Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Kan vara så att uppfödaren inte betalade levandeföl avgiften, och hon blev sedan registrerad i efterhand. Då hamnar dom där.

Mycket troligt att det är så.
Hennes mamma bytte ägare under dräktigheten, nye ägaren sålde fölet innan det var fött till en tjej som skulle ha en ridhäst.
Jag köpte min häst 2001 när hon var nio år gammal, då var hon inte registrerad.

Immer
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Tack för kommentaren om inavels%. Såg ett kallblodstravarsto till salu med drygt 10% så jag blev så konfunderad.

Slogum Björn hittade jag, han ser intressant ut och verkar ge mindre avkommor. Hur hittar man var hingstarna står någonstans, och om man måste åka dit med stoet eller om det finns möjlighet till insem?

Spang Best är liten och trygg & fin i tempramentet. Elding fri också. Norskarna avlar väldigt tuff i linjerna och de har bäst kallblod också. ;) De vill gärna ha korta generationer. Spang Best står på Spangbergs avels station. En jättefin EU-godkänd anläggning. Vad jag har hört så lämnar Lundfriggg "skarpa" avkommor. Lite tips var det här. Lycka till!
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Tack för tipset, han var läcker!
Om jag testar kombinationen på blodbanken får jag ia% på drygt 7%, är det för högt?

(Jerker, Jahn Sjur, Stegg, Steggbest)
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Spang Best brukar lämna lätta, lite mindre avkommor.
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Jag rekomenderar Slogum Björn, han är gudomligt snäll och trevlig, inte gapig eller hingstig, har själv träffat honom. Han står på Överby Stuteri utanför Östersund. Vi har betäckt med honom detta år. Han är lagomt hög och väldigt vacker. Så här står det att läsa om honom.

Jag har privata bilder på honom om du vill se.

Offentligt omdöme
Avstamning:
Atom Vinter (f. 1985) 21,5a / 8.325.378 pr. 0,
debuterte som 3-åring med ikke mindre enn
21 seire på 34 starter. Han har vunnet de
fleste storløp gjennom karrieren, og må sies å
være en av de fremste hestene trav-Norge har
hatt. Atom Vinter vant bl.a. Norsk og Svensk
Trav Derby, Jacob Meyers Pokalløp, Lars
Laumbs Løp, HM Kongens Pokalløp, Biri
Oppdretningsløp og flere andre storløp. Han
satte rekorden 1.21,5a i 1992 og tjente dette
året 1,7 mill. Atom Vinter har flere gode
avkom med kåringshingstene Prins Vinter,
Slogum Bjørn og Sarpen i spissen. Verdt å
nevne er også Lundseth Vinn, Dillard, Sindy
Vinter og Vinter Stjerna. Moren, Slogum Stili
(33,9a) pr. S vant fire løp på 22 starter og
tjente 41.900 i karrieren. Hun har totalt 13
avkom; ni har startet og fire av disse har tjent
over 100.000. Slogum Bjørn har de beste
egenprestasjonene å vise til. Mor til Slogum
Stili er Støva pr. 2. Støva (31,7) startet til
sammen 95 løp, vant 41 av disse og tjente
118.000. Hun har 14 avkom, hvorav 10 har
startet; to har tjent over 100.000.

Prestasjoner:
Slogum Bjørn har startet i 113 løp og
oppnådd 33 seire. 3-års sesongen var meget
bra med 10 seire på 16 løp, deriblant vant han
Forusbanens 3-årsserie. Slogum Bjørn deltok
i Norsk Trav Kriterium uten å gjøre seg
gjeldene. Som 4-åring vant han åtte av 10
starter, med høydepunkter som Norsk Trav
Derby, HM Kong Olav V's Æresløp og
Jarlsbergs Midtsommerløp. Som eldre har han
bl.a. vunnet Elitesprinten på Leangen.

Veterinærbeskrivelse:
Ingen anmerkninger.

Uttalelse fra kåringsnemnda:
Knapt middels stor hingst av meget god type.
Vakkert hode. Litt underhals. God overlinje.
Velstilte bein med gode vinkler. Spede
frampiper. Trang bakbeinsføring, ellers meget
godt skritt. Meget gode travbevegelser.
Tiltalende helhetsinntrykk.


Född: 1992
Registreringsnummer: NK-921017
Färg: bork
Mkh: 148 cm
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Det tråkiga är att han far Atom Vinter togs ur avel p.g.a Lösa benbitar & Hovbroskförbening. Numer kasseras hingstarna direkt om dom har det.
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

kl

Det lutar åt att det blir Slogum Björn till slut, verkar ge avkommor med bra lynne och är tydligen själv en trevlig individ. Har läst runt på buke, på nätet och på andra forum om honom och i stort är det bara positiva omdömen. (Rackarns att du han slänga in kommentaren om Atom, juvelen ;) )

Tack för alla tips i tråden :bow: :bow:

Pratade med hingsthållaren idag och det finns platser kvar redan denna säsongen. Tydligen hade de sin betäcknings-topp nu, så hon tyckte inte alls att det var försent att betäcka redan i år.
Hu vad sugen jag blev :D :angel:
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Dock ska tilläggas att Slogum Björn inte har sådana problem som far hans. Jag anser att du gör ett kanon val med Slogum Björn samt Överby stuteri. Kan bara ge massa +++++ till dem.

Vill du något mer så fråga gärna. Du kan även få ta del av våra privata bilder på Björn. Jag tog dem när vi var på stuteriet och lämnade vårt sto inför betäckningen.
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Dock ska tilläggas att Slogum Björn inte har sådana problem som far hans.

Nä, då hade han inte varit gokänd idag.
10983012.jpg

Slogum Björn när han stod på Kågedalen ifjol.
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Kan vara så att uppfödaren inte betalade levandeföl avgiften, och hon blev sedan registrerad i efterhand. Då hamnar dom där.

För säkerhets skull har jag kollat med STC - det är inga som helst problem med att få hennes renrasiga föl registrerade i tredje avdelningen.

Immer
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

I tredje ja men aldrig i första avdelningen. En sådan häst kommer aldrig få tävlas i trav.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Hon är registrerad i 3:e avdelningen i stamboken där alla avkommor samlas som ej har godkänd stam. Ett sådant sto kan aldrig lämna en avkomma som får registreras i 1:a avdelningen eller STC oavsett hingst

Så skrev du i inlägg nummer 12. Av de sista orden kan man få intrycket att en avkomma inte skulle kunna registreras hos STC öht.
Och för min del är det tredje avdelningen som gäller - avkomman ska bli ridhäst och inget annat.

Immer
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Tjopjop!
Hoppar in här eftersom jag är i precis samma situation som Tuva-Li :)
Har ett kbltravarsto som heter Canpila och är efter Verner undan Fevold Pila (NO)
Blev tipsad om Eder till henne och det var också endast denne som kom upp på skärmen när jag sökte hingst på Blodbanken.se
Men jag vill gärna ha en hingst som inte är svartbrun eftersom Canpila är det.
Det kan ju tyckas världsligt med försök till att välja färg, men jag tyckte ändå att det vore roligt.

Annars är jag inne på nordsvensk bruks, fast det vill jag inte av två anledningar och det är att fölet blir registrerad som korsning vad jag har hört, och att Canpila är grov för att vara av travstam så jag vill bestäcka med en smäcker kallblodshingst.

Tredje alternativet är att betäcka med de förra ägarnas släktigs lusitano-hingst till färmånligt pris. Eller med kompisens Lipizzanerhingst (ELIT-premierad och vunnit allt som går att vinna på utställning) Men jag alla alternativen är ungefär lika intressanta.
Sistnämnda tycker jag mest låter bra, fast jag tycker att den hingsten är ganska tråkig, även om det är bra blod.

Tjoho!
(Siktar på en framtida ridhäst/körhäst/Göra-Allt-Med-Häst som ni förstår)
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Jag föreslår Eldfaksen. Liten häst med mycket goo. Helsvart med stjärn. Bra psyke och go att ha att göra med. En snäll hingst som lämnar lika fina avkommor.
//Jenny
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Blev tipsad om Eder till henne och det var också endast denne som kom upp på skärmen när jag sökte hingst på Blodbanken.se

Eder! :love:

Testade på kul med några ston på Blodbanken för att se vad jag skulle få för förslag. Varje gång kom endast Eder upp. Då tröttnade jag och skrev in namnet på vår valack. Gissa vem som rekommenderades..?
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Eder! :love:

Testade på kul med några ston på Blodbanken för att se vad jag skulle få för förslag. Varje gång kom endast Eder upp. Då tröttnade jag och skrev in namnet på vår valack. Gissa vem som rekommenderades..?

Haha!! Då måste han ju vara superhingsten :D
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Dock ska tilläggas att Slogum Björn inte har sådana problem som far hans. Jag anser att du gör ett kanon val med Slogum Björn samt Överby stuteri. Kan bara ge massa +++++ till dem.

Vill du något mer så fråga gärna. Du kan även få ta del av våra privata bilder på Björn. Jag tog dem när vi var på stuteriet och lämnade vårt sto inför betäckningen.

Jag har en avkomma från Slogum Björn. Ett sto född 2003. Hon blev inte startad och har ett underbart "lynne". Sätter in bilder...

24845337.jpg


25298767.jpg
 
Sv: Hjälp med hingstval till kallblodstravarsto

Funderar på att till nästa år ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl.
(Blir mitt allra första föl i så fall, så jag har en hel del läsning och pluggande framför mig.
Känner mig helt plötsligt som en nybörjare igen.:angel: )

Men just nu blir jag alldeles knottrig av att klura hingstar, kan någon hjälpa mig med idéer...? Och hur jag ska leta?

Jag är för dåligt insatt i kallblodstravar-hingst-världen tror jag.
Finns ju massor av hingstar som är knas-snygga, men jag vet inget om temprament, storlek eller avkommor.

Mitt sto är e: Sjefen (NO) ee: Elding (NO) och
u: Åkres Gia ue: Troll Jahn (NO)
(Bra stam och blup 115 så hon känns rätt att ta ett föl efter.)

Önskar att avkomman blir lite mindre än vad stoet är (hon är 158 cm ca), vill hellre mer åt 148-152 cm.
Ska användas som ridhäst, så jag är mer intresserad av en lugn mindre hingst med stabilt psyke än en het tävlingsporsche.

Tips? :bow::bow::bow:
mitt tips:
Järvsöfaks
 

Liknande trådar

T
Avel Funderar på att till nästa år eventuellt ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl. (Blir mitt allra första föl i så...
Svar
8
· Visningar
1 640
Senast: Tuva-Li
·
Z
Avel Hej alla, tänkte be om lite råd och hjälp! Mitt sto har ev. strålbenshälta, och kommer därför inte att hoppas något mer inom...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Senast: Ziemona
·
Avel Önskar förslag på lämplig hingst till följande halvblodssto: E. Anart Ue. Sonny Boy 158-159 cm Kvadratisk välproportionerlig, bra...
Svar
19
· Visningar
1 452
Senast: wintersnowdrift
·
Avel Jag vet att det är väldigt svårt att ge förslag på hingstar, men nu börjar det närma sig... Min kompis (som inte har internet) har...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp