Höanalys..

K

Klosis

Jag har tre olika hö partier, hur gör jag?? Går det att plocka från alla tre o blanda ihop o sända in?? Det kan ju inte vara nödvändigt att ta tre olika analyser. För det varierar ju vart på åkern man har tagit höt, i ena änden kan det vara vissa värden o så i nästa hörn andra. Så egentligen så borde man ju ta hö från varende bal om det vore rätt. :confused:
 
När det är så många som förespråkar analys så hade jag hoppats på svar. Ingen so har nåt tillägg?
 
När man tar analys på ett höparti får man i ett medelvärde (i bästa fall) tillbaka i brevlådan.
Är skörden väldigt ojämn av olika anledningar kommer höpartiet att ha stor spridning och hästens näringsintag variera från bal till bal.
Samma gäller om man tar prover från olika skörd. Det beror lite på hur man använder resultatet och hur stor kunskap man har om hur de olika skörden har skötts.
Det som kan vara avgörandet är om det ena partiet innehåller mycket klöver och är första skörden och det andra är endast timotej och andra skörd. Ring tillverkaren och fråga om det kan ge dig lite bakgrundsinfo så är det lättare för dig att ta ställning.
Att lägga ut 1500kr för tre analyser kan man väl tycka är lite att ta i... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 295
Senast: Castellini
·
Foder & Strö I år tänkte jag att jag skulle försöka ta en analys på årets hö-skörd, dock blev jag starkt ifrågasatt när jag berättade det. De menade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 279
Hundhälsa Hej Buke! Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan...
Svar
19
· Visningar
7 394
Senast: Fisherling
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp