Hjälp mig!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nougat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 772

Nougat

Trådstartare
Hej! Om ett sto är 154-158 cm i manken, är det bättre att ta en ponnyhingst eller ska man ta en hingst som är 165-168cm i manken?

Tacksam för svar!:)

(Man vill ha en liten/stor häst)

Sv: Hjälp mig!

Jag skulle nog ta en hingst som är känd för att nedärva sin storlek.Tar du en ponnyhingst är det stor risk att du får en strax över ponnymåttet.

Hej! Om ett sto är 154-158 cm i manken, är det bättre att ta en ponnyhingst eller ska man ta en hingst som är 165-168cm i manken?

Vad är det för ras på stoet och kanske ännu viktigare, vad är det för storlek på föräldrar/mor-/far -föräldrar?

Vill du försöka få fram en liten stor häst så är det nog säkrast att välja en hingst som har någerlunda konsoliderat den storlek du önskar i de närmaste leden. Sedan vet man ju alrdig hur generna slår.. Spännande med gener ;)
U

För att kunna spekulera om storlek och vad man bäst skall använda för hingst så sätt dig ner och titta på ditt sto´s härstamning, den är i detta fall viktigaste. Där kan du själv se vad som ligger bakom henne, storleks mässigt. Där efter avgör du om du skall använda dig av en ponny hingst eller en hingst med större storlek än henne.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka