Hjälpa ömfotad häst

Sv: Hjälpa ömfotad häst

Är det bara jag som tycker det låter jättekonstigt?
En hovöm häst brukar av min erfarenhet vara väldigt öm på en gång? Inte bli värre och värre (eskalera långsamt) om det inte är så att ägaren eller någon annan filar och pillar eller ändrar något själv. Det kanske redan är fång?

Fast hästen hade ju bara gått på lösdrift innan.
Den börja ju ömma, eller man såg det iaf, när den börja gå på grus och i paddocken...som är ganska småstenig
Och så belastning på det

Well done:bow:

Argumentet att hästen håller sig snäll har jag hört förut. barfotaverkade kusar.
De som smyger fram...

Ja man kan säga att det är skillnad på barfota och barfotaverkad, i alla fall om man har en tanke bakom och ett mål med sin verkning. När man verkar för att slå på en metallsko så verkas hoven plan för att skon ska kunna ligga mot hoväggen, man skålar ev även bort en liten bit av sulan för att inte skon ska trycka mot den.

Seriös barfotaverkning syftar till att hästen ska kunna röra sig bekvämt utan järnskor. Det är betydligt svårare att verka en häst som ska gå barfota eftersom den inte får permanenta skor som kamouflerar smärta och dåliga hovar. En bra Barfotaverkare verkar efter hästens förutsättningar och använder sig av de hjälpmedel (boots, cast on osv ) som finns för att få en fungerande hov och inser att ömma hästar tar mkt längre tid på sig att utveckla fungerande och sunda hovar. Det finns hästar som kan gå barfota utan några hovskydd de finns de som har så deformerade hovar att de aldrig kan göra det.

Oavsett om man har hästen järnskodd eller barfotaverkad så SKA hästen vara mer bekväm eller i alla fall röra sig oförändrat efter skoning eller verkning. En häst normala sätt att röra sig är att landa på trakten först eftersom det är där stötdämpningen är, det gör inte många hästar idag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 935
Senast: mackan
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 789
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej, Jag tar hand om ett halvblodssto ett par gånger i veckan som är oskodd. Ibland känner jag puls i vänster fram - oftast knappt...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka