Hjälp mig med att övertala föräldrarna!!

Alicejoho

Trådstartare
Mitt namn är Alice och jag kommer från Skåne, det är så att jag söker en häst som är inom 5 000 kr. Jag har hittat en mycket fin häst för det priset 4 000 kr, även en sällskapshäst för 3 000 kr, 7 000 kr för två hästar är ju inte så dåligt. Min tanke är ju att kunna utveckla en häst som inte har det särskilt bra.

Men till problemet är att mina föräldrar inte tycker jag ska ha häst för det är mycket jobb, dock så har jag ju tiden till häst och allt där i mellan, så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att övertala de till att jag verkligen har kapaciteten för en/två hästar.

Jag bor på cykelavstånd från min farmor där jag hade mina fd. hästar ( två shettisar och en C-ponny), fick dock sälja C-ponnyn för hon var för het (var 11/12 då, är 16 nu). Så jag tänkte att jag kunde haft hästar där igen.
Jag rider även hos en i det området där jag bor på hennes westernhästar där jag tränar och rider hur många gånger i veckan jag vill, får även rida en häst som har muskelsjukdom och därför är lite het och ivrig i ridning men det klarar jag galant. Är dock mer intresserad av egen häst nu och mer inom allround.

Min fråga är då, vad tycker ni? Hur kan jag övertala mina föräldrar till häst? Kommer sommarjobba och tjäna mer pengar?
Kan ni hjälpa mig hålla utkik för billiga hästar?
 
Mitt namn är Alice och jag kommer från Skåne, det är så att jag söker en häst som är inom 5 000 kr. Jag har hittat en mycket fin häst för det priset 4 000 kr, även en sällskapshäst för 3 000 kr, 7 000 kr för två hästar är ju inte så dåligt. Min tanke är ju att kunna utveckla en häst som inte har det särskilt bra.

Men till problemet är att mina föräldrar inte tycker jag ska ha häst för det är mycket jobb, dock så har jag ju tiden till häst och allt där i mellan, så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att övertala de till att jag verkligen har kapaciteten för en/två hästar.

Jag bor på cykelavstånd från min farmor där jag hade mina fd. hästar ( två shettisar och en C-ponny), fick dock sälja C-ponnyn för hon var för het (var 11/12 då, är 16 nu). Så jag tänkte att jag kunde haft hästar där igen.
Jag rider även hos en i det området där jag bor på hennes westernhästar där jag tränar och rider hur många gånger i veckan jag vill, får även rida en häst som har muskelsjukdom och därför är lite het och ivrig i ridning men det klarar jag galant. Är dock mer intresserad av egen häst nu och mer inom allround.

Min fråga är då, vad tycker ni? Hur kan jag övertala mina föräldrar till häst? Kommer sommarjobba och tjäna mer pengar?
Kan ni hjälpa mig hålla utkik för billiga hästar?

Har du råd med 3-10,000kr i månaden per häst? (Foder, stallplats, försäkring, utrustning, sparande osv)

Lägg undan din beräknade månadskostnad ett år och köp sen en trevlig allroundhäst som du tycker om :)
 
Kan du knappt skrala ihop till att köpa häst för de priserna så skulle jag fundera på om din ekonomi ens tillåter att ha en endaste häst. Det är inte bara inköpspriset som kostar, det är allt runtomkring också; foder, uppstallning, hovslagare, veterinär, tränare, etc. Att utveckla en häst på ett bra sätt är dessutom något som kräver kunskap, och helst hjälp av tränare. Det är inget man bara gör hur som helst, även om man har haft egna hästar förut.

Är dina föräldrar inte villiga att bidra till ditt hästägande så är det bara att bita i det sura äpplet och acceptera det. Det är bättre att du väntar tills du är myndig och kan betala för dig själv. Spara ihop pengar under några år istället, så hinner du också se hur livet artar sig i övrigt så att du vet att du verkligen har tid och ork för häst då.
 
Vad du kommer att tjäna på sommarjobbet räcker till foder och hovslagare högst en månad, vem skal betala för resterande 9 månader och hovslagare under tiden till nästa sommarjobb?
Fortsätt du rida som du gör nu, och fundera på egen häst när du fått fast jobb och kan betala alla omkostnader självt.
 
För de pengarna får du inte friska och användbara hästar. Du får gamla, sjuka, skadade eller outbildade hästar av mindre attraktiv ras som travare eller korsningar som inte blivit så lyckade. Att utbilda en häst är inte alltid så lätt, och det är ännu svårare om det är en häst som inte är byggd för ridning.
Generellt sett gör man inte ett fynd när man köper en väldigt billig häst, istället köper man någon annans problem. Många försöker av olika anledningar sälja gamla och sjuka hästar istället för att ta sitt ansvar och ta bort dem.

Veterinärvård är dyrt och försäkringar har hög självrisk och täcker långt ifrån allt. Man behöver ha en buffert på åtminstone 10 000:-.

Vem ska betala allting? Sommarjobb kommer man inte långt på, du behöver jobba extra och då får du inte tillräckligt med tid för hästarna. Och vem ska köra hästarna till klinik när det behövs?

Använd åren tills du blir myndig till att spara ihop till en lite bättre häst och till en buffert.
 
Jag håller med om att du inte får en frisk och normal häst för så lite pengar. Och oavsett är det inte inköpet som är dyrast. De månatliga kostnaderna är rätt höga oavsett.
Och köper du en trasig häst kommer det bli betydligt dyrare än om du sparar ihop till en lite dyrare men frisk häst.
En sån häst kan du dessutom ha roligt med på ett annat sätt.

Jag tycker det låter som du har en jättebra deal på westernstallet där du får rida hur mycket du vill.
Det hade jag fortsatt med och istället försökt spara ihop till en sund häst längre fram.
 
Jag köpte ett oinridet dräktigt islandshäststo för 5000:-

Hon var mager, hade exsem, vargtänder, ovaccinerad och dåliga hovar.

Hon kostade mig runt 70 000:- första 18 månaderna i mat, vaccinering, veterinärvård, equiterapeut och ren omvård av exsemet.

Har du dom pengarna?
 
Så istället för fri tillgång till fina (antar jag) westernhästar där någon annan står för notan vill du köpa dig en-två hästar för inga pengar inkl. ständigt rullande pengar, ansvar 24/7 men för att allt ska klaffa är du beroende av dina föräldrar och din farmor?
Hur vet du att du har den tiden och kapaciteten som krävs för att ge hästarna bästa tänkbara omsorg?
Och hur kan du veta hur det ser ut om ett par år när du (antar jag) går ut gymnasiet, blir myndig och du själv måste ta huvudansvaret för dig själv, ditt liv, din ekonomi och hästarna?
Jag föreslår i så fall foderhäst.
 
Jag hade aldrig köpt en häst för så billiga pengar, är de så billiga döljer sig oftast något bakom som gör att de är så billiga.
Jag vet precis hur det var när jag var tonåring, drömde att ha egen häst och allt var en dans på rosor att ha häst, men det var nog bra att mamma drog i handbromsen och hejade mig.
Idag har jag egen häst och det är allt annat än en dans på rosor, ridningen och skötseln är det "bra" medan veterinärvård, hyra, hovslagare, mat, spån osv är det "dåliga". "Bra" i detta fall = billigt, "dåligt" = dyrt.
Jag är glad att jag bestämde mig att inte skaffa häst förrän jag hade ett tillsvidare jobb, då det kostat mig rätt mycket mer än jag trott.

I ditt fall hade jag sparat så mycket pengar det bara går för att kunna köpa den hästen jag ville ha (gjorde så själv). Man får mer häst för pengarna, i och för sig är inte alltid dyrast bäst, men det går att hitta fina hästar runt 40 000-60 000kr spannet. :)
 
Så istället för fri tillgång till fina (antar jag) westernhästar där någon annan står för notan vill du köpa dig en-två hästar för inga pengar inkl. ständigt rullande pengar, ansvar 24/7 men för att allt ska klaffa är du beroende av dina föräldrar och din farmor?
Hur vet du att du har den tiden och kapaciteten som krävs för att ge hästarna bästa tänkbara omsorg?
Och hur kan du veta hur det ser ut om ett par år när du (antar jag) går ut gymnasiet, blir myndig och du själv måste ta huvudansvaret för dig själv, ditt liv, din ekonomi och hästarna?
Jag föreslår i så fall foderhäst.
Håller med !
Förstår inte alls hetsen efter egen häst när man har hästar att rida och greja med redan?
Är själv medryttare numera och som fd hästägare kan jag säga att jG aldrig någonsin haft ett lyxigare hästliv.
Får låna helt underbara hästar när jag vill utan kostnad och ansvar. Ren lyx.
 
Rent krasst, om du kollar efter hästar i den prisklassen känns det inte som att du har råd att ha häst.
När jag hade häst la jag de pengarna varje månad på allt annat som kostade runt hästen. Spara undan de pengarna varje månad under ett år och du får något betydligt bättre.
 
Sadlarna ska passa hästarna också. Är du tillräckligt kunnig att se vilket av Ullareds begagnade som faktiskt är användbart?

Är du bra på att gjuta golv -glöm inte rätt lutning- och snickra? Göra stall är tungt.

Hästar har inte samma foderbehov som getter. Eller kor. Och att din pappa hade kor "innan" - hur gammalt är det höet/ensilaget? (Och hur är det med bete?)

Du tror du kan få pengar till ett par hästar, och tar för givet att de ska få stå gratis. Tja, då är det bara tillskottsfoder, hovslagare och veterinär kvar att betala om allt flyter på. Var har du tänkt ta de pengarna?

I din sits hade jag satsat på att vara medryttare, gärna på fler än ett ställe. Åkt på olika clinics i närheten, odla bekantskaper i trakten hästvärld, använt semesterpengarna på en ridsemester, ridit en termin eller två på en vettig ridskola om sådan finns i närheten.
 
Mitt namn är Alice och jag kommer från Skåne, det är så att jag söker en häst som är inom 5 000 kr. Jag har hittat en mycket fin häst för det priset 4 000 kr, även en sällskapshäst för 3 000 kr, 7 000 kr för två hästar är ju inte så dåligt. Min tanke är ju att kunna utveckla en häst som inte har det särskilt bra.

Men till problemet är att mina föräldrar inte tycker jag ska ha häst för det är mycket jobb, dock så har jag ju tiden till häst och allt där i mellan, så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att övertala de till att jag verkligen har kapaciteten för en/två hästar.

Jag bor på cykelavstånd från min farmor där jag hade mina fd. hästar ( två shettisar och en C-ponny), fick dock sälja C-ponnyn för hon var för het (var 11/12 då, är 16 nu). Så jag tänkte att jag kunde haft hästar där igen.
Jag rider även hos en i det området där jag bor på hennes westernhästar där jag tränar och rider hur många gånger i veckan jag vill, får även rida en häst som har muskelsjukdom och därför är lite het och ivrig i ridning men det klarar jag galant. Är dock mer intresserad av egen häst nu och mer inom allround.

Min fråga är då, vad tycker ni? Hur kan jag övertala mina föräldrar till häst? Kommer sommarjobba och tjäna mer pengar?
Kan ni hjälpa mig hålla utkik för billiga hästar?

Den krassa sanningen är, det kan du inte. Du är sexton år och då är det dina föräldrar som har både det ekonomiska och juridiska ansvaret över dina djur och vill de inte ta det så kan ingen tvinga dem. Du vill inte stå där den dagen hästen har skadat sig/blir sjuk och dina föräldrar vägrar betala den veterinärvård som krävs och du tvingas ta lån för att kunna avsluta hästens lidande.

Inköpspriset på en häst är en engångskostnad och oavsett om den är på 5000 kr eller det tiodubbla så är det inte där pengarna slukas. Det gör de varje månad. Att ha häst är dyrt. Jag har mina d-ponnyer hemma i mitt eget stall, är mycket prismedveten och vet exakt vad mina hästar behöver vilket gör att jag skippar alla dyra färdigfoder och istället köper det de behöver och blandar själv. Jag kan köpa in årets grovfoder och ströbehov en gång/år vilket gör att jag ytterligare får ner kostnaderna. Jag bor dessutom i en bygd där hö´t inte kostar 5 kr/kg utan snarare 1,50-3 kr/kg.
Mina två kostar ca 4000 kr tillsammans varje månad om de bara går i hagen och håller sig friska. Ska man som du tänker dig utveckla sin häst så måste man ha en bra tränare minst en gång i veckan. Då springer i runda slängar 2000 kr iväg varje månad bara i träningsarvode. Sedan måste du ha transport och en bil som får dra vilket drar iväg ytterligare, bensin, underhåll, någon som ska köra er osv. drar iväg än mer. Ska du då träna två hästar så får du dubbla den kostnaden.

Senaste året har jag lagt över 30000 kr i veterinärvård. Då har mina hästar bra försäkringar (vilket också är dyrt) men det drar iväg ändå och har man häst kan man inte vänta om de blir sjuka/skadar sig för att man inte har pengar utan de ska ha den vård de behöver direkt. Vaccination och tandkoll på mina två kostade 3600 kr förra hösten och det är inget man kan strunta i. Bara att ta bort en häst kan kosta mer än dina hästars inköpspris vilket blir alternativet om man inte har råd att ge dem vård. Ett djur får inte lida.

Även om hästen är billig i inköp så måste du ha bra och passande utrustning. Min ena häst var väldigt svår att hitta passande sadel till och den som passade kostade nästan 20000 kr. En häst kan omöjligt må bra med en sadel som inte passar så även om tanken är att köpa billigt så fungerar inte alltid det.

Innan jag vågade köpa hästar la jag undan månadskostnaden varje månad i flera år. Hade jag behövt ta av de pengarna så hade jag inte kunnat ha hästar för då hade jag rent krasst inte haft råd den månaden och hästarna kan ju inte gå utan foder osv. för att jag inte har råd. När jag hade sparat de pengarna så hade jag både inköpspris, pengar till bra och passande utrustning och dessutom en buffert. Det var tur för ena hästen jag köpte blev svårt sjuk efter ett halvår och kostade drygt 60000 kr under den artonmånaders period hon var sjuk innan det blev så illa att inget mer fanns att göra utan hon fick somna in. Då fanns det försäkringar med fast självrisk vilket jag hade men det är ändå mycket som inte ingår i försäkringen som man får betala själv.
En annan häst vi hade blev också sjuk. Hans medicin och andra tillskott ihop med att han blev så extremt svårfödd av sjukdomen att han behövde väldigt mycket mer foder än innan + att han behövde specialskos var 3-4 vecka gjorde att månadskostnaden tredubblades. Det blev dyrt men som hästägare har man inget val utan det är bara att betala.
 
Mitt namn är Alice och jag kommer från Skåne, det är så att jag söker en häst som är inom 5 000 kr. Jag har hittat en mycket fin häst för det priset 4 000 kr, även en sällskapshäst för 3 000 kr, 7 000 kr för två hästar är ju inte så dåligt. Min tanke är ju att kunna utveckla en häst som inte har det särskilt bra.

Men till problemet är att mina föräldrar inte tycker jag ska ha häst för det är mycket jobb, dock så har jag ju tiden till häst och allt där i mellan, så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att övertala de till att jag verkligen har kapaciteten för en/två hästar.

Jag bor på cykelavstånd från min farmor där jag hade mina fd. hästar ( två shettisar och en C-ponny), fick dock sälja C-ponnyn för hon var för het (var 11/12 då, är 16 nu). Så jag tänkte att jag kunde haft hästar där igen.
Jag rider även hos en i det området där jag bor på hennes westernhästar där jag tränar och rider hur många gånger i veckan jag vill, får även rida en häst som har muskelsjukdom och därför är lite het och ivrig i ridning men det klarar jag galant. Är dock mer intresserad av egen häst nu och mer inom allround.

Min fråga är då, vad tycker ni? Hur kan jag övertala mina föräldrar till häst? Kommer sommarjobba och tjäna mer pengar?
Kan ni hjälpa mig hålla utkik för billiga hästar?

Jag tycker att det är bäst om du fortsätter utveckla din ridning genom att rida hos din farmor (eller vem det nu var som äger westernhästarna).

Att köpa häst kan du göra när du är vuxen och har ditt eget liv.

Jag förstår dina föräldrars tvekan, det är ett stort ekonomiskt åtagande att äga häst.
Inköpet är inte det dyra.
 
Om man sedan ska köpa en häst bör man åtminstone göra en gårdsbesiktning innan man bestämmer sig och en snabb koll på nätet hos distriktaren säger att det kostar ca 2000:- och resa tillkommer på det.

Det betyder att besiktningen kostar lite mindre än hälften av hästens inköpspris, så om man bara har råd med en häst på så lite pengar så kan man väl anta att hästen redan där börjar kosta mer pengar än man har eller räknat med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
760
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 897
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp