Hjärnskakning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

FannyN

Trådstartare
Jag är världens sämsta sjuksköterska när det handlar om kroppen. Tacka vet jag psykiartrin...nåväl,sonen fick hjärnskakning igår kväll...en boll i huvudet när han stod i mål,tydligen hade han på eftermiddagen slagit huvudet i ett annat mål.I en stolpe så att höll på att svimma. Han är ju inte den son varken berättar eller gnäller så det blev ju en överraskning när vi fick veta det efter 6 timmar.
När han på kvällen fick bollen i huvudet ropade han att jag skulle komma,han sa att det snurrade i huvudet och sedan spydde han som sjutton.Ville bara från människorna och till sin säng.
Jag la honom i sängen och pratade en massa och det var inget konstigt,sen kollade jag hans reflexer och ev nackstyvhet och det var helt ok.
Sen somnade han och jag har petat på honom ofta hela natten.Pratat lite varje gång och det har varit adekvata svar.
Nu mår han inte illa men har ont i huvudet och ligger och kollar på film.

Vad är era erfarenheter av detta,hur lång tid ska han vara i stillhet ?
Är det ok att leka igen när han känner för det??
Han är 10 år.

Åsa orolig!!
 
Sv: Hjärnskakning!

Vid trauma mot huvudet som resulterar i medvetslöshet eller illamående bör man åka in.

Första dygnet är farligast, så han lär väl överleva nu när det gått nästan 24 timmar.
Men hade han börjat klämma in hade du inte haft en chans hemma.

Nackstyvhet är inget tecken på inklämning, inte heller reflexbortfall.
Det är puls, blodtryck, väckbarhet och pupillstorlek man måste kolla, och det kan gå illsnabbt.

Han bör hålla sig stilla så länge han mår illa eller har ont i huvudet.
 
Sv: Hjärnskakning!

hej

orkar grabben leka så är det väll ingen större fara.
skulle han ha ont i skallen i många dagra så skulle jag kontakta
vårdcentralen.
 
Sv: Hjärnskakning!

Tack snälla!!
Jag ringde sjukvårdsupplysningen och det var de som sa detta om nacken och reflexer,och att vi inte behövde komma. Ryser....

// Åsa
 
Sv: Hjärnskakning!

Min syster (14 år då) ramlade på cykeln för 3 år sen (tror jag det var) och fick hjärnskakning. Hon spydde och var väldigt dåsig och borta (pratade, men det var knappt) mamma ringde till akuten/sjukvårdupplysningen (kommer inte ihåg vilket) men där sa de att så länge hon inte svimmade och var kontaktbar kunde de inte göra något på sjukhuset så det var bättre att hon var hemma. Mamma skulle väka henne ofta och kolla så hon mådde ok. När min syster fortfarande var väldigt dålig och spydde kvällen efter åke de till sjukhuset iaf men blev hemskickade ganska snart igen.
Båda mina föräldrar är sjukvårdutbildade så de visste vad de skulle hålla koll på men grannen fick samma besked då deras son (8 år) fick hjärnskakning.

När jag var mindre och slog i huvudet åkte vi in direkt, och det påtalade mamma när hon ringde. På akuten/sjukvårdupplysningen sa de då att det var det man rekomenderade tidigare men då det oftast inte är någon fara hade de ändrat rekomendationerna. Besparngar kanske?
 
Sv: Hjärnskakning!

Jisses, vilka stolpskott som jobbar där.

Nu går det ju för det mesta väldigt bra, men ändå.
 
Sv: Hjärnskakning!

*kl*

när jag fick hjärnskakning härom väckan så hämtade dom mig med ambulans och jag blev inlagd över natten,det var värst vad det skiljer sig åt i landet...
 
Sv: Hjärnskakning!

Min son vurpade i vattenruschbanan (ja, trots förmaningar etc så tror ju 11-åringar att de kan allt och mamma gnäller bara i onödan). Han tappade närminnet totalt! Och då menar jag totalt. Det som hände för 5 sekunder sedan mindes han inte.
Jag ringde 112 efter att ha avvaktat en halvtimme utan förbättring och vi tog ambulansen till Sunderby sjukhus där vi var inlagda på barnavd i 1½ dygn för observation. Jag låtsades inte om att jag jobbar som ssk, ville bara vara mamma och absolut inte bli hemskickad och ha commotio-obs hemma, som en kompis/kollega fick göra när hennes dotter föll och slog huvudet. Det tog ett dygn, sedan kom hans närminne tillbaka och han mindes även själva olyckan. Det enda han absolut inte minns är ambulansfärden. Medvetslös/illamående var han aldrig men han tappade verkligen minnet totalt, kunde tex ej gå på toa ensam på akuten för han visste ju inte var han var.
 
Sv: Hjärnskakning!

Oj då, så var det inte då jag ramlade av hästen och fick hjärnskakning för några år sedan. Svimmade och så, blev ivägskickad med ambulans till akuten och sedan kvar där för observation i 4 :eek: dagar. Måste ha vart väldigt dålig då :D
 
Sv: Hjärnskakning!

När min son slog i huvudet på fotbollsträning för några år sedan så var han borta en kort stund. Maken ringde när han var på väg hem från fotbollen och undrade hur han skulle göra. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de ville att han skulle in till akuten för kontroll. Väl där träffade sonen (och maken) en jättebra läkare som sa att det inte såg riktigt bra ut. Att de skulle stanna över natten för övervakning. De ville undvika att röntga honom eftersom han var så liten (knappt 5 år). Skulle göra det om han blev sämre. Som väl var så blev han bättre. Sen fick han ta det lugnt ett par dagar. Usch, vad jag var orolig då. Jag var inne med kläder till honom och maken och så fick jag hämta hem dottern som också tränat fotboll. Henne fick jag till slut bära ut under armen för hon var vansinnig för att inte hon också fick sova över på sjukhuset. :p
 
Sv: Hjärnskakning!

Tack alla för svar!!!!!

Sonen mår bra igen och nästa gång ska vi åka till sjukhuset. Ni är så gulliga. Det känns fantastiskt att få stöd när det blir så jobbigt,och man inte vad som är bäst.

Kram // Åsa
 
Sv: Hjärnskakning!

Vad skönt att han mår bra!

Det går ju oftast bra, men de gånger det inte gör det motiverar alla dessa onödiga observationer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 011
Senast: Amha
·
Relationer Detta är en tråd som lika gärna kunde hamna på förälder, hund eller ÄU så blev här:p Jag och sambon har precis som många andra våra...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 789
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 332
Senast: Alexandra_W
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 608
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp