Hjälpa ömfotad häst

MagicaDeHex

Trådstartare
Har en häst i ett närliggande stall som är under inridning. Har vänskaplig kontakt med ägaren till hästen och emellanåt hjälpt till under inridningen.

Till problemet ; Hästen är nu så jäkla ömfotad att det gör ont i mig att bara titta på den. Den vill knappt inte gå framåt:cry:
Får dra den ut ur stallet, och varje ggn den råkar trampa på ngt så ser man hur jäkla ont det gör på hästen:cry:
Dessutom är det en stor tung häst, halvblodskorsning.

Har på pekat detta för ägaren som resonerar som så att den kan va oskodd för den ska snart på bete i 6 veckor och den håller sig lugnare under inridningen:crazy: och ägaren spar pengar:grin:

Även andra runt om har påpekat detta, men de får samma svar.

Jag har nu sagt att jag inte vill hjälpa till mer tills hästen får skor.

Men om den inte får skor och fortsätter ridas,tömköras etc. (ägaren har andra som kan hjälpa till) vad kan jag göra?
Är jag för dramatisk om jag anmäler?

Sv: Hjälpa ömfotad häst

Nej! Det står klart och tydligt i djurskyddslagen att man är skyldig att skydda hästen. Tänk om hästen får fång eller liknande belastningsproblem, är inte ägaren rädd för det??

så kände jag oxå! Det riktigt vänder sig i mig när jag ser stackarn:(

Men visst kan man göra det anonymt?
Måste man ringa eller finns det möjlighet att "tipsa" via mail?

Har ingen lust att komma i konflikt med familjen då det är närmsta grannstallet sas

Så bedrövligt.

I första skedet kanske banka in i ägaren att det är djurplågeri att inte ta hand om hästens hovar. Den går ju och spänner sig = smärta.
Sedan fråga frågor som;
Har hon/han haft kontakt med hovis som säger det är okej att den går barfota?
Är betet så beskaffat så att den inte kommer att ha ont hela den perioden också?
Brukar hästen gå barfota?
Varför har den blivit så öm nu?
Hur kan man ha häst om man vill spara in på hovis?

Förlåt om jag låter brysk, det är såklart inte menat mot dig :bow:
Du bryr dig och ska ha all cred.
Men jag blir så irrrrriterad på sånt, fattar inte tankegångarna:confused:

Ja det kan man. Jag vet dock inte hur man gör det "bäst". Jag trodde det bara var att inte uppge sitt namn och säga att man vill vara anonym men jag har läst något på buke om att det inte var så lätt? Typ att de hade rätt att spåra nummer/mail? Men det tycker jag låter överdrivet.

Jag uppgav mitt namn när de svarade i telefonen bara men de frågade inget mer om det iaf.

Så bedrövligt.

I första skedet kanske banka in i ägaren att det är djurplågeri att inte ta hand om hästens hovar. Den går ju och spänner sig = smärta.
Sedan fråga frågor som;
Har hon/han haft kontakt med hovis som säger det är okej att den går barfota?
Är betet så beskaffat så att den inte kommer att ha ont hela den perioden också?
Brukar hästen gå barfota?
Varför har den blivit så öm nu?
Hur kan man ha häst om man vill spara in på hovis?

Förlåt om jag låter brysk, det är såklart inte menat mot dig :bow:
Du bryr dig och ska ha all cred.
Men jag blir så irrrrriterad på sånt, fattar inte tankegångarna:confused:

Jag , och många andra har ifrågasatt detta, men det går inte in.
Hovis har ju verkat hovarna, men vet ej om denne sagt ngt. Inget som hjälpt iaf verkar det som.
Hästen har gått barfota hela livet, men har tills för 4-5 månader sedan gått på lösdrift,sysslolös. Men dne blir mer och mer öm för varje dag nu när den går på varierande underlag och aktiveras. Den är bara 3 år och har just börjat ridas in etc.
Jag tror inte den kommer bli bättre på betet. Mkt längesedan jag såg en häst som var så ömfotad

Ja, det sista argumentet är verkligen USCH!

Ja det kan man. Jag vet dock inte hur man gör det "bäst". Jag trodde det bara var att inte uppge sitt namn och säga att man vill vara anonym men jag har läst något på buke om att det inte var så lätt? Typ att de hade rätt att spåra nummer/mail? Men det tycker jag låter överdrivet.

Jag uppgav mitt namn när de svarade i telefonen bara men de frågade inget mer om det iaf.

Kan ju höra med dom innan jag berättar mitt ärende.
Annars får jag väl ringa från en telefonkiosk:p

Jag vill absolut hjälpa den här stackars hästen, men jag hoppas ändå på att ägarna ska komma "till sans" och sko den självmant för dte är ju aldrig kul att behöva anmäla ngn:(
Särskilt som jag vet att de för övrigt inte missköter hästen

Jag tycker du ska anmäla, det är definitivt djurplågeri att låta en häst ha så ont

Om det uppkommit plötsligt såhär på våren så skulle jag råda hästägaren att ta ut vet/hovis, för det där kan vara fång under uppsegling. Om hästen funkat ok barfota tidigare borde den inte akut bli så öm utan orsak.

Jag har gjort en telefonanmälan en gång och det var helt odramatiskt. Jag presenterade mig och inledde med att berätta att jag var orolig för ett par hästar. Det var som ett vanligt samtal mellan människor, inget konstigt alls. Handläggaren frågade mig sedan om jag ville vara anonym eller låta mitt namn stå som anmälare. Jag valde att vara anonym eftersom jag inte ville att hästägaren skulle få veta mitt namn. För min del kändes det helt okej att handläggaren visste vad jag hette, men inte de som jag anmälde.

Slutligen fick jag då ett ärendenummer så att jag kunde ringa länsstyrelsen och få reda på hur långt ärendet framskridit och vilka åtgärder som satts in.

Proffsigt och korrekt blev jag bemött och de aktuella hästarnas situation förändrades till det bättre. Jag har dock hört att alla inte fått samma goda erfarenheter av djurskyddshandläggarnas effektivitet och agerande, det skiljer säkert mycket från kommun till kommun.

Men iallafall, ts: slå en signal till djurskyddet, Förhoppningsvis leder det till bättring för hästen.

Om det uppkommit plötsligt såhär på våren så skulle jag råda hästägaren att ta ut vet/hovis, för det där kan vara fång under uppsegling. Om hästen funkat ok barfota tidigare borde den inte akut bli så öm utan orsak.

Innan så gick den bara från stall till hage, så jag kunde aldrig notera om den ömmade redan då. (va ju endast där ibland)
Men så i mars, när den började aktiveras mer så började det synas, och det eskalerade väldigt fort. För varje ggn jag kom dit och skulle hjälpa till hade dne mer och mer ont

Hästen har gått på samma foder sen den kom i höstas och går ej i gräshage ännu.

Ska höra av mig till dom på måndag och se vad dom säger. Är det massa krångel så ringer jag i värsta fall från anonym telefon och uppger helt enkelt en pseudonym:p

Tänkte uppdatera händelseförloppet:)

I förra veckan mötte jag personen i fråga som var ute å promenerade med hästen. Hästen ville knappt inte gå framåt och drog sig hela tiden upp på gräset.

JAg fick ett frispel:crazy:

Sa vad jag tänkte och tyckte och att jag inte tänkte hjälpa till å hantera en häst som har ont!
Och sa dom det va, att om hästen fortsätts aktiveras utan skor, då känner jag det som min plikt att anmäla detta då det gör ont i mig att se en häst plågas på det sättet!!
Igår blev han skodd:D

Ska bli kul att se om han vågar ta för sig mer nu:)

• Gilla
Reactions: Sar

Vad bra att du sa ifrån ordentligt så ägaren äntligen agerade!!

Jag fattar inte hur folk tänker när de låter sina hästar få bli så ömfotade, det är rent djurplågeri och för hästen är det lika ont som att gå med fång eller allvarliga skador. Ändå verkar många tycka det är helt okej, den är ju "bara lite ömfotad". :crazy:

Vill man inte sko så får man köpa boots!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 935
Senast: mackan
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 789
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej, Jag tar hand om ett halvblodssto ett par gånger i veckan som är oskodd. Ibland känner jag puls i vänster fram - oftast knappt...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka