Hjälp, får inte tag på hö/ensilage!!!

tinafinis

Trådstartare
Börjar få lite smått panik!
Jag får inte tag på nån som vill sälja hö eller ensilage...
Vad i 17 ska jag ta mig till!!!
Finns inte en annons ute i min närhet!!!

Suck!

Tror ni andra skörden blir bättre???

...:eek:

Sv: Hjälp, får inte tag på hö/ensilage!!!

Hoppas kan man ju... Vi har fortfarande ett antal balar kvar sedan ifjol, och det är fortfarande fint, peppar, peppar.
Vi hade en som ville köpa balarna, men vi håller hårt i dem, speciellt som vi fodrar hela sommaren. Förstaskörden i år gav mindre än hälften av fjolårets förstaskörd.:crazy:
Som sagt, hoppas verkligen att andraskörden blir bättre.
Har du frågat alla bönder runt omkring dig? Kört runt i grannbyarna och frågat?

Det är nog ingen som har fått in någon normalskörd ännu i år, åtminstone inte här i söder.
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det inte finns några annonser ute.

Jag hoppas själv på en bra andra och tredje skörd i mina trakter, för med 12 hästar och drygt 20 får som vill ha mat i vinter så vore det lite jobbigt om det inte finns något foder att köpa.

det enda jag fått tag i är hösilage från förra året men känns inte som hela världen då det är bra kvalité på det.
spån däremot står jag i stort sett utan, finns bara dom där svindyra balarna från gr*nng*rden att få tag i...

Om Sketlanda betyder Vetlanda, får du väl åka till Växjö och handla Stabenbalar på Citygross.

Ring runt till bönderna och fråga!

Jag ringde på en annons en gång, men han hade bara storbal, vilket var omöjligt för mig att hantera just då. Men jag fick numret till hans granne, som i sin tur gav mig ett nummer till en annan bekant då han precis bokat allt åt en kund. Han hade massor av hö att sälja, eftersom han hade fått så höga värden att ingen ville ha det. :D:angel:

Så börja nysta i någon liten tråd, så löser det sig säkert, bönder brukar ha kontakter i branchen.

Har pratat med en del bönder här hemma...
En del har balar från förra året kvar. Kan man ge de om man inte får tag på annat om kvaliten e bra?
Sen e de ingen som har analysert.
Jag kan inte öppna alla balar ja får hem för analys... Vill gärna veta vad jag stoppar i min ettåring..

Fodrar själv med fjorårets hö nu....Jättefint är det, inget damm eller mögel.
Har läst nångonstans att det är vitaminerna som försvinner i det "gamla" höet annars ska det inte vara några problem att fodra med så länge det är av bra kvalite.

*kl*

Och jag har fått lite smått panik när jag insett att vi inte har något hö (duh, det har jag vetat ett tag) och ska åka på träning om ett par veckor. Vad tar man med sig? Går och slår hö själv i hagen och tar med sig tre ikeakassar eller vad? :p
Visserligen finns det faktiskt ensilage, men bara storbalar såvitt jag vet och det blir ju tokslöseri att öppna en sån bara för en dag/en häst.

okej, någon mer som har någon teori om detta?
har nämnligen funnit ett parti balar från förra året i värsta fall som e analyserade.
vad ska man igentligen tänka på utifrån den analysen?

Hö så sålänge det lagrats torrt och korrekt tappar bara vitaminvärde. Så har du analyserat fjolårshö som är väl lagrat och av god hygienisk kvalitet kan du gå på fjolårsanalysen. Obs att det ska se lika fint ut som årshö vad gäller det hygieniska, fjolårs ska inte damma/etc.

Samma sak med silage, går finfint med fjolårets och du kan lita på analysen, men vitaminerna är lagringsinstabila och sjunker.

Sen, liten moralkaka - men det är sådana här år som det visar sig hur mkt värt det är att ha en 'stadig leverantör', att år efter år boka och köpa av samma, inte byta mellan olika år, jaga 'lägsta pris' etc. Här är vi i år lite mer skonade än är, men toooorkan har gett bra kvalitet men lite kvantitet (dvs mindre skördar än normalt) här med. Och då ser leverantörerna om 'stamkunderna', och 'strökunderna' får nej, eftersom det inte finns något överskott att sälja av, än iaf. Många har dessutom fått börja nalla av förstaskörden för att stödfodra då betet är kasst pga samma torka..

Som 'bonus' så har tydligen handelsgödslet skenat i pris, och de som chansade på regn och inte gödslade så mkt (för att spara pengar) ligger än sämre till än de som gödslat. Men det blir ett dyrare år än normalt, helt klart.

Här tar många förstaskörden nu, på gott och ont. De som tog förstaskörd tidigt fick in dåligt med mängd, och vad värre är, det står still med återväxten, de skulle normalt kunnat slå andraskörd nu, men fälten ser ut som ngn form av gigantiska gräsmattor... :crazy:

Jag har pratat med 'min' leverantör, som vräkte på gödsel när han insåg varthän det barkade (torka). Han slog sin första/enda skörd nu i månadsskiftet (silage). Jag är dock inte alls bekymrad över att det blev så sent, då han kör vallanalys och iaf hitills år efter år efter år oavsett datum han slagit levererat de beställda värdena. I alla fall, han har fått tack vare gödslingen en hyfsad skörd, dvs han kommer kunna leverera samma mängd som förra året till stamkunder. Men han har inget extra att sälja av till strökunder. Ungefär lika låter det vad jag hört hitills för de som tar in hö. Utom grannen, som har större skörd än normalt av någon my(s)tisk anledning. Dock mumlade han om att 'men jag lär behöva ge den till fåren om inte betet tar sig..'

Jag skänkte bort en försvarlig mängd klöver/timotejhö på rot till andra grannen för att få fältet slaget. Mycket uppskattat i år, dock konstaterade jag att han körde in 5 vagnar, och körde ut tre (han tar löst) direkt ut till betena till korna.. Och det är början av juli. Det MÅSTE regna nu damnit!

Jag har köot av en o samma bonde innan i tre år.
Men det har varit så gnälligt o nu har dom själva skaffat häst samt att han har fått in väldigt lite i år.
Så de var bestämt redan från förra året att de var sista gången jag köpte där.

Nu vill jag med ha fatt på en stadig leverantör.
Jag hör mig för nu dagligen om var folk köper sitt hö.

Förstår om de inte kommit in några annonser ännu.... Men de hade varit rätt skönt att haft det ordnat o klart nu.

Hittade det här exclusive horsefeed i höganäs eller var de var. Verka vara väldigt dyrt, men dom hade. Vet ni om de skulle vara nåt att satsa på kanske?

Har du provat med o annonsera själv då? jag blev tok ner ringd i våras när jag sökte hö då "min" bonde hade slut på det

Jag har köot av en o samma bonde innan i tre år.
Men det har varit så gnälligt o nu har dom själva skaffat häst samt att han har fått in väldigt lite i år.
Så de var bestämt redan från förra året att de var sista gången jag köpte där.

Nu vill jag med ha fatt på en stadig leverantör.
Jag hör mig för nu dagligen om var folk köper sitt hö.

Förstår om de inte kommit in några annonser ännu.... Men de hade varit rätt skönt att haft det ordnat o klart nu.

Hittade det här exclusive horsefeed i höganäs eller var de var. Verka vara väldigt dyrt, men dom hade. Vet ni om de skulle vara nåt att satsa på kanske?

Ah, då förstår jag, även fast jag tycker du är ute lite sent, men du kanske hört dig för hela vintern och våren med? Jobbigt läge hursom =/ (Jag vet hur det är, jag har jagat grovfoder i JANUARI, 2001 dessutom, hela 00:s skörd regnade bort, så extrem brist redan på hösten. Jag trodde jag vars afe, gav fan i att ta in 00:s skörd, för att inte få in fukt. Hade så mkt kvar av 99 års skörd att det var lugnt. Annandag jul brände jag med gråten i halsen 1½ ton lagringsskadat hö, och i januari lika mycket till. Det möglade på skullen, luftfuktigheten var hysterisk och nästan alla hade samma problem. Så där stod jag i januari med två hästar och 30 räddade höbalar kvar..då var det svettigt vill jag lova).

Exklusivs silage är säkerligen precis lika bra som annat silage, med plus för att kunna 'välja lite'. Det är oskäligt dyrt anser jag, men är det krisläge så är det krisläge och det är absolut inget dåligt foder.

Jag trodde verkligen att jag ahde varit ute i god tid då jag i vintras/våras annonserade att jag behövde hö just inför våren för en ensilagebal inte skulle gå åt så snabbt.
Då fick jag kontakt med några som säljer hö o ensilage o allt möjligt. Men då hade jag redan köpt av en annan bonde men vi bestämde att jag skulle höra av mig efter midsommar om jag ville ha till vintern.
Detta gjorde jag men då hade dom inte fått in så mycket ensilage samt att höet redan var tingat.
Men visst 20 ensilagebalar som jag ungefär behöver skulle nog gå o ordna. DOm skulle höra av sig med analysen. Mailar dom sedan o då säger dom att dom inte kan sälja något ensilage för dom ska ha det själva. Har då gått o väntat på att dom ska höra av sig. Suck. Skulle höra av mig igen i aug......

Jo jag har som sagt annonserat, sagt var ja är i från men ändå har folk från norra delarna av sverige hört av sig.

Nu är jag tyvärr kass på geografi, men står ju att du bor i Älmhult, och Växjö är inte såå långt därifrån väl?

Där har jag iaf med en snabb sökning hittat hö till salu, årets skörd, ekologiskt, 2 kr/kg. Står inget om analys så finns väl inte tyvärr kanske? =/

hehe...
ringde ett ställe här i närheten. var totalt förberdd på att deras skulle vara slut för jättemånga köper där!
Men till min förvåning så skulle där nog finnas balar kvar, runda o även fyrkantiga.
Analyserade var dom oxå (brukade vara de alla fall).
Dom skulle ringa lite senare!
Dom kunde köra hit dom oxå.
Nu e ja jäääääkligt glad! Håll nu tummarna för mig!!! :-D

Nu är jag tyvärr kass på geografi, men står ju att du bor i Älmhult, och Växjö är inte såå långt därifrån väl?

Där har jag iaf med en snabb sökning hittat hö till salu, årets skörd, ekologiskt, 2 kr/kg. Står inget om analys så finns väl inte tyvärr kanske? =/
Jaså. om de var på blo. måste de ha kommit ut idag?!
Nä de e inte så långt här i från.
Tackar för tipset.
Ska se om ja hittar annonsen. Kan ju vara bra att ha lite i fall i fall!

...

Hittade de inte på bl. Vill du pm:a mig?

Sen, liten moralkaka - men det är sådana här år som det visar sig hur mkt värt det är att ha en 'stadig leverantör', att år efter år boka och köpa av samma, inte byta mellan olika år, jaga 'lägsta pris' etc.

Fast jag ahr två stadiga leverantörer + andra bönder i grannskapet vi tidigare köpt av. INGEN har hö i år att sälja av. Jag börjar med få smått panik. Min ponny MÅSTE ha hö dessutom. Den stora kan äta 50 % silage men lätt att få tag i småbalar. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 170
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka