HjÄlp Mig!!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 021
Sv: HjÄlp Mig!!!!!

Jag förstår att det kan vara svårt när man inte är ensam om att bestämma. Det finns dock hösilage i minibal att köpa som passar för en häst. Det är dock inte billigt men om man måste så måste man. Det enda är väl det här med middagen då...

Kan du inte köpa småbalar kanske du ska fundera på att byta stall... För mig gjorde hösilage i princip hela skillanden. Men börja med att åka till kliniken och tala med en veterinär, de kan hjälpa dig.

Jag har en 12 årig halvblodsvalack som under ett års tid nu har hostat ( torrhosta ) och har nu börjat andas tungt. Men annars så är inte allmäntillståndet påverkat... jag har haft veterinärer uppe ett X antal gånger men dom bara skakar på huvudet:confused:. Dom tycker att jag ska fortsätta att vara som vanligt och rida m.m Men jag vill ju inte rida och anstränga en häst med andningsbesvär:crazy: jag har tjatat till mig både kortison och ventipulmin men inget av detta förbättrar varken hosta eller andning:cry:
Ska ringa till klinik i morgon och KRÄVA att dom går ner i lungorna och kollar så att jag får ett svar snart.......
Men är de någon här som har en teori om vad de kan vara??????
Stallet är mkt luftigt med bra luft. bra hö. hästarna är ute HELA dagarna.
Någon som varit med om nått liknande??

/som är orolig över sin pojk:cry:

Hejsan haft PRECIS samma problem med min pålle, skillnaden är väl att hon var äldre än din, 17 år. Vet. trodde först, efter lyssnat på lungorna att kunnde vara ngt bakteriellt så hon skrev ut Penecellin sprutor i 5 dar. Men det gick inte över efter avslutad behandling så vi åkte in till klinik och dom gick ned med kamera i halsen.
Visade sig att det var massa geggigt slem i luftvägarna som gjorde att hon andades ansträngt. De tog prover på slemmet och det visade sig inte vara bakteriellt :)

Hon fick slemlösande i 2 veckor och sen dess mår hon fin fint. Ca 1 år sedan. Anledningen var troligt vis att hon haft vila länge (p.g.a mattes lunginflammation:smirk:) och sammlat på sig slem, hon har ganska känsliga luftvägar. Sen är hon ju ingen ungdom.:angel:

Har även sett till att höet är av bästa kvalité, hon står på torv, att hon får vara ute så mkt som möjligt och att hon får regelbunden motion.
Nu mår hon jättebra:)

Senast ändrad av en moderator:

Nu åker jag snart... Usch vad nervös jag är..
Rök ihop och bråka med min mamma igår ( hon som äger stallet ) Hon tyckte att jag var fjantig som åker in med han:confused:... Att han hostar de gör väll varenda häst så här års säger hon, alla hästar är förkylda och hon kan minsann inte se att han bukandas:mad:.. Men hon kan ju för fan inte se om en häst går på 3 ben.................. Jag blir så ARG.................... En häst är väll ta mig f*n inte förkyld i ett år............ Jag vill veta vad de är som är på tok......

Berättar ikväll hur de gick ha de bäst allihopa.. KRAM KRAM

Mammor har en förmåga att blunda när det är nåt läskigt:eek:
Håller tummarna !
Hej från hambo

Jaha då var man hemmkommen från farbror doktorn...... Han är dammalergiker:cry:.. Så nu ska han medicineras och får bara stå på torv och äta blött hö eller hösilage.. Sen menar veterinären på att han ska kunna leva resten av livet symtomfri:)... Men nu till de tråkiga stallägarna ( dvs mina föräldrar vägrar att blöta höet ute för de är jobbigt :mad:, jag blir så trött när man inte ser till hästarns bästa) Så nu vet jag inte hur jag ska göra:confused:... Jag får leta efter bättre stallplats antar ja...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: Vogue
·
C
Hästvård Jag har en 30 årig shetlandsponny som för ett par år sedan hostade rättså rejält. Det kom slem och hon andades ganska tungt. Hon fick då...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: Majskolven
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 789
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ja då va det dags igen, känns som det har varit mycket nu dom sista åren.. Om vi ska dra det lite kort först så har jag en 17 årig...
Svar
7
· Visningar
1 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka