HjÄlp Nu, Torr Betfor

zeus

Trådstartare
Min häst har fått 6 dl torr betfor till kvällsmat idag. Vilken tur att jag gick ner till stallet för att pussa god natt. Som tur är har hon inte fått foderstrupsförstopning.

Är det farligt på något annat sätt? Tänker mig att vätska sugs upp ur tarmen/magsäcken?? Hon fick betforen åtta-halvnio, visatr inga tecken på kolik/magont i skrivande stund.

Sv: HjÄlp Nu, Torr Betfor

Största risken är just foderstrupsförstoppning så har hon klarat sig så här långt tror jag inte det är någon fara. Det går säkert bra.

Jag har fått lära mig att största risken är kolik, men jag kanske har fått lära mig fel! Att den sväller i magen/tarmarna när den kommer kontakt med vätska..

Åh vad jobbiga ni är, två helt skilda svar!:p
Pratade precis med vet och han sa att det är foderstrupsförstopning man är rädd för. Men f*n, både jag o "bollen" har ju hört det här med kolikrisken... Men givetvis ska vet veta sånt här, borde ju lita på honom:o. Blir lite smånervös av det här.:crazy:

Förövrigt vet jag att hon bara druckit 1-4 liter vatten på hela dagen. Visserligen äter de hösilage, s¨å där får de ju i sig en del vätska.

Gick just in på Hippson och kollade. Där nämner man först och främst foderstrupsförstoppningsrisken men det kan även orsaka kolik. Dock tycker jag inte att sex dl är så väldigt mycket så att det skulle kunna ställa till några större problem. Är det en stor eller liten häst?

Nja beror väl på vem man frågar.:p Enligt mig är hon liten; 1,63!

Tror faktiskt inte det är någon fara med henne. Var inne på Passagen och kollade där någon också hade en häst som fått i sig 5 dl och den fick till svar att det var så lite så det var nog inga problem. Det var det inte heller! Jag tror du ska lita på veterinären. Kan väl kolla till henne någon gång extra i natt för säkerhets skull om du har möjlighet. 1.63 måste väl räknas till stor häst.

Ja det räknas ju till stor häst om man jämför ponny-häst! Jämför man häst-häst är hon väl inte kanonstor direkt:D!

Ja, jag har tänkt att kolla henne med jämna mellanrum i natt!
Tack för alla svar!

Kom precis upp från stallet nu. Inga tecken på att något skulle vara fel!

Du kan inte ta en hink och blöta upp liiite betfor i det så att vattnet tar smak och på så sätt få i henne lite mer vatten? Vet inte om det hjälper, men det känns som att det skulle vara bra...

Jo det skulle nog funka på de flesta hästar, men min är extremt kräsen när det gäller all mat. Det är knappt att hon äter betfor (gäller iof de flesta foder:angel:). Har jag gjort betfor med lite för mycket vatten så lämnas det i krubban i ren strejk...

ah, ok... inte helt lättflörtad då med andra ord.

Jag håller mina tummar för att det går bra för er! Du får uppdatera här sen!

Tur att det brar var 6 dl då! Det kanske hon helt enkelt klarar :smirk:

Äntligen hemma från skolan! Var ute hos hästen flera gånger i natt och hon visade inga tecken på smärta! Tack alla som svarat!

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 905
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 515
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 493
Senast: Madick
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka