Hjälp! Förstoppad hund

Jozze

Trådstartare
Nu är det över ett dygn sedan Kaiser bajsade. Inatt kräktes han två gånger och var totalt ute tre gånger under natten och försökte bajsa, utan att lyckas. Idag på förmiddagen stod han länge och försökte bajsa, men ut kom bara vätska och något slemaktigt. Sedan dess har han inte ens försökt att bajsa.

Vi kan inte komma på att han skulle ha ätit något särskilt. Vi kan inte komma på vad vi ska ge honom som kan vara laxerande. Han har fått små portioner med uppblött torrfoder som vi har hällt majsolja på. Han har ätit med god aptit men nu ville han inte äta alls. Antingen pga att det inte får plats mer eller för att det blev för mycket olja.

Jag har försökt med att sticka in tops (som jag fuktat med saliv) i ändtarmen för att få igång "bajsreflexen", och då krummade han som om han skulle bajsa, men lyfte istället bara på benet och pinkade :crazy:

Vad ska vi göra?? Någon med något tips?

Sv: Hjälp! Förstoppad hund

Plommon som man ger tillsmåbarn kanske? Min förra hund fick i sig det utan att jag visste om det och det verkade nog lite laxerande... Bara ett litet förslag :angel:

Kontakta vet snarast. Det kan vara ett tarmhinder och detta kan bli akut. Då är det bråttom.

Min schäfer blev förstoppad en gång och då gav jag henne microlax?, men det var efter att jag pratat med vet. som rekommenderade detta!

Så ring vet!

Jag gav min hund plommonpuré i somras när hon inte bajsat på två dagar. Vindruvor har också funkat.

Jag har läst lite på nätet nu och paraffinolja kan man tydligen testa. Svärmor ska titta nu om hon har någon.

Vad gäller tarmhinder så misstänker vi inte att han skulle ha ätit något som fastnat. Han äter aldrig "konstiga" saker, möjligtvis tuggar på pinnar, men det har han knappt gjort sedan igår.

Problemet är att vi befinner oss ute på landet, men det finns kanske någon jourvet att ringa...

Ni som rekomenderat plommon: hundar kan alltså äta plommon utan problem?

Det hinner man ju iaf få tag på iom att affärerna är öppna till 21. Apoteket har ju stängt, så har vi ingen paraffinolja så går det ju inte att få tag på.

Tillägg: Ingen paraffinolja :( Ska man testa plommonpuré tro?

Nu ska jag topsa honom igen och så går vi ut på säkert tionde rundan för idag.

Senast ändrad:

Hur är det med prostatan?

Förstorad prostata kan ge svårigheter att bajsa.

Jag läste det också. Tyvärr vet jag inte hur man kollar prostatan.
Han verkar ha fått en svart/mörk fläck på pungen dock.

*kl*
Jourvet är tillfrågad. Hon ansåg att vi skulle åka till Strömsholm. Dock har hundens familj blivit så dåligt bemötta tidigare där, så vi funderar på Bagarmossen istället.

Jag håller med Ylva86.

Annars har du gjort rätt. Olja oavsett sort löser magen, visst paraffinolja är bäst men i brist på det så är matolja OK. Men om maten kommer han äter kommer upp igen tyder det på att det finns något i magen som antingen stoppar genomförseln eller tar lång tid att smälta, t ex ben. Du skulle kunna prova att ge 1 tesked matolja enbart. Ingen mer mat på 1 dygn.

Har han druckit? Och har han fått behålla det? Om även vattnet kommer upp igen måste du till vetten direkt. Små hundar blir uttorkade väldigt snabbt (om det är hunden på avataren ser det ut som en dp). Uttorkning är jättefarligt.

Det kan vara någon form av gastrit/enterit, men lika gärna något som stoppar upp i tarmen som flera skriver.

Oavsett så är det nog bra att åka in till något djursjukhus och kolla upp det. Jag är själv väldigt förtjust i Bagarmossen, de har alltid tagit mycket god hand om min hund. Men jag tror faktiskt att Strömsholm är precis lika bra när det gäller vårdbiten. Dåligt bemötande från enskilda och enstaka individer kan man ha oturen att stöta på var som helst, men jag tror absolut inte att det spelar någon roll för vilken vård hunden får. Både Bagarmossen och Strömsholm är bra och säkra djursjukhus

Jag tror inte att han är hård i magen!

Eftersom han kräkts ett par gånger,så finns det nog inte mycket i tarmen,och det där slemmiga tyder mer på diarre-aktigt!

Bajsreflexer kommer trots att det inte finns nåt att bajsa ut när man har dålig mage!

En hund som har riktig rännskita,har ju bajsreflexer och vill bajsa mer,trots att den skitit 10 gånger på 10 min!

Min hund beter sig precis så där,när hon är lite halvtaskig i magen,vill skita men inget kommer!

Svarar alla:

Strömsholm ringde vi till först. De bad oss avvakta några timmar. Klockan var då ca 22, vilket betydde att vi skulle åka dit mitt i natten om vi skulle åka in.
Svärmor ringde hundens uppfödare som tyckte att vi skulle åka in nu istället för att vänta. Svärmor ringde Strömsholm igen, men då hette det helt plötsligt att vi inte kunde komma in, för deras röntgen och ultraljud var trasig (eller om u-ljudsmaskinen inte var levererad än) och de skulle kanske inte få igång den förrän om en vecka :confused: Varför sa de inte det på en gång så kunde vi ringa Bagarmossen direkt??

Jag ringde Bagarmossen som tyckte att vi skulle självbehandla med majsolja och få i honom vätska. Fungerade inte det och vi inte ville avvakta så var vi välkomna in, en jättetrvlig sköterska pratade jag med.
Kaiser (jupp dpmatte, han är en dp) dricker ganska dåligt normalt, så att truga i honom vatten fungerar inte. Vi försökte ge med spruta men fick bara i honom några ml. Klockan var nu närmare 23 och jag tyckte att vi skulle åka till B-mossen.

Man ska ringa innan man åker in och samtalet kostade 20 kr i minuten. Jag ville alltså bara meddela symptom och att vi kommer in, och inte dra ut på samtalet. Därför blev jag lite irriterad när sköterskan jag pratade lät som om vi var knäppa när vi trodde att det var förstoppning. Till slut sa jag "Jag har pratar både med Strömsholm och er tidigare och ni sa att vi var välkomna in men att vi skulle ringa först". Då avslutade hon snabbt samtalet.

Väl där behövde vi inte vänta så länge och vet samt djursjukvårdare som tog hand om oss var jättetrevliga. Kaiser blev palperad på magen och tyckte det var jätteläskigt, dessutom hade han ont i magen. Han röntgades och var jätteduktig (vi trodde aldrig att han skulle ligga still så fint som han gjorde :love:) och hans magsäck var full med mat trots att han inte hade ätit på ca 10 h. Dock hade han inte så mycket avföring i ändtarmen. Sjukvårdaren gav Toilax och han fick ur sig en del som var ganska normalt men åt det lösare hållet. Vi och vet tyckte att han inte behövde stanna kvar utan skulle behandlas hemma med Laktulos och ev mer Toilax.

För några timmar sedan pratade jag med husse (jag blev avsläppt hos mamma i Sthlm eftersom jag ändå skulle åka dit idag och Kaiser verkade må så bra som han gjorde) och Kaiser hade äntligen bajsat, vid åttatiden i morse! :laugh: Det var väldigt hårt och tydligen som trådar eller strån i det, men husse kunde inte riktigt urskilja vad det var för det var så svårt att dissikera. Jag tror att han sa att Kaiser hade bajsat en del löst också, men jag har lite svårt att komma ihåg i vilken ordning, pga en helg med sömnbrist ;)
Kaiser får små portioner mat, 1 ml Laktulos x 3 per dag och ev Toilax en till gång. Han äter som vanligt och verkar må bra! :love:

Jäkla vovvar alltså! Vad gör man inte för dem! :D Husse och "farmor" plus hjälpsam granne med GPS åkte 22 mil för laxermedel (och ett lugnande besked såklart; ingenting satt fast i tarmen!), och husse och jag har knappt sovit varken lördag eller söndag natt. Men hellre en vända till veterinären för mycket än en för lite. Älskade lilla vovve! :love:

Tack för svar i tråden!

Aversionerna mot Strömsholm har jag luftat i en tidigare tråd som jag startade för något år sedan, och behöver väl inte dras en gång till kanske :) Men sammanfattningsvis skickade de hem en hund som de egentligen hade tänkt låta vara kvar efter op av livmoder, pga att hon morrade åt personalen. Hunden dog samma dag som eller dagen efter hon kom hem, knall och fall.
En annan hund utredde de inte tillräckligt mycket utan ordinerade avilvning väldigt fort. I efterhand misstänks det att hunden hade en halsinfektion som troligtvis kunde ha botats med mer penicillin. Dåligt bemötande från flera personer ovanpå det.

Därför tar det väl emot en del att kontakta S-holm, åtminstone när det gäller hundärenden.

Bagarmossen har jag däremot endast bra erfarenheter ifrån (varit där med båda våra golden i mitten av 90-talet), och detta var ännu en :)

Oj vad skönt att det gick bra, dom kan verkligen skrämma livet ur en dom små liven :D

Verkligen! :D

När vi satt i undersökningsrummet och väntade på vet/vårdare så tittade Kaiser oroligt upp från golvet. Husse sa då med lätt uppfostrande stämma:
"Jaa, Kaiser. Hade du bara bajsat som du skulle så hade vi aldrig behövt åka hit!" :D

Jag förstår hur du menar och jag menar inte alls att göra någon diskussion av det. Har man flera dåliga erfarenheter så vänder man sig ju hellre till ett annat ställe om möjligheten finns :).

Vad skönt att han mår bättre i varje fall! Det kan inte ha varit roligt för honom att ha varit så förstoppad.

Skönt att allt är bra igen.

Jag har varit med om några liknande vändor genom åren med mina hundar. Varierande orsaker. En av min hunds kompisar gick bort förra året, troligtvis för att hon blev för uttorkad vid antingen något slags magsjuka eller att hon fick någonting som inte skulle ätas i sig. Så jag säger hellre 1 gång för mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa Kära hundmänniskor! Nu skulle jag vilja ha era råd om hjälp. Det är så att min hund insjuknade igår efter att ha varit dålig i...
Svar
9
· Visningar
1 713
Senast: Hellas
·
M
Hundhälsa Hejsan alla! Ja, nu börjar jag bli lite orolig. Allt började i söndagskväll. Han bajsade normalt på f.m och åt normalt men framåt...
Svar
2
· Visningar
1 337
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka