Hjälp! Självförtroendet är borta!

Docka

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min häst! :cry:
Allt känns så himla hopplöst just nu...

Hon har alltid varit en sådan "typisk irländare", ni vet - som hellre hoppar rätt igenom hindrena är stannar. Hon har alltid gått på allt, hoppat alla hinder och hon har gjort det bra! Hon har kunnat hoppa hur högt som helst enstaka hinder, men vi har alltid haft problem att behålla takt och rytm en hel bana då hon blir så exalterad att hon "rinner iväg" mot slutet.
Men själva sprången har aldrig varit något problem, det har varit dressyrarbetet mellan hindrena som vi fått kämpa med.
Och det har vi kämpat med i tre år nu, och det har äntligen börjat ge resultat! Hon är superfin på marken nu; lösgjord, avslappnad och lyhörd på hjälperna.

Jag har inte velat tävla henne förrens vi löst problemen mellan hindrena, och hon hade ingen tävlingserfarenhet när jag köpte henne. Men det kändes ändå rätt att vänta.
Vi har även varit förföljda av otur i form av olyckshändelser som gjort att hon fått vila i perioder (gått omkull när hon busat i hagen, fläkt sig i hagen, trampat snett osv). Men nu i våras kändes det äntligen som om det var vår tur!

Tyvärr är den här hästen lite känslig på fel sätt, blir därför lätt stressad och blev det den här tävlingsdagen i mars på framhoppningen.
När vi då kom in på banan var hon laddad till tusen, men så kom vi för stort på hinder nr 2, vilket ledde till en rivning och då blev hon jätteosäker av någon anledning. Hinder nr 3 var en vit grind och den stannade hon då på.
Jag var väldigt förvånad då hon aldrig stannat innan och vände bara helt enkelt på igen. Smackade denna gång för att ge henne lite övertygelse. Så tog hon avsprång, men ångrade sig mitt i och körde ner båda framhovarna rätt i grinden. Hon fastnade med högerhoven vilket ledde till att veterinären fick komma ut till tävlingsplatsen och sy fyra stygn fram på kotan.

Sedan dess har hon aldrig riktigt blivit sig själv igen...
Tiden efter ville hon inte hoppa alls, och blev jättestressad över de minsta av hinder. Så då gjorde jag som så att jag galopperade över cavaletti och hoppade något språng på 50cm hinder varje dag under någon veckas tid. Då blev det bättre. Jag har sedan dess i princip bara hoppat gymnastikhinder upp till 1,00-1,10 m för så fort hindrena blir högre än så börjar hon stanna. Och jag känner verkligen varje gång hon stoppar att hon gör det för att hon inte törs helt enkelt. Hon vågar inte hoppa...
När hon sedan kommer på att hon stannat blir hon jättestressad över att "ha gjort fel" och sen får jag som ingen kontakt med henne igen.

Jag har hoppat högre hinder vid några enstaka tillfällen för att "det måste göras", och hon stannar alltid någong gång innan hon hoppar. Det spelar ingen roll hur perfekt man kommer på hindret så törs hon inte...

Snälla bukare, har ni någon idé om vad jag kan göra?
Jag ser hur olycklig hon blir av det här, hon vill så gärna och hon tycker att det är så kul att hoppa, men hon vågar inte...

Alla idéer och förslag är varmt välkomna!


//Maja (och Kenny)
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Vad säger din tränare?

Kanske är det så att det sitter "fast" hos dig också? Vad händer om du sätter upp en annan ryttare?

Har du löshoppat? Löshoppning är nyttigt och man kan vara heelt säker på att ingen ryttare sitter och stör i alla fall :p.

Det KAN ju vara så att din häst inte VILL hoppa högre? Det kanske tar emot nånstans? Om du ändå vill hoppa/tävla högre än 1m så kanske du får överväga att sälja?

Till er som undrar varför man vill kunna hoppa högre än 1 meter med sin hopphäst, tja, det är som att rida/tävla dressyr och inte kunna göra något svårare än en 15 meters volt i galopp.
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Nja, det är egentligen inte det att jag måste hoppa högre än 1.10, men det är lite knepigt. För hon tycker egentligen inte att det är kul att hoppa låga hinder, då hoppar hon som vilken annan häst som helst. Men så fort hindrena blir lite högre hoppar hon som ingen annan. Den här hästen besitter en enorm kapacitet, och tycker att det är kul att hoppa högt, men sedan hon skadade sig på ett hinder är det som att hon är rätt att hindret ska göra ont...

Hon löshoppar som en gud. Hon är vad man kallar en typisk "löshoppningshäst". När hon löshoppar, och får göra allting själv hoppar hon 1.70!

Jag har självklart helt uteslutit att hon har ont någonstans, men hon är en väldigt stor häst för migg att rida, och det krävs mycket jobba för att få henne lösggjort. Jag hoppade privat för en tränare igår som tror att det kan vara nyckeln. Att hon verkligen måste vara helt lösgjord innan vi kan börja hoppa. Hon har nämligen börjat galoppera i en ganska kort galopp eftersom hon tvekar, istället för att verkligen ta för sig med galoppen.
Så igår fick vi i princip bara träna på att få igång henne riktiga galopp och hoppade inte så högt. Och får man bara igång den där galoppen och lyckas få henne lösgjord hoppar hon också lösgjort och avspänt.

Men jag ska ta det riktigt lugt, och fortsätta med mycket bomarbete.
Jag ska även försöka löshoppa henne lite ibland, eftersom hon får en sådan ego-boost varje gång hon får göra det...

Sen får vi väl helt enkelt se hur framtiden ser ut.
Jag skulle aldrig kunna sälja, vår relation är tills döden skiljer oss åt.
Om hon mot alla odds inte skulle vilja hoppa mer får vi försöka hitta något annat hon gillar. Men det tvekar jag på, hon älskar hoppningen. Men hon är ju irländare, hon kanske bara behöver hoppa lite stockar och fälttävlanshinder ett tag...

Ja, vi får väl helt enkelt prova oss fram.

Tack förresten Prick för dressyr-liknelsen. Det är precis vad jag menar. och det är ju inte speciellt kul för hästan att bara göra 15m volter heller....
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Fast det är ju stor skillnad på dressyr och hoppning så det är ju inte ens jämförbart..
Alla hästar kan göra svårare saker än 15meters volt, men alla vill&kan inte hoppa högre än 110.
För hästens skull spelar det ju absolut ingen roll, för jag antar att du inte hoppar samma övning jämt. (Rida på 15metersvolt kan ju jämföras med att hoppa på volt, inget annat....)

Uppenbarligen så trivs ju dessutom din häst i nuläget inte med att hoppa högre än 110, så varför inte stanna där tills hästen går som en klocka, sen höja gradvis?!
Och upp till 110 höjd finns det ju ändå en hel del tävlingar man kan välja på..

Om det är så att hästen löshoppar högre än 110 även nu efter olyckan , så ja då beror det nog på dig.
Inte att du rider direkt fel eller så, men det kanske sitter i bakhuvudet på dig att att hästen klarar det inte.
Eller så litar hästen helt enkelt inte på att du ska hjälpa den över hindren.
Vi hade en häst här som kraschade en gång på en tävling och det enda som hjälpte var helt enkelt ryttarbyte.
Men med tid och tålamod hade det säkert gått att ordna med även den ryttaren.
Det gäller ju att inte stressa, men samtidigt kanske inte fega för mkt - det kanske förvärrar saken.
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Det beror helt på vilket perspektiv man har. Jag kan igentligen tycka att dressyr och hoppning är väldigt lika. Hoppning är ju lika mycket dressyr som dressyr är.:)

Men jag förstår vad du menar.
Det jag känt fram tills nu är att jag just fegat, och det är dags att ta tag i det nu.

Men vi ska ta det sakta och säkert, jag tänker inte riskera något.
Jag tror löshoppningen kan vara bra för oss båda. Då får hon känna att hon klarar det på egen hand, och jag får också se att hon klarar det. Plus att hon tycker att det är dökul..!
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Om det är så att hästen är helt ok i kroppen så är det nog bara att ha tålamod. Hur länge sen var det som "olyckan" hände?
Fortsätt med cavaletti och låga hinder, det gör inget att hästen tycker det är tråkigt. Hellre att den är uttråkad på små hinder så den tycker det blir kul när du höjer lite. Så hoppa på tex 60 cm tills det känns super enkelt sen höjer du till 70 osv. Ha inte för bråttom utan låt det ta tid så att ni känner er säkra båda två! Gör man grunderna rätt så blir det lätt senare:) Kan ju utnyttja små hinder i markarbetet och jobba med lösgjordheten där, så hästen håller sig lugn även om det kommer in hinder i träningen.
Bara att ha tålamod lycka till!
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

tack så mycket för svaret elinlowenberg!

Det låter som en bra plan, och det är nog ungefär det jag ska sattsa på, mycket låga hinder och bomarbeten - det kan man ju göra i princip varje dag!
:)
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Nu kommer jag kanske låta så himla negativ men jag tar risken.
Det verkar inte som om din häst tycker att det är speciellt roligt eftersom hon stannar? Hon kanske helt enkelt har tappat lusten och då tror jag faktiskt inte att det finns så mycket att göra, antingen sälja eller acceptera. För det spelar ju ingen roll hur mkt kapacitet den har om den inte har viljan att hoppa? Jag har två exempel på hästar som tappat gnistan och aldrig fått tbx den.
Den ena var precis som din häst, en typisk irländare. Hoppade allt och älskade det verkligen. Gick upp till la men sen var det stopp. Den ville helt enkelt inge mer. Den går bara i skogen nu och lär upp små barn att hoppa, låga hinder. Den andre är en ponny som har otroliga meriter.. gått sm och hela köret. Gick hur bra som helst med flera ryttare, var inte söndertävlad men tyckte helt enkelt inte att det var kul längre när den blev 13.
Så att hästar kan tappa "hoppgnistan" tror jag absolut. Så mitt råd till dig är att antingen nöja dig med att du har en häst som går lite lägre klasser och kanske satsa på dressyr, eller sälja. Vet att det är hemskt, och att jag är negativ.. men jag säger bara som jag tkr.
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Det är klart att dressyren är en del av hoppningen, men det är ju en annan sak.. :p

Men att jämföra dressyr och hinderhöjden är ju rätt långsökt..
Däremot kan man jämföra övningar.
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Vi tycker olika helt enkelt!

Förr i tiden när militären utbildade sina hästar skulle alla kunna gå lätta klasser dressyr och hoppning, dvs normalt vanligt markarbete med lite sidvärtes och hoppa upp till 120. Det är inte högt alls för en normalt begåvad häst (ej ponny). Idag rider man ju inte alls på samma sätt, på den tiden red man mer i fält och hästarna var nog mer framåt också.

Något hopp-profil - minns ej vem - brukade alltid säga att 1 meter det kan alla hästar hoppa från skritt.

Så nej - jag tycker inte att 1 meter är så mycket svårare än en 15 m volt i galopp.

Fast jag förstår också om du tycker annorlunda - vi har helt säkert olika bakgrund! :)
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Att hoppa ett hinder på 1 meter är inte svårare än en 15meters volt, nej.

Men hoppning handlar ju inte om att hoppa ett hinder.
Det är där skillnaden ligger. En 15metersvolt kan inte bli svårare än den är.
I hoppningen kan man göra det skitenkelt eller jättesvårt och i olika kombinationer.
Höjden är ju egentligen oviktig.

Klarar man precis alla knixiga övningar perfekt från första stund när hindrena ligger på 100, ja då kan jag väl förstå om man tycker det är jämförbart.



Och att alla hästar skulle kunna hoppa en meter i skitt håller jag inte med om. Denne människa kan då aldrig haft en medelmåttig häst :angel:
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Jag tror löshoppningen kan vara bra för oss båda. Då får hon känna att hon klarar det på egen hand, och jag får också se att hon klarar det.

Här säger du själv, "att du får se att hon klarar det". DEtta tycker jag tyder på att du inte litar till hundra på din häst. VIlket hon antagligen känner av när ni ska hopa högre höjder. Jag tror hon stannar pga din egen osäkerhet. Du kankse inte känner av det när du sitter i sadeln men hästar läser av minsta känsla,och det kan räcka för att göra henne osäker.

Jag tycker du och din häst ska börja om helt från grunden. Och så tycker jag ni ska helt strunta i att hoppa överhuvudtaget en liten period.
Rid ut i skogen och bygg upp självförtroendet igen genom krånglig terräng där ni får samarbeta. Hoppa gärna småhinder i skogen,gör det till ngt roligt.
Varva med dressyr och sträck ut i långa härliga galopper både i paddocken och ute.
Jag tror nämligen att detta med hoppningen har blivit som en fix ide på ngt sätt,och att du och hästen behöver en fysisk och mental paus från prestationen:) Så att ni "hittar" varandra igen

lycka till
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Vet inte vad du har haft för hästar men 1 meter är ju inte särskilt högt?? Jag har hört liknande uttryck men då var det att alla hästar klarar en 120 bana:angel:

Finns nog ytterst få hästar som inte kan krångla sig över ett räcke på 1meter... Och absolut det är skillnad på ett enkel hinder och en trixig övning. Men en vanlig 1 meters bana på lokal/regional tävling brukar inte vara särskilt trixiga...:angel:
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Tack alla för svaren, jag har fått en del att tänka på.:bow:
En sak är säker i alla fall, jag tänker inte bara "ge upp", vi ska ägna oss åt sådant som är roligt och enkelt, men vi ska fortfarande försöka komma tillbaka igen, det får ta sin tid!


Angående det här med hästar och höjder så var det väl någon studie som visade att den genomsnittliga kossan hoppar 1.20 utan problem..! Så nog kan alla hästar det också om de måste, säg om de är jagade eller liknande...;)
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Angående det här med hästar och höjder så var det väl någon studie som visade att den genomsnittliga kossan hoppar 1.20 utan problem

Haha, ja, min kompis och jag brukar trösta oss med att till och med en gris kan hoppa 1 meter, så då ska väl vi klara hindren med våra hästar:D

TS, du har inte funderat på att åka ut på klubbtävlingar i både hoppning och dressyr, så hästen får vänja sig vid tävlingssituationen? Och hoppa små små klasser. När jag läste ditt ursprungliga inlägg fickjag intrycket av att hästen bara hoppats hemma (eller på träning), så den blev lite överväldigad av allt som hände och av de nya hindren.
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Vildros: Efter att hon skadat sig på den där tävlingen i våras har vi varit ute på en del clear rounder i sommar, just för att få rutin. Ibland hoppade hon som aldrig förr och ibland blev hon lite stressad, det berodde på dagsformen.
Planen var att bara åka iväg och hoppa lite 1m-klasser just för att det skulle vara enkelt och roligt - och det verkade hon tycka ett det var.

Nu på söndag ska vi åka till hemmaklubbens loka hopptävlingen. Vi är anmälda i 1m, men vi ska bara hoppa lite på framhoppningen och sedan gå in på banan och hoppa kanske 1-3 hinder eller så... vi får se hur hon känns :)

Ang. dressyrtävlingar så har det aldrig riktigt varit aktuellt innan - eftersom hon haft så svårt med lösgjordheten. Men jag har funderat på att kanske åka iväg på lite programridningar eller dylikt. egentligen strunta i omdömmet, bara prova loksom :)
 
Sv: Hjälp! Självförtroendet är borta!

Jag pratade om en meter i SKRITT.

Klart alla hästar klarar av att hoppa en meter.
Men för en medelmåttighäst är 100/110 bana det de max klarar av att hoppa om de är i toppkondition.
Då pratar jag inte om rena halvblodshästar.

Och nej 100 klasser på tävling är inte svåra :p
Men så lätt hoppar man ju inte på träning ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 823
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 106
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp