Hjälp mig med att övertala föräldrarna!!

4000kr är ingen bra häst. Sorry.

Jag var 16 för inte så länge sedan och är fortfarande lika hästtokig som du är nu. Men har fått inse att jag inte vill ha häst som jag har det nu och det stämmer nog för dig också om du tänker efter.

Jag har inga pengar så jag köper billiga hästar, de hästarna lär antingen vara sjuka eller livsfarliga. Hur ska jag kunna betala veterinären? ''Jag finner ett jobb!'' Eller hur? Spara då ihop pengar först så du kan ge hästen det bästa hemmet istället för ''kanske har råd''.

Det ser verkligen ut som du har ett underbart stall att vara i, får rida hur många gånger du vill. Det är jättebra. Är verkligen avis.

Jag tycker du ska ta vara på det bra stället du har och inte stressa med att ha egen häst, det är faktiskt otroligt skönt att inte äga häst och ''bara'' vara medryttare. NJUT!
 
Jag köpte min ettåring för mer än tre gånger så mycket pengar som du vill lägga. Då var hästen mer vild än tam och kunde inte ens gå i grimma ordentligt. Den var ändå billig med tanke på stammen. Idag är hästen sju år och en trevlig ridhäst, men vägen dit har varit krokig och kostat massor.

Jag hyr ett stall billigt. Betalar enbart 500 kronor/månad i kallhyra, då ingår vatten och el. Höet kostar 300 kronor/balen, mina två äter ungefär två i månaden (det är en maxad C-ponny och en shettis, så det är inga enorma hästar med kopiösa matbehov). Kraftfoder äter de nästan inget alls, så utslaget på ett helt år är det inte många kronor. Båda är för tillfället utan skor, men hovslagaren kostar ändå 600 för båda, och behöver stora ponnyn skor fram snart pratar vi nog nästan det dubbla. Sen är det vaccination, tandkoll, avmaskning/maskkoll minst en-två gånger/år, förutsatt att hästarna inte blir sjuka. Försäkringen på stora ligger på 400 kronor/månad, lilla står ägaren för (fodervärd). Förutom inköpet av hästen är det utrustning och sånt också, att ha häst kostar.

För de pengarna du har kommer du helt krasst köpa dig problem. Man får ingen vettig häst för den summan. Tyvärr. Jag har sommarjobbat vid sidan om studierna och snålat vartenda öre för att ha råd med hästen (hade bara en då) under studietiden, men då var jag mycket äldre än du och hade en rejält mycket högre timlön än vad en sextonåring får. Men det hade inte gått utan mina föräldrar ändå.
 
Min häst kostade väldigt litet pengar - och är en (jämfört med väldigt många dyrare hästar i min bekantskapskrets) problemfri och frisk individ med underbart lynne, om än inget GP-ämne. Så visst finns de.
Men det är inte det viktiga, utan att det som många redan sagt kostar en hel massa pengar att ha häst. Om han hade kostat 7 tkr eller 70 tkr att köpa skulle vara nästan oväsentligt sett till totalekonomin såhär tio år senare. Bara att ha honom kostar totalt 35-40 tkr/år, och då är det ändå ingen särskilt dyr hästhållning. Den löpande kostnaden hade jag inte kunnat ta som 16-åring, även om jag hade kunnat spara ihop en klumpsumma till inköpet, och jag har full förståelse för att många föräldrar inte heller kan ta den löpande kostnaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
760
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 897
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp