Hjälp med hingstval

Ninnie

Trådstartare
Önskar förslag på lämplig hingst till följande halvblodssto:

E. Anart Ue. Sonny Boy
158-159 cm
Kvadratisk välproportionerlig, bra temperament (vaken)
Ok gångarter, hoppglad

Önskar avkomma för framtida dressyr runt 165-170

Stoet är 16 år och har aldrig haft föl - vad tänka på (naturligt/semin)
 
Sv: Hjälp med hingstval

Jag tycker ju inte att man ska lägga en gångartshingst på ett sånt sto...

Välj hellre en dubbeltalang som Briar som förärver både gångarter och hoppförmåga och som har så pass många avkommor att man kan vara någorlunda säker på vad han ger!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Tack, äntligen ett svar.

Min tanke var även något åt det hållet eftersom hon har mycket hopp i sin härstamning vad jag har förstått men även har bra gångarter (speciellt traven).

Förslag på fler dubbeltalanger förutom Briar (han är ju så dyr...)
 
Sv: Hjälp med hingstval

ta en hingst med hög ridbarhet, starkt möderne samt som har tävlat ir vart med i unghäst-championat. är inte nån expert men om jag ska nämna nåra hingstar jag gillar inom dressyren så är det sandakan och rosevelt. //lycka till!
 
Sv: Hjälp med hingstval

Medans jag funderar kan jag kanske få veta vad som ligger längre bak i stammen?

Utav de som godkändes i år tycker jag att Lucky Point verkar vara den mest tilltalande med 42 poäng på exteriör samt höga poäng på både gång och hopp. Dock skulle jag själv välja en beprövad hingst på en förstagångsföderska.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Hon är
E. Anart som i sin tur är E. Hartung Ue. Barbarossa xx

Ue. Sonny Boy som är E. Brabant Ue. Hurricane xx
 
Sv: Hjälp med hingstval

Anart och Sonny Boys härstamningar kan jag, jag menade vem som var stoets mormorsfar osv?
 
Sv: Hjälp med hingstval

Nactus kanske om du vill ha svenskt blod? Står på naturligt i Skåne.
Har väl iofs mest dressyrstam,men hade även goda hopp-poäng vid sitt bruksprov och är väl själv runt 170cm.

Feliciano tycker jag också är väldigt trevlig,men kan ju ge varierad storlek på avkommorna.

Cortus har ju också gett avkommor med dubbeltalang och ofta lite större.

Finns ju många fler,men dessa kom jag att tänka på som trevliga alternativ.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Jag skulle inte välja Briar på det stoet. Välj nåt som har både dressyr och hopp efter sej. Don Primero är en fin hingst. Blev ELIT i år. Ger mycket fina avkommor och har hög dräktighet. Har sett avkommor som har riktiga klossar till mamma.
Jag skulle inte föredra naturlig på en förstagångare.
Vill man ha en känslig häst finns Lasandos som också har god dräktighet och har gett avkommor till både dressyr och hoppning.
 
Sv: Hjälp med hingstval

ConfettiCavat skrev:
Jag skulle inte välja Briar på det stoet. Välj nåt som har både dressyr och hopp efter sej. Don Primero är en fin hingst. Blev ELIT i år. Ger mycket fina avkommor och har hög dräktighet. Har sett avkommor som har riktiga klossar till mamma.
Jag skulle inte föredra naturlig på en förstagångare.
Vill man ha en känslig häst finns Lasandos som också har god dräktighet och har gett avkommor till både dressyr och hoppning.
Vill bara på peka att Briar blev också ELIT iår!
Men håller med! Tycker inte att hon ska välja Briar. För han fått 7 på skritten och 8på traven. Gång: 6-8-8.
Allså inte den bästa..
 
Sv: Hjälp med hingstval

Jag tog Briar som praktexempel på en multitalang.

Han hade 6 på skritten på sitt bruksprov.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Aerline H har gjort ett mycket positivt intryck på mig, men jag har inte sett tillräckligt många avkommor för att kunna ha en uppfattning om vad han nedärver.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Måste rekommendera min "nya" favorit Camaro M! :love:
Såg honom på Millegarne härom veckan och blev totalsåld. Hoppar som en gummiboll och rör sig riktigt bra. Fin typ. Ligger kanon i statistiken (1:a i hopp och övre "räjongerna" i gång).
 
Sv: Hjälp med hingstval

Då står det fel på hemsidan.

Bruksprov 4 år gång 6888 hopp 99/89=16,2

Däremot fick han 7 då han visades för hand, men uppsuttet fick han 6.
 
Sv: Hjälp med hingstval

Görel skrev:
Då står det fel på hemsidan.

Bruksprov 4 år gång 6888 hopp 99/89=16,2

Däremot fick han 7 då han visades för hand, men uppsuttet fick han 6.
VA!! :eek:
Att de inte ändrar det! De lämnar ut fel info!
Tur att du visste det! :banana: :D
 
Sv: Hjälp med hingstval

ConfettiCavat skrev:
Jag skulle inte välja Briar på det stoet. Välj nåt som har både dressyr och hopp efter sej. Don Primero är en fin hingst. Blev ELIT i år. Ger mycket fina avkommor och har hög dräktighet. Har sett avkommor som har riktiga klossar till mamma.
Jag skulle inte föredra naturlig på en förstagångare.
Vill man ha en känslig häst finns Lasandos som också har god dräktighet och har gett avkommor till både dressyr och hoppning.

Fast Briar om någon lämnar väl både dressyr och hopp? BLUP 135 i gångarter och 120 i hoppning, dessutom ELIT som sagt. Don Primero har 137 i gångarter men bara 98 i hoppning - en mycket fin hingst men mer en dressyrförvärvare (vilket ju även härstamningen säger - Briar däremot är ju efter svårklasshoppare).

//Kristin
 

Liknande trådar

Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 579
Senast: Hippocampus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 616
Senast: ameo
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 748
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp