Hjälp! Min häst är akut sjuk! Är det någon som har

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ludwig XII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 784
L

Ludwig XII

Min valack som är 13 år har haft magsår samt hjärtmuskelinlamation. Han kastrerades i somras. Efter det så tappade han muskler och blev lite hängig. För två veckor sedan så ställde vi ut en bal med ensilage i hagen. Han åt det hela förra vinter och då gick det jättebra. Nu fick han diaree tre dagar efter att jag ställt in balen. Sedan åkte vi bort en vecka och de som tog hand om honom sa att han mådde bra men när vi kom hem så såg jag att han var akut sjuk!!!

Dett rann bara bajs och han slemmade/dreglade ORDENTLIGT! Under magen hade han troligtvis ödem ca.50x50cm stort område och ödemet hängde ner ca. 6cm. Bakbenen var svullna hela vägen och skapet var uppsvullet till en storlek av en fotboll.

På ATG så tror dom att det kan vara cancer, men jag tror inte det. Det kom ju i och med att jag ställde in den kraftiga höbalen. Blovprovet visar normalt på allt. Han är avmaskad och var inte uttorkad. Någon som har en ide om vad det kan vara? Han har ingen feber och snorar inte. GOD aptit.
Marie. :(

Sv: Hjälp! Min häst är akut sjuk! Är det någon som har

Kan det inte vara silaget då?? För kraftigt? Snabbt byte? För blött? ja du ingen aning

Det var blött och det var ett snabbt byte. Veterinären säger att hon har ingen aning, men att hon inte kan utesluta cancer, hjärtsvikt, botulism, förgiftning mm.

Be dem behandla för mögelförgiftning om de inte hittar något annat.

har du vaccinerat din häst mot botelism? tarmen kanske är i obalans,våran vet sa att hästarna kunde få lös avföring av engilagen och att man skulle hålla uppsikt på det lite lösa gjorde inget men va dom väldigt lösa kunde det vara en reaktion på fodret,vande du din häst succesivt till fodret?

Du skrev att hästen slemmar och dreglar... men ändå har god aptit. Klarar hästen av att svälja sin mat? Dricker den ordentligt?

Slemmandet har minskat. Den äter och dricker uten problem.
Balen ställde jag in uten invänjning. Gick bra förra året och de andra 8 hästarna klarade det bra. Dumt, jag vet.

Jag utgår från att hästen står på klinik vid det här laget....

Han är på ATG-klininken

Då behandlar de säkert efter bästa förmåga.

Är det problem med hjärtat skulle det kunna förklara ödemet bla.

Dom har kollat hjärtat och det verkade ok. Ska köra ekg. Jag litar på att det är kunninga vet. men eftersom de står rådlösa så kanske någon på forumet känner igen symptomen och kan ge tips/förslag på diagnos och behandling.

Skulle tippa på att det är hösilagebalen som är boven i dramat.
Någon neurotoxin, en lättare släng botulism, eller något åt det hållet.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 561
Senast: TantEster
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 383
Senast: Appetax
·
Övr. Djur Hej! Kom hem idag och upptäckte att min ena högdräktiga marsvinshona satt i ena hörnet och hängde och ville inte ha kvällsmat och hade...
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: Manzana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka