• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 120

kicket

Trådstartare
Behöver hjälp...idag betäckte våran hingstunge(född 25/4-07) ett av ponnystona som har föl vid sidan.
En ordentlig betäckning. Stoet ställde upp sig för honom. Vi hann aldrig avbryta det.
Har bara fått 6 stoföl tidigare o detta är det första hingstfölet.
Kan han lyckas få henne dräktig så tidigt?? Ska jag spruta henne?
Mitt hbl sto är brunstigt i samma hage...men henne kan han knappast nå upp till. Om hon inte lägger sig.
Vad skulle ni göra???

Sv: Hjälp!!

Njä, han är med största sannolikhet inte fertil om han är född i år. Om han nu verkligen fick till det ordentligt så skulle jag separera flocken, för det man riskerar är att stoet smittas med lite bakterier som kan få grogrund och medföra bekymmer vid nästa betäckningssäsong och dräktighet utebli.

Sen kan jag tänka mig att låter man honom hållas så lär han vara allt annat än rolig till våren då hormonerna kan börja röra på sig.

Hade en gosse som var odräglig från sommaren som åring, hela hösten och vintern. I februari då stona började brunsta dvs det år då han fyllde två, tiltade det i planeten på grabben och han sprängde vartenda staket och jagade efter ston för att få betäcka. Han blev kastrerad samma vecka :angel:

Du, hästar är kluriga, behöver märren ligga ner för att få till det, så fixar hon nog det.

Men såhär års så brunstar de flesta ston lite sämre och förhoppningsvis är hon inte intresserad av en så ranglåg kille som fölet.

Gira

Tydligen brydde sig inte ponnystoet om det iaf...hon är högst i rang i sto/föl hagen.
Tack o lov ska jag åka med hans mamma o honom till vet station för 90 dygns kontroll imorgon...ska prata med vet då.
Precis som du säger så kan han skada eller infektera stona om han fortsätter.
Det är 2 sto föl o 2 hingstföl så jag kan lugnt sära dem o de har ändå lekkamrater.
Trist bara för han o ett av stofölen har varit som ler o långhalm sen de föddes. Ligger i princip på varandra o sover.
De skulle ändå säras i okt då mammorna o hingstfölen skulle gå i egen lösdrift för att sedan ta bort mammorna när de är trygga i hagen.
Båda dessa ston är dräktiga så jag misstänker att han inte får komma till där. Fast han har ju klättrat på mamma bakifrån i en månad nu men aldrig "fixat" det som vi sett...inte ens haft fjäder.
Aldrig på något annat sto tidigare...

Ingen veterinär sprutar innan dräktighetsundersökning. Kolla på 16 dygn :idea:

Min vet sa att för att vara riktigt säker så borde jag spruta, men hon rådde mig att vänta.
Hon sa att han inte skulle kunna producera spermier redan...men att det finns 5 månaders som lyckats med betäckning.

Stoet var iaf fortfarande dräktigt med helsyskon...KUL!!!

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 331
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka