Hambo

Trådstartare
Hoppas denna tråden hamnar rätt !

Jag har av en bonde beställt hö.
Jag misstänker att det höet kommer ifrån en jättehage
där hästar gått och betat i många år fram tills för
ca 5 månader sedan.
Om inte dessa hästar var regelbundet avmaskade, kan det
då finnas mask ägg kvar som ev hamnar i "mitt" hö då ?
Hoppas att ni kan svara då jag vill kunna byta hö leverantör
i god tid !

Hej från hambo

Sv: hö

Masken skulle jag nog inte vara så orolig för fast det finns det nog andra som kan bättre.

Däremot finns det ju en ökad risk för att man får med gödsel eller jord pga ojämn/upptrampad mark. Det skulle jag fundera lite på.

Sara

Jag gör ofta så och har inte haft problem.

Man får dock köra med hög stubb för att inte skada sitt aggregat. Men det är ju bondens problem.

Dock skulle jag inte ensilera på en sådan åker. HH

Skulle aldrig ensilera eller ta hö från en åker som är betad i flera år. Det kan ju vara en duktigt gammal vall samt som tidigare skrivet så blir det ju en massa dynga på åkern. Är inte åker efterhållen som vall så smyger det alltid in ogräs t.ex. maskrosor.

Kicki :)

Vad är det för fel på maskrosor? Jag plockar maskrosor och torkar för att ge på vintern. I "Hästägarens örtabok" står det att det är nyttigt. De innehåller A, B, C och D vitaminer + kalium, magnesium och kalcium.
Maskrosor innehåller tom mer A vitaminer än morötter.:)

Sen om det är bra att ta hö på den beskrivna vallen har jag ingen aning om.

Det är väl inget fel på maskrosor men dom är inte en fördel att ha i vallen. Låg skörd, stor risk för bladförluster m.m. Det är däremot ruggig smältbarhet och högt näringsvärde har jag för mig.

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 818
Senast: Karamello30
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka