Hjälp! Ska göra ridbana

T

Tereeze

Hej.
Nu planerar vi för ridbana och budgeten är tight. jag fick tipset att gräva bort matjorden tills jag kom ner till grus och packa detta och sen lägga på ytlager. billigt och bra tänkte jag. Problemet är bara att vi inte har grus under matjorden utan där är lera ca: 45 cm ner.
Vi bor i skåne och marken är vanligtvis inte blöt där vi ska ha banan.

Jag har inte råd att bygga efter konstens alla regler med bärlager och dränering.

finns det några alternativ?

HJÄLP MEJ!!

TACK!!!!
 
Sv: Hjälp! Ska göra ridbana

Jag är i samma sits, och pratade med en grus-gubbe häromsisten angående budget-banor.
Han hade något ridbanegrus, som han sa att man kan lägga direkt på matjorden.
Förutsättningen var så klart att marken är plan, och inte blir blöt vid regn, dvs dränerad i sig själv.

JAg funderade på det, men själva gruset kostar ju ändå 40-50.000:- så jag vet inte om man inte ska göra rätt från början, med schaktning, dränering, markduk etc.
Det är ju trist att "slänga på lite grus" för en himla massa pengar, om banan sedan inte funkar som man tänkt.

Ska dock iväg och kolla ett par sådana banor, så kan jag återkomma om jag får reda på något mer.
 
Sv: Hjälp! Ska göra ridbana

Det finns flera trådar med tips om billiga ridbanor, men jag kan upprepa hur vi gjorde ändå.

Vi har också lera och skalade av grässvålen. Lade 5 cm stenmjöl som fick sätta sig i ett par år. Därefter lade vi på 5 cm sand.

Vårt problem är dräneringen, så att dika runt banan är ett hett tips (dräneringsslang i banan är förstås ännu bättre, men kan bli lite dyrare) Se också till att det är högst i mitten så att vattnet rinner av. Behövs inte mycket lutning för det. I övrigt är det finfin svikt i banan och hästarna verkar gilla underlaget. Vintertid blir det stenhårt och isigt (beror till stor del på bristande dränering förstås) men det finns tips här också hur man kommer åt sånt.

Glöm inte att lägga lite pengar på belysning också. Det är inte många månader om året som det är ljust på kvällstid.

Vi harvar regelbundet med en liten hemmagjord harv som vi drar efter trädgårdstraktorn och då håller sig banan jättefin. Kan tillägga att vi inte har några större problem med ogräs heller. Man får rensa några plantor då och då, det är allt.

Här kan du läsa om hur man gör: http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90063

Lycka till
 
Sv: Hjälp! Ska göra ridbana

tack så mycket.
det är faktiskt så jag har bestämt mig att göra nu också. väck med gräset, sen stenmjöl och kanske till nästa år lägga på grus. Kvegsand ska ju vara det bästa, säger dem som vet. Min grusleverantör har en speciell blandning som ska vara till ridbanor men den där kostar ungefär 1/3 mer än att köpa vanlig sand så jag tror det får bli det billigare alternativet. men vi börjar med stenmjölet iaf.
Diken hade jag tänkt i vilket fall som, sen är planen att planen ska bli bomberad ungefär 10-15 cm högre i mitten.

tack för all hjälp. Kul att någon svarade!
 
Sv: Hjälp! Ska göra ridbana

Hej!

Sök på Paddex och kolla in hemsidan. Vi gjorde en sådan bana för 8 år sedan och vi är jättenöjda. VI schaktade bort matjorden och gav den lite lutning till ett bef dike. På med paddex o klart! Gick på totalt 50 000:-. Värt varenda krona eftersom jag kan använda ridbanan hela vintrarna också. Harvar man regelbundet o i rätt tid under "frystid" så fungerar den även på vintern. Jag har inte varit utan ridbana mer än max två veckor totalt per vinter, visa mig en sandbana som klarar det!!!;) Naturligtvis är den inte optimal för avancerad hoppträning eller så men helt ok att hålla igång med någon form av träning.
Vi fick en offert med c:a 40 000:- på en sandbana, ekovariant, men med tanke på att sandbanan inte går att använda under en ibland ganska stor del av vintern så passade det inte oss. Beror förstås på hur, om o var man rider under vinterhalvåret!
Lycka till med valet
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: Elinbeyla
·
Anläggning Nu är det lite kris och jag behöver bolla mina ideér! Jag måste ha en fungerande ridplan då gräsängen som jag använt i sommar börjar bli...
Svar
4
· Visningar
1 657
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 291
Senast: Mysaan
·
S
Anläggning Jag vet att det finns gamla trådar om detta och jag lovar att jag läst igenom dom (och googlat) men känner mig ändå väldigt vilse...
Svar
4
· Visningar
1 994
Senast: ElCamino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp