Hippocampus

Trådstartare
Jag har en häst med hjorthals (tror jag). Hästen är bara 2 år än så länge men halsen har ju inte ändrats så mycket genom åren. Halsen är lågt ansatt, brett ansatt, kort och "stabbig". Hon har en underhals som heter duga fast jag aldrig jobbat henne.

Till hösten ska hon ju börja "skolan", hur kan jag arbeta henne för att halsen inte ska utmärka sig? Hon ska ju gå 3 års test och jag tänkte om man kunde förvilla domarna lite :angel: Men framförallt hur jag gör henne hållbar för framtiden.
Klättra för att bygga överlinje är ju en tanke. Lång och låg, men då är det viktigt att hon inte hamnar på bogarna (hon är lite "framåtlutad" av sig själv).

Vad bör man tänka på?

Sv: Hjorthals

Hjorthals och underhals är inte samma sak även om det ser snarlikt ut. Det ena är den född med och det andra kan tränas upp/tränas bort.

En häst som är född med hjorthals kommer ha väldigt svårt att arbeta korrekt hela livet. Ryggen är automatiskt sänkt på den.

Det är en på buke som har ett praktexempel på hjorthals men nu kommer jag inte på vilken det är

Jag vet att det är två olika saker och jag tycker hon har båda två, och underhalsen går som sagt att träna bort. Men hur tränar man en häst med hjorthals? Jag hittar inga bilder på google heller för att jämföra min hästs hals.

Här är min hästs hals
33024856.jpg

33024858.jpg

Jag är inget proffs alls men jag tycker inte det ser farligt ut. Pållen är ju bara 2 år också så det där försvinner nog sen när du börjar rida hästen.

Det du kan göra är ju om du tex ska börja tömköra den redan i år, då kan du arbeta den i en "lång och låg" form.... men det är bättre att du tar hjälp av en tränare på hemmaplan när du ska börja i så fall om du har frågor om hur och varför :)

Men som jag sa, tycker inte du ska vara orolig och det ser inte ut som en medfödd hjorthals :)

images

Den ser bara ut att vara typen- stjärnkikare- vaken.

Den kommer att bli bra. när du börjar att longera o den fattar ha på chambon o den hittar själv en behaglig form. En sdn ska man inte longera utan, då den troligen bara fnattar runt med benen åt alla håll o kanter. Okoncentrerad då den troligen har kontrollbehov.

Tack!
Ja stjärnkikare är hon :angel:

Jag är urkass på att tömköra så redan från dag 1 ska jag ha hjälp (har inte tömkört ännu).

Ska tänka på det där med chambon sen när hon kan longeras :)

Jag har frågat så många och de har sagt att det är hjorthals och det går inte at göra något åt. Men underhalsen måste man ju iaf kunna få bort.
Hon har ju inte någon välvd vacker dressyrhals precis :angel:

Seabaz, den hästen du visa, den har ju samma hals som min med att det går ned framför manken igen? Och den hästen ser nog ut så med tanke på hur smal den är, eller?
Jag måste läsa på lite om detta tror jag.

Äh, de musklar sig ju bakifrån och fram, den där blir bra när den börjar jobba tror jag. Redan nu kan du kanske träna lite att hästen håller uppmärksamheten på dig och inte på resten av världen, att sänka huvudet och slappna av lite.

Jag skulle kanske också dubbelkolla med vet att det inte är så att hon sänker ryggen pga smärta.

Min ungis har inte heller någon fin hals ännu, men jag ser att han bär ryggen och att musklerna kommer så sakteliga.

Jag tycker inte heller att det ser så farligt ut av de bilderna att döma. Du får bara tänka på det när du jobbar igång hästen så blir nog det bra.

Hon är väldigt avslappnad när vi promenerar i skogen, sänkt huvud och aktiv rygg. På bild nr 2 här ser hon för första gången en häst med ryttare på ryggen som gick emot oss, annars brukar hon inte stå sådär. Men det var en bra bild på halsen.

men visst gillar hon att spana, även i hagen!

Jag tänkte kolla med en ET eller liknande (gärna som är vet. också) innan jag ska börja jobba med henne.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 239
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 968
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka