Hjärnskakning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

FannyN

Trådstartare
Jag är världens sämsta sjuksköterska när det handlar om kroppen. Tacka vet jag psykiartrin...nåväl,sonen fick hjärnskakning igår kväll...en boll i huvudet när han stod i mål,tydligen hade han på eftermiddagen slagit huvudet i ett annat mål.I en stolpe så att höll på att svimma. Han är ju inte den son varken berättar eller gnäller så det blev ju en överraskning när vi fick veta det efter 6 timmar.
När han på kvällen fick bollen i huvudet ropade han att jag skulle komma,han sa att det snurrade i huvudet och sedan spydde han som sjutton.Ville bara från människorna och till sin säng.
Jag la honom i sängen och pratade en massa och det var inget konstigt,sen kollade jag hans reflexer och ev nackstyvhet och det var helt ok.
Sen somnade han och jag har petat på honom ofta hela natten.Pratat lite varje gång och det har varit adekvata svar.
Nu mår han inte illa men har ont i huvudet och ligger och kollar på film.

Vad är era erfarenheter av detta,hur lång tid ska han vara i stillhet ?
Är det ok att leka igen när han känner för det??
Han är 10 år.

Åsa orolig!!
 
Sv: Hjärnskakning!

Vid trauma mot huvudet som resulterar i medvetslöshet eller illamående bör man åka in.

Första dygnet är farligast, så han lär väl överleva nu när det gått nästan 24 timmar.
Men hade han börjat klämma in hade du inte haft en chans hemma.

Nackstyvhet är inget tecken på inklämning, inte heller reflexbortfall.
Det är puls, blodtryck, väckbarhet och pupillstorlek man måste kolla, och det kan gå illsnabbt.

Han bör hålla sig stilla så länge han mår illa eller har ont i huvudet.
 
Sv: Hjärnskakning!

hej

orkar grabben leka så är det väll ingen större fara.
skulle han ha ont i skallen i många dagra så skulle jag kontakta
vårdcentralen.
 
Sv: Hjärnskakning!

Tack snälla!!
Jag ringde sjukvårdsupplysningen och det var de som sa detta om nacken och reflexer,och att vi inte behövde komma. Ryser....

// Åsa
 
Sv: Hjärnskakning!