liden

Trådstartare
Hej. Skulle vilja ha hjälp att tyda min hö analys ja fick idag. Var så länge sen jag höll på med det, men nu e min häst dräcktig och vill då att hon ska få det hon behöver. Fölningen är beräknad till slutet av juni. Analys resultat: smältbart råprotein 72g/kg foder, energi 8,4 mj/kg foder, ca 4,2g/kg foder, p 2,0g/kg foder. Är det inte väldigt högt protein värde? Höt är slått i slutet av juli pga regnet i juni. Kan verkligen värdena vara så höga när det är slått så sent? Tacksam för alla svar jag kan få.:):)

Sv: höanalys

Jo Proteinvärdet är ju högt men till ett dräktigt sto är det ju högst passande eftersom de behöver mkt protein i förhållande till energi. Jag tycker att du har ett bra hö. Troligtvis kommer du inte behöva komplettera med så mkt kraftfoder och tillsatser.

Passar bra till ett dräktigt sto! Och även vid digivning. :)

Du borde kunna täcka behoven med enbart med detta hö (om hästen bara håller hullet på det dvs inte är alltför svårfödd) plus ett mineraltillskott (i synnerhet av selen som ju ej finns i svenskt hö).

Tack för svaren. Hon är inte svårfödd håller sig alltid bra i hull, det är gott. Och hon får selen tillskott. Tokosel en gång i veckan. Men jag är lite fundersam över att värdena kunde bli så bra när höt är taget så sent. Vad har ni för erfarenhet av det. Står även en vallack hos mig som borde bantas lite, hur gör jag med honom? Byta ut lite av höt mot halm kanske? :)

Att det är taget sent behöver inte inverka - det är ju så mycket mer som spelar in! Vad det är för växtlighet där det är taget, hur vädret är/har varit osv. osv. Jag är inget proffs på sånt men det är vad jag vet iaf - det har inte med bara tiden att göra.

Eftersom det är så energirikt och ändå innehåller hög mängd protein kan du ju med fördel byta ut några kilon mot halm. Bara du ser till att proteinbehovet blir täckt ändå! (dvs ger så många kilon av höet att proteinbehovet blir täckt och ger resterande behov av energi i form av halm)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 363
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka