• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare B Cool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 911
B

B Cool

En vän till mig har en ponny som helt plötsligt blivit sulöm eller något sånt. Hon vill helt plötsligt inte gå på gruset utan går till kanten. Är skodd. Hon haar aldrig visat något sånt innan, gått fram på vilket underlag som helst.
Värme i en eller fler hovar men det pendlar vilken hon är varm i. Vet varit ute, kunde inte ge något svar tog prover.
Har någon varit med om detta tidigare. Hon går med sänkt huvud och man ser att hon har ont.

Hovis var ute dagen innan detta skedde men allt ser fint och korrekt ut. Hon har inte tagit någonting på sulan utan en väldigt fin skoning, ser heller inte ut att ha satt sömmarna högt upp heller. Men det kanske kan vara sömmarna som spökar? Eftersom det kom efter det.

Någon som varit med om liknande?

Sv: Hjälp

Eftersom hon beteer sig på detta viset är det ju förmodligen runt om hon har ont, och vad hade hänt? Jo hon hade blivit nyskodd!

Även om hovis inte tagit något i sulan så har jag många gånger sätt att end el (vanligtvis plattfotade) pållar blivit ömma i en halv vecka åtminstone.

Tycker inte ni ska ignorera detta, utan om hästen är öm (men för övrigt ohalt på underlag undantaget grus) så bör hon rida den på någon äng eller paddock tills ömheten försvunnit. Detta för att undvika spänningar som kan ge andra rörelserubbningar.

Nej hästen rids inte nu. Men promeneras vilket veterinären rekomenderade henne till.
Hon brukar inte reagera på att hovis varit och skott om henne. Förvisso en ny hovslagare, men hon tog knappt något för det var inte mycket och ta och hon ser jämn och fin ut, ser inget konstigt.

Det är inte alltid hästen behöver vara "tokigt" skodd för att få en reaktion ska komma. Vissa hästar kan ibland få väldigt ömma sulor (ibland periodvis av olika anledningar) men det är inte ovanligt alls att en skoning som i våra ögon ser bra ut kanske blev lite "fel" för hästen. Jag tror fortfarande att det är detta som är orsaken.
Låter knappast troligt att hästen skulle ha erlischias med tanke på årstiden och tycker inga tecken i övrigt tyder på det heller.

Jag tror också att det måste ha med det att göra efterom det var en så omedelbar förändring. Nu fick hon utskrivet av vet inflamations hämmande och skulle avvakta tills på måndag nu. Tycker hon ska ta av skorna och se hur hon reagerar.
Blodproverna visade ingenting förresten.
Hmm Vi får vänta och se.

Erlichios kan komma vilken tid på året som helst. Min ponny fick det i oktober-november så årstiden omöjliggör inget. Däremot kan jag hålla med om att det snarare låter som om skorna hår påverkat i det här fallet.

Min lilla islänning har fått fång nu, och innan vi upptäckte det, ville han inte gå på grus utan sökte sig upp till gräset vid kanterna på vägen. Men för din kompis häst så borde hovslagaren ha märkt om hästen var mjuk i hovarna och att fång var på väg. Så förhoppningsvis är det inte fång, utan hästen kanske helt enkelt är öm i hovarna efter skoningen, och vill gå på mjukare underlag...

Senast ändrad av en moderator:

Upptäckten av erlichios kan ju komma senare, men den akuta fasen komer väl knappast den här tiden?
och om man gå utifrån tråden så ser jag inget tecken på att det lutar åt det.

Håller med dig om att det första är att plocka av skorna för att se om det var orsaken i alla fall, eftersom det kom så direkt efter skoningen.

En häst ska inte bli öm i sulorna av en skoning - då är det ngt fel. Hur skulle det se ut?- Tänk på alla tävlingshästar som ibland skos på plats!

Jag tänker fång på din beskrivning men om du har haft veterinär ute så borde ju denne ha konstaterat detta i så fall.

Ibland kan hovis verka lite för hårt, göra en missbedömning helt enkelt. Ibland kan det bli sömntryck (tror dock inte det är orsaken i detta fallet)
På en tävlingsplats verkas ju inte hästen om hoven ser någorlunda ok ut.. Den spikas ju bara fast igen..

Klart att en häst inte SKA bli öm i sulorna av skoning, men den KAN bli det iaf.. Räkna det som "fel", om det passar bättre.

En häst SKA inte drabbas av fång heller, men ibland händer det ändå.. Du skrev ett väldigt kosntigt inlägg.. Vet inte vad du syftar på riktigt...

Hon är fortfarande inte bra, men bättre. Jag har sagt till henne att ta ut hovis och dra av skorna och se hur ponnyn reagerar. Det är ju bara att sätta på dom igen om ingen förbättring sker.
Men en veterinär hade sagt att nu fanns det ingen anledning att ta bort skorna, det skulle ha gjort tidigare i så fall.
Konstigt svar tycker jag. Hon sa också att hon skulle vänta en månad och var hon inte bra då så skulle hon röntka henne.

Ja, om det är sömntryck kan det vara idé att ta av skorna, men som veterinären sa, det ska man göra i ett tidigare skede i så fall. Men vad jag förstod det är det på alla fyra hovar runt om? Och då låter sömtryck inte troligt om hovisen är duktig.

Om hon nu är sulöm för att hon är nedverkad för mycket så kommer hon ömma ännu mera om skorna tas bort, såklart!

Jag har haft vet på min häst 2 gånger som sagt att det inte var fång fast det var det !
Hej från hambo

Vad var det för konstigt med det inlägget?

Enligt mig är det en oskicklig hovslagare om han orsakar en sån sulömhet! Jag hade omedelbart bytt hovslagare om det varit min häst i a f. Hade en sån hovis för några år sen, som påstod att det var normalt att de två shettisarna knappt kunde gå de första tre dagarna efter verkning:mad: Efter byte av hovslagare visade det sig att de hade inga som helst problem med sulömhet efter verkning/skoningar.

Tycker också det låter om fång. Men skumt om både vet och hovis missat det. Du har ingen annan vet som kan komma ut och titta? Massa frostgräs nu (iallafall i Småland) som kan ge fång.

/Maria

Jag har haft vet på min häst 2 gånger som sagt att det inte var fång fast det var det !
Hej från hambo

Har oxå haft ut vet 2 ggr för fång,vet konstaterade dock fång och blev behandlad men dock utan resultat.Vet talade om för oss att röntgen bara var onödig.Men vi såg pga tidigare erfarenhet av fång att detta kan aldrig vara rätt med tanke på att hästen snarare blev värre trots behandling.Ringde hästsjukhus och fick en akuttid.Lastade häst med hemmagjorda gummisulor av madrass för att lindra trycket.Väl på hästklinik konstaterades att hästen hade sån hovbenssänkning att benet var påväg genom sulan.Blev akut avlivning.
Rekommenderar er med fånghästar att åka till Strömsholm.Har en bekant som åkte dit med sig ponny som var 25 år med kraftig fång.Genom specialbehandling kunde ponnyn räddas och hon är idag 28 år.Lång rehabilitering men vad gör man inte för dom man älskar!

"En häst ska inte bli öm i sulorna av en skoning - då är det ngt fel."

Reagerade på ditt svar här... Det är något fel om en häst får fång också...
Visst kan hovis göra missar, absolut, men vissa perioder blir hovarna "skörare" (beroende på många saker, andra problem, att hästen var xtra känslig för att verkas ner kan vara ett sekundärt problem till något annat). Dessa saker kanske hovis inte alltid ser (visst, kan man kankse se som en miss, men kanske inte är så lätt i alla fall. Lätt för oss som inte är hovslagare liksom).

Var inte meningen att låta kort mot dej elelr så på nåt sätt.. Jag är egentligen lite för stressad för att sitta här och skriva och då blir det som det blir! ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 117
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈