Hjälp med hingstval till två ston...

hjärter_dam

Trådstartare
Ägaren till min medryttarhäst planerar nu att betäcka båda stona till våren:idea: Hon bad mig kika lite efter hingstar som kan passa, så jag ber er om lite hjälp.

Sto nr 1 är "min" hopphäst, e.Amiral-Pascal-Nurmi. 160 cm i mankhöjd, snygg, mycket trevlig gång, extra plus för traven. Hoppar mycket trevligt med bra teknik och med MYCKET motor, ibland alltför mycket;)
Temperamentet är lite åt det skarpa hållet, hon är intelligent och vet mycket väl vad hon vill. Ibland tenderar hon att bli lite tittig. Hoppar utan problem banor på 1 meter och kan öppna, sluta etc., dock är hon aldrig tävlad.

Här är lite bilder på henne. Den andra bruna hästen som skymtar i bakgrunden är sto nr 2.
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0210.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0202.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0201.jpg

Sto nr 2 är e. Pascal-Nurmi-Toreador, och är som ni säkert förstår mamma till sto nr 1. Hon har även hon en relativt trevlig exteriör (ca. 160 cm i mkh), något längre, grövre och mer gammaldags än dottern dock. Rör sig trevligt men har inga gångarter utöver det normala. Har ett temperament som inte är riktigt trevligt, hon är rätt så tjurig och väldigt revirtänkande och tvekar inte för att slå efter en ute i hagen. Hon är ingen speciellt social häst.

Till båda stona vill vi ha en hingst som rör sig trevligt och som hoppar bra. Trevliga allroundhingstar helt enkelt. Båda behöver en hingst som är lugn och trygg och inte är alltför skarp. Båda stona är ju relativt små och vi skulle vilja ha föl som är mellan 160 och 165 cm höga, om vi får välja :angel:

Sto nr 1 är ju något kort, både i hals och rygg, är det något vi bör fkusera på att förändra, eller är hon ok? Jag tycker ju att hon har en trevligare exteriör än mamman, tycker att det är bättre att de är lite korta än att de blir lååånga.

Så, har ni några förslag på hingstar som kan passa de här damerna? Eller några vi ska akta oss för med tanke på temperament, exteriör eller annat? Ni får dessutom hemskt gärna kommentera sto nr 1, om man kan se något av den bilden där hon är uppställd.

Tack!
/S.

Sv: Hjälp med hingstval till två ston...

hjärter_dam skrev:
Ägaren till min medryttarhäst planerar nu att betäcka båda stona till våren:idea: Hon bad mig kika lite efter hingstar som kan passa, så jag ber er om lite hjälp.

Sto nr 1 är "min" hopphäst, e.Amiral-Pascal-Nurmi. 160 cm i mankhöjd, snygg, mycket trevlig gång, extra plus för traven. Hoppar mycket trevligt med bra teknik och med MYCKET motor, ibland alltför mycket;)
Temperamentet är lite åt det skarpa hållet, hon är intelligent och vet mycket väl vad hon vill. Ibland tenderar hon att bli lite tittig. Hoppar utan problem banor på 1 meter och kan öppna, sluta etc., dock är hon aldrig tävlad.

Här är lite bilder på henne. Den andra bruna hästen som skymtar i bakgrunden är sto nr 2.
http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0210.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0202.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c33/susanneandersson/IMG_0201.jpg

Sto nr 2 är e. Pascal-Nurmi-Toreador, och är som ni säkert förstår mamma till sto nr 1. Hon har även hon en relativt trevlig exteriör (ca. 160 cm i mkh), något längre, grövre och mer gammaldags än dottern dock. Rör sig trevligt men har inga gångarter utöver det normala. Har ett temperament som inte är riktigt trevligt, hon är rätt så tjurig och väldigt revirtänkande och tvekar inte för att slå efter en ute i hagen. Hon är ingen speciellt social häst.

Till båda stona vill vi ha en hingst som rör sig trevligt och som hoppar bra. Trevliga allroundhingstar helt enkelt. Båda behöver en hingst som är lugn och trygg och inte är alltför skarp. Båda stona är ju relativt små och vi skulle vilja ha föl som är mellan 160 och 165 cm höga, om vi får välja :angel:

Sto nr 1 är ju något kort, både i hals och rygg, är det något vi bör fkusera på att förändra, eller är hon ok? Jag tycker ju att hon har en trevligare exteriör än mamman, tycker att det är bättre att de är lite korta än att de blir lååånga.

Så, har ni några förslag på hingstar som kan passa de här damerna? Eller några vi ska akta oss för med tanke på temperament, exteriör eller annat? Ni får dessutom hemskt gärna kommentera sto nr 1, om man kan se något av den bilden där hon är uppställd.

Tack!
/S.

Jag skulle välja Artist 765, fan va ball den lilla hästen e! :D

hjärter_dam skrev:
*putt putt putt*

Nån måste väl ha några tips...

Jag har ett sto efter Artist 765, han ger extremt bra avkommer, både fyskit och pysiskt, dom blir runt 160-165 i mkh. han ger offta fux avkommer, alltid plus i gång arterna och en helt otrolig hoppkapacitet. jag har sett dena hingst lajv :D helt otrolig, Artist e efter Strauss, en väldigt känd dressyr hingst, samt i deras blod finns många anndra kändare halvblod! :) fråga gärna någe mer om du vill, jag tror han skulle passa till båda stona.

hjärter_dam skrev:
Båda behöver en hingst som är lugn och trygg och inte är alltför skarp. Båda stona är ju relativt små och vi skulle vilja ha föl som är mellan 160 och 165 cm höga, om vi får välja :angel:

Jag har absolut inget emot Artist, tycker de avkommor jag har sett är fina, men i mitt stall har vi haft två stycken e. Artist och båda två var mycket spralliga och hittade på mycket hyss, absolut inte den coola typen ( den ena 6 årig valack och den andra 9 årigt sto). De var 158 resp. 161 cm höga.
Vi har nu en avkomma e. Acacio, 5 år, 164 cm, och en e. Nobel, 5 år,166 cm, som är mycket coola, sociala och samarbetsvilliga i temperamentet. Båda hoppar även bra och har mycket bra gångarter.
Naturligtvis betyder mödrarnas temperament mycket, men jag har hört av flera att dessa två hingstar förärver det temperament vi har på våra.

elle12 skrev:
Jag har absolut inget emot Artist, tycker de avkommor jag har sett är fina, men i mitt stall har vi haft två stycken e. Artist och båda två var mycket spralliga och hittade på mycket hyss, absolut inte den coola typen ( den ena 6 årig valack och den andra 9 årigt sto). De var 158 resp. 161 cm höga.
Vi har nu en avkomma e. Acacio, 5 år, 164 cm, och en e. Nobel, 5 år,166 cm, som är mycket coola, sociala och samarbetsvilliga i temperamentet. Båda hoppar även bra och har mycket bra gångarter.
Naturligtvis betyder mödrarnas temperament mycket, men jag har hört av flera att dessa två hingstar förärver det temperament vi har på våra.

Jag har hört att både pappan Strauss och Atiast har väldigt mkt energi, men dom flesta som haft deras avkommer säger att hästarna endå e busiga på ett shyst sätt, är stoet snällt och lugnt, tror jag det kan bli bra med en artist uppe på det, kanske iaf till det stoet som var väldit trevligt, artist e en väldigt snygg hingst desutom :)

Jag funderar lite på Biggles, iaf till sto nr 2. Tror ni att det skulle kunna vara nåt? Jag gillar hans utstrålning, och dessutom tycker jag nästan att han har trevligare exteriör än far sin.Dessutom lär han ju kunna hoppa också, med briar i blodet. När man läser här så verkar ju alla överens om att det har blivit snygga och framförallt trevliga ungar efter honom, och det där temperamentet skulle behövas på den damen :angel:

Fler tips?

Biggles har Utrillo i sig tre gånger och Pascals pappa Falstaff i tredje ledet. Stoet e Amiral har redan Utrillo i sig två gånger. Du tycker inte att det blir för mycket?

Panikie skrev:
Jag har hört att både pappan Strauss och Atiast har väldigt mkt energi, men dom flesta som haft deras avkommer säger att hästarna endå e busiga på ett shyst sätt, är stoet snällt och lugnt, tror jag det kan bli bra med en artist uppe på det, kanske iaf till det stoet som var väldit trevligt, artist e en väldigt snygg hingst desutom :)

Trådskaparen skrev att "båda behöver en hingst som är lugn och trygg" och jag kan inte säga att de Artistavkommor jag har sett uppfyller de kriterierna. De är absolut inte elaka, men MYCKET spralliga. Bakom Strauss ligger Hertigen, och han har gett en hel del skarpa hästar.

Hej lite förslag..
till sto 1, Aerline H. Och nu vet inte jag var ni bor, men Marwin till sto 2, men han tjänstgör endast naturlig betäckning på Ekerö, Stockholm:rofl:

Svarar alla...

Det där med utrillo hade jag inte kollat upp. Bara en liten tanke. Men som du säjer blir det ju lite mycket Utrillo, så Biggles får vi nog avskriva.

Vi bor i mörkaste Småland, så vi tycker nog att det är lite långt att köra till Stockholm.

Artist är en jättefin hingst, men inget alternativ till de här två damerna tror jag.

Har du några andra tips på hingstar? Vilka (helst svenska) hingstar har lite eller inget alls Utrillo i sig?

Tack för hjälpen iaf...

Nobel är ingen svensk hingst, men han står i Skåne. Jag har träffat på flera avkommor till honom, och de har haft ett mycket gott temperament, coola men ändå vakna, och varit runt 165 cm. Har även sett honom live ett antal gånger och han verkar väldigt cool själv också. Han själv har 689 på gångarterna och tävlar nu 1,50 hoppning.

Är lite rädd för att det blir mycket i huvudet om man lägger Sandakan på de här damerna, eller vad tror ni? Fast han är ju rätt snygg...:d

Nu ahr jag tittat runt lite. Fastnade för casir ask och även carson ask. Även aerline h, som någon skrev här lite längre upp verkar ju super:love:

Vad tror ni, är nån av dessa hinstar att rekommendera till de här två damerna? Gillar ju lambourghini (stavning :confused: ) väldigt mycket, men han har ju pascal som morfra (tror jag det var) så det går ju tyvärr bort...

Fler tips och synpunkter tack!

Tycker att du kan betäcka dina ston med min arabhingst:idea: han har både gångarter och hoppar bra:D

Roderik?
Akribori?
Bourbon?
Nactus?

Alla fyra med både hopp och gång!:d

jag tycker att sto nummer två inte låter särskilt skoj, varför avla på den öht ?

För den andra så skulle jag satsa på ngn som har fått lite allroundavkommor, tex Acacio

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 517
Senast: Stina12
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 342
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 375
Senast: Bison
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 376
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar