel, ingen som vill/kan låna min transport.
Även om det är en nackdel, så är det en lättåtgärdad sådan. :p

Ska erkänna att jag fortfarande drömmer att få rida en Shire häst som är närmare 2 meter i manke och dundra fram i galopp så marken skakar. :love:
Okej :) Vad mycket nackdelar ni hittar. Ska man skaffa en större häst är man oftast medveten om det.
 
Okej :) Vad mycket nackdelar ni hittar. Ska man skaffa en större häst är man oftast medveten om det.
Ja, det är nackdelar man bör va medveten om vilket inte alla är (vilket inte behöver vara en nackdel, men ändå bra att känna till dom :) ), sen fördelarna med stor häst är att man alltid ser vilken som är ens egen häst i hagen om dom andra är små. Oftast tar de ett skrittsteg medan en liten häst tar kanske två, man ser ut över alla och har bra utsikt där uppe på ryggen. Stora rejäla hovar som är lätta att kratsa. Är man stor måste man va snäll osv. :p
 
Jag tror att det bästa är att leta efter en individ istället för att haka på detaljer som färg, mankhöjd, ras eller liknande. Om man inte av något specifikt skäl måste ha en väldigt stor häst, tex att man är väldigt lång/tung eller är intresserad av avel och därför vill ha en viss ras, eller tävling där en annan viss ras lämpar sig bättre! Då lär man såklart sålla bort alla andra som inte uppfyller kriterierna.

Varför vill du just ha en väldigt hög häst? Jag vill tro att du kommer gå miste om såå många fantastiska hästar om du begränsar dig till att den måste va en viss mankhöjd. Om sen den perfekta individen råkade vara 180+ eller favoritfärgen fux (tex) så ser jag det bara dom bonus :)

Själv skulle jag väl hällst ha en medelålders, välutbildad, mörk valack på drygt 170, men jag är sååå otroligt glad att jag inte var fast i den bilden, utan vågade åka och kolla på andra hästar också, för i stallet står idag ett yngre, brunt sto på drygt 160cm som väl iprincip bara var inriden när jag köpte henne.
Men hon är hästen med stort H och idag kan jag inte tänka mig nån annan än henne.
 
Jag tror att det bästa är att leta efter en individ istället för att haka på detaljer som färg, mankhöjd, ras eller liknande. Om man inte av något specifikt skäl måste ha en väldigt stor häst, tex att man är väldigt lång/tung eller är intresserad av avel och därför vill ha en viss ras, eller tävling där en annan viss ras lämpar sig bättre! Då lär man såklart sålla bort alla andra som inte uppfyller kriterierna.

Varför vill du just ha en väldigt hög häst? Jag vill tro att du kommer gå miste om såå många fantastiska hästar om du begränsar dig till att den måste va en viss mankhöjd. Om sen den perfekta individen råkade vara 180+ eller favoritfärgen fux (tex) så ser jag det bara dom bonus :)

Själv skulle jag väl hällst ha en medelålders, välutbildad, mörk valack på drygt 170, men jag är sååå otroligt glad att jag inte var fast i den bilden, utan vågade åka och kolla på andra hästar också, för i stallet står idag ett yngre, brunt sto på drygt 160cm som väl iprincip bara var inriden när jag köpte henne.
Men hon är hästen med stort H och idag kan jag inte tänka mig nån annan än henne.
ja visst är det så :) Jag är intresserad av andra typer också men vill veta mer om just vilka hästraser som oftast är höga i mankhöjd. Om ni gärna vill veta andra hästraser så är jag intresserad av arabhästar också men vet en del om dom och vill hitta en alternativ typ. Från och med nu vill jag endast ha svar från sådana som kan svara på frågan istället för att fråga om varför jag vill ha en speciell typ.
 
Jag tror att det bästa är att leta efter en individ istället för att haka på detaljer som färg, mankhöjd, ras eller liknande. Om man inte av något specifikt skäl måste ha en väldigt stor häst, tex att man är väldigt lång/tung eller är intresserad av avel och därför vill ha en viss ras, eller tävling där en annan viss ras lämpar sig bättre! Då lär man såklart sålla bort alla andra som inte uppfyller kriterierna.

Varför vill du just ha en väldigt hög häst? Jag vill tro att du kommer gå miste om såå många fantastiska hästar om du begränsar dig till att den måste va en viss mankhöjd. Om sen den perfekta individen råkade vara 180+ eller favoritfärgen fux (tex) så ser jag det bara dom bonus :)

Själv skulle jag väl hällst ha en medelålders, välutbildad, mörk valack på drygt 170, men jag är sååå otroligt glad att jag inte var fast i den bilden, utan vågade åka och kolla på andra hästar också, för i stallet står idag ett yngre, brunt sto på drygt 160cm som väl iprincip bara var inriden när jag köpte henne.
Men hon är hästen med stort H och idag kan jag inte tänka mig nån annan än henne.
Min fråga till dig är varför du tror att jag skulle köpa en häst p.g.a. dess utseende. I mitt fall är jag intresserad av individen och det är dom flesta. Min fråga var om någon visste hästraser med hög mankhöjd haha :) Jätte kul att ni tror att jag enbart vill ha en häst med dom grunderna. Man ska inte behöva förklara sig.
 
ja visst är det så :) Jag är intresserad av andra typer också men vill veta mer om just vilka hästraser som oftast är höga i mankhöjd. Om ni gärna vill veta andra hästraser så är jag intresserad av arabhästar också men vet en del om dom och vill hitta en alternativ typ. Från och med nu vill jag endast ha svar från sådana som kan svara på frågan istället för att fråga om varför jag vill ha en speciell typ.

Alltså, de enda raser man kan säga mer bestämt kring mankhöjden är väl i princip shetlandsponnyer och Shire -alltså där det inte är så många överraskningar utan en shettis är "alltid liten" och en Shire är "alltid stor". Raser som är just höga i mankhöjd (alltså som har det som kännetecken) är ju Shire och tex Clydesdale -och såklart halvblod och liknande. Om du bestämt dig för att det är en stor häst du vill ha så får du väl kika på annonser och sortera ut de som är störst, och sedan sålla bland dem efter individer som passar det du vill ha hästen till. Det är nog enklare att göra så än att titta på raser -mankhöjden skiftar ju mycket mellan individer, som min hästs avkomma (halvblod) är 158cm medan min tränares ena häst är 185cm (också "vanlig" halvblodstyp).
 
Alltså, de enda raser man kan säga mer bestämt kring mankhöjden är väl i princip shetlandsponnyer och Shire -alltså där det inte är så många överraskningar utan en shettis är "alltid liten" och en Shire är "alltid stor". Raser som är just höga i mankhöjd (alltså som har det som kännetecken) är ju Shire och tex Clydesdale -och såklart halvblod och liknande. Om du bestämt dig för att det är en stor häst du vill ha så får du väl kika på annonser och sortera ut de som är störst, och sedan sålla bland dem efter individer som passar det du vill ha hästen till. Det är nog enklare att göra så än att titta på raser -mankhöjden skiftar ju mycket mellan individer, som min hästs avkomma (halvblod) är 158cm medan min tränares ena häst är 185cm (också "vanlig" halvblodstyp).
Tack för enkelt svar. ja jag kollar på stora hästar på hästnet och det är roligt att det finns så många :) Ja det förstår ju vem som helst att en häst är en individ och det är något som avgörs i mitt fall om det blir en köp eller ej :) Det är självfallet. Tyckte det var så tråkigt att folk inte förstod en rak fråga haha :)
 
Jag tror att det bästa är att leta efter en individ istället för att haka på detaljer som färg, mankhöjd, ras eller liknande. Om man inte av något specifikt skäl måste ha en väldigt stor häst, tex att man är väldigt lång/tung eller är intresserad av avel och därför vill ha en viss ras, eller tävling där en annan viss ras lämpar sig bättre! Då lär man såklart sålla bort alla andra som inte uppfyller kriterierna.

Varför vill du just ha en väldigt hög häst? Jag vill tro att du kommer gå miste om såå många fantastiska hästar om du begränsar dig till att den måste va en viss mankhöjd. Om sen den perfekta individen råkade vara 180+ eller favoritfärgen fux (tex) så ser jag det bara dom bonus :)

Själv skulle jag väl hällst ha en medelålders, välutbildad, mörk valack på drygt 170, men jag är sååå otroligt glad att jag inte var fast i den bilden, utan vågade åka och kolla på andra hästar också, för i stallet står idag ett yngre, brunt sto på drygt 160cm som väl iprincip bara var inriden när jag köpte henne.
Men hon är hästen med stort H och idag kan jag inte tänka mig nån annan än henne.
En till anledning till att jag söker stor häst är att jag är lång och tung och det tycker inte jag du har med att göra för nu tror alla att jag är ute efter en häst p.g.a. dess utseende.
 
Well, jag har ridit flera 185 cm stora Halvblod (tysk stam). Vi har 4 hästar på 170- 175 cm i stallet nu. Samtliga är olika tyska halvblod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 594
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
23
· Visningar
1 165
Senast: Grazing
·
Gnägg hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
20 065
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp