Hjälp med barn och hund!

Sv: Hjälp med barn och hund!

Det är väl det som är problemet, det är inte TS hundar och dom är rejält ouppfostrad..

Om inte Ts pappa med familj vill uppfostra hundarna är det bättre att hundarna får vara i annat rum när Ts med familj är på besök tycker jag.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Jag känner igen beteendet hos mina egna goldens till viss del. Ouppfostrade, kanske lite understimulerade (?), intensiva, vill ha uppmärksamhet/leka med barnet, är osäkra, hindras och blir då frustrerade vilket visar sig i en stressat och forcerat lekbeteende med "udd". Jag tror inte heller att hunden/hundarna är aggressiva, men en hund måste inte vara aggressiv för att utgöra en fara för ett litet barn heller.

Min egen golden morrar, visar tänderna och skäller ibland när hon är lekfull kan tilläggas. Helt menlös.

Kan du inte få din pappa att lära hundarna att respektera/hålla avstånd till flickan, alternativ lägger dem "plats" så är bästa lösningen att sära dem åt med en gallergrind (som flera andra föreslagit) tills vidare.
Att som utomstående (som jag tolkar relationen) gå in och uppfostra andras hundar, speciellt hundar som är bortskämda och behandlade som barn av sina ägare, bäddar för konflikter.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Jag har pratat med min pappa lite, och vi är ändå överens om att det INTE är lek det handlar om, hunden är klart arg. Pappa säger att låter han så mot en annan hund, så slåss de. Jag tror att det är jag som beskrivit 'anfallen' lite dåligt. Hunden hoppar egentligen inte direkt på framtassarna utan gör sig låg och rör sig något bakåt. Jag har fått för mig att han hoppar, men både pappa och maken säger att han inte gör det - och jag får väl tro på dem :). Iallafall har alla som sett hundens reaktion dragit 'argslutsatsen'. Så det är ändå hotfullt, det är inte en pigg och glad hund som vill leka.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Jag tycker att vi GÖR det - hundarna får hälsa och nosa, Elina är duktig och sträcker alltid fram handen så de får nosa innan hon klappar. Det är precis det jag frågar om, hur vi skall göra umgänget enklare och samtidigt skydda Elina. Jag vill ha tips att få dem att umgås bredvid varandra.

Problemet är ju att en av hundarna ändå är osäker/aggressiv, och om han skäller och hotar kan jag ju inte låta en 19-månaders flicka stå kvar på marken och hoppas att han bara vill leka! Vilket jag som sagt är övertygad om att han inte vill... han tar ju inte ens emot leksaker om Elina försöker ge dem till honom. Han är lite avvaktande, eller så är han golden-skuttig och ivrig, eller så får han dessa 'attacker'. Min bror har typ sagt upp bekantskapen på grund av det, men jag vill ju inte det... jag vill att Elina skall umgås mycket med djur.

Och för att vara tydlig: vi lyfter henne inte hela tiden - jag gjorde det EN gång, och det var under den situationen som jag ansåg hotfull. Annars går vi intill Elina, leker med henne, läser med henne, och om hundarna vill följa med eller vara med så får de vara det.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Var jag du skulle jag inte göra nån större sak av det mer än att hålla hundarna borta från dottern. Går dom nära, om det bara är för att nosa, slå ihop händerna och peka iväg dom! Gör dom inte det får man visa hårdare att dom ska hålla sig borta.

Arga hundar ska verkligen hålla sig borta!
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Men om din pappa också håller med om att hunden verkar arg så borde han väl också förstå att ni vill hålla hunden borta från dottern? Tex genom att ha dem i ett annat rum?
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Jag förstår dig fullt ut, hur många skulle låta bli att flytta på sitt barn när en hund som inte är sin egen beter sig ?!

Jag skulle också lyft upp/bort min dotter.

Däremot ( som jag tidigare skrivit ) så för att minimera risken för att din dotter tar åt sig negativt och blir hundrädd så tycker jag att man bör stänga undan hundarna medan ni är på besök.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Men om din pappa också håller med om att hunden verkar arg så borde han väl också förstå att ni vill hålla hunden borta från dottern? Tex genom att ha dem i ett annat rum?

Man skulle kunna tro det - men hundarna klarar ju inte av att vara ifrån dem för då river de huset typ :confused:. Observera, hans ord inte mina. Han bagatelliserar det hela lite genom att säga att 'han kände sig nog trängd för att vattenskålen stod därborta', eller vad som nu kan hittas på. Och när hunden bara accepterat Elina så kommer det lösa sig. Och dessutom skulle ju hunden aaaaldrig bita, han skäller bara lite för att han är osäker...

Ungefär så går pappas del av samtalen, han ser morrningar etc som bara ett problem för att Elina blir rädd, för hunden skulle ju aldrig bitas. Typ. Och han kan säkert ha rätt... men jag vet ju inte det. Och han är som sagt ingen auktoritet i ämnet ;)
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Jag tycker ju också att det är jobbigt, jag vill inte att hon skall bli hundrädd (som hennes kusiner redan är :( ) Men om han vägrar stänga in dem, vad finns kvar att göra? Jag skulle vilja göra alla rätt så att Elina är trygg och hundarna känner sig trygga och OK med att vi är där. Men det kanske är omöjligt utan pappas aktiva hjälp.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Hm nu är det ju svårt, men i dethär läget hade jag nog satt hårt mot hårt.

Pappan med familj är välkommen till er och träffa er och Elina men ni kommer inte komma på besök förrän ni löst detta på ett bra sätt !
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Satt och pratade med min bror länge igår om problemet också, men han är ju mer inställd på att hunden är 'sjuk i huvet' och sånt, jag som djurmänniska tycker ju kanske inte det, utan bara att pappa gör hunden osäker och att det är människornas fel. Jag tycker synd om hundarna.
Men han och jag har enats om en gemensam ståndpunkt iaf, då måste ju pappa ge med sig. Han borde ju vilja umgås med barnbarnen också och inte bara spatta runt med hunden :confused:
Önskar att jag förstod honom, han är ju ändå min pappa :)
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

På det lilla du beskriver så är jag också mer inne på din linje, osäker och möjligen understimulerad.

Ja det är ju det som är jobbigt, att det ändå är din pappa vi diskuterar :/.

Hoppas verkligen att ni löser det på ett bra sätt för alla inblandade.
Det ni kan ta upp är ju också att hunden faktiskt borde få slippa barnen om den beter sig såhär.
Om det är så som du beskriver nu så tror jag inte hunden alls mår så bra i barns sällskap och då är det ju för dennes skull också som man ska hålla dem åtskilda.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Finns det verkligen inget rum som hundarna kan vara lugna i dar ni kan stanga dorren?

Jag hade sjalv inte haft nagra problem att stanga in/slappa ut mina hundar om nagon kande sig obekvam med dem, och de ar varldens snallaste. Men de lider verkligen inte av att fa vara instangda for att mina besokare ska kanna sig trygga i mitt hem.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Lite så tänker jag också..

Zaga (hunden) är bufflig och yvig, barn som inte är helt hundvana kan nog skrämmas lite av hennes framfusighet så då får hon hälsa och sedan gå och lägga sig i angränsande rum oftast. :)
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

En hund som går runt och morrar och visar tecken på aggressivitet är osäker på ledarskapet i flocken. Djurens hussar/mattar är antagligen svagare än hunden själv som ledare därför gör hunden som den själv tycker om. Det är lika med alla aggressiva hundar som morrar åt folk/andra hundar, dom ska tala om vad som är deras och gör inte si eller så.

Vad som behövs för såna hundar är rejäl tillsägelse och tillrättavisning av proffs eller ja någon som kan iaf, annars kan hunden bli farlig. Sen beror det ju helt på hur hunden är i psyket om det skulle funka att bara slå ihop händerna och skicka iväg den eller om den skulle skita i det och stå kvar? Det vore ju bra om dom hundarna lyssnade om man tex gör som skrivits ovan, annars är det bara proffshjälp för ledarskap som gäller för aggressiva hundar.

Du får prova. Bryr hundarna sig inte om dig om du skickar iväg dom så kan det vara läge att hellre akta sig för dom.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Jag haller helt och hallet med dig, men det kan ju vara kansligt att saga det till sin pappa. Om hunden blir stressad av att bli instangd, da ar det ofta problem med ledarskapet i flocken. Trist men sant. Men om de inte ens kan lamna hundarna hemma for att aka ivag ett par timmar sa har de nog lite att jobba med.

Mitten det finns manga bra bocker och kurser i amnet om din pappa ar intresserad, det ligger ju bade i hans och hundens intresse att fa en balanserad relation.
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Problemet är att pappa är lätt narcissistisk :o Och han gör alla rätt med sina hundar, ingen känner dem så bra som han... så han tycker inte att han kan lära sig något av någon annan. Och han tycker bara att hans hund vill ha sitt personliga utrymme och det skall man respektera. I hans konstiga värld är det samma sak att stänga in hans hundar som att han skulle be oss stänga in våra barn när han är på besök - om ni förstår hur jag menar? Att det vore elakt att låsa in hans små pojkar, typ.

Usch vad hemskt det låter, men det är verkligen sån här han ÄR - och ändå har det blivit lite bättre nu.

Jag är just nu på Weeds linje, att bara visa bort dem. Jag tänkte att det var bra att de skulle få nosa och avdramatisera alltihop, men det är kanske enklast att bara be dem hålla avstånd. Jag skall testa det framöver!
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Fast nu har ju hunden personligt utrymme men inte du och inte ditt barn och inte din bror och inte dina brorsbarn. Knappt din fars familj heller? Kan du inte argumentera med din far om att hunden breder ut sitt personliga territorium på andras bekostnad. Dvs alla borde ju få dela lika :p (även om det normala kanske är att låta hunden stå lägst och ta minst plats).

Svårt att beskriva, men om av 6 människor bara en har ett personligt utrymme att tala om så kanske man inte behöver värna om just den människans utrymme extra mycket. Så det är ju inte på någt mänskligt socialt plan orättvist mot hunden om man begränsar honom. (säger ytterligare en hundovan iofs)

Dessutom "stänger" man ju in barn ibland när man har besök, eller i alla fall begränsar deras personliga utrymme. Tex, kan inte ni leka i källaren/ute istället, ni låter ju så mycket (dvs om de är 11-13, som hunden, små valpar däremot, tex din dotter, får ju ta mer plats).
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med barn och hund!

Tank sa har, du star over hundarna i rang och Elina ar din valp. Det ar du som bestammer nar hundarna far komma och halsa pa henne, inte hundarna. Om du inte kanner for att de ska komma och halsa alls sa far de respektera det.

Jag har det omvanda problemet, valdresserade hundar som inte ar ett dugg pa, och en odraglig manniskovalp som inte lyssnar for fem ore pa sin mamma :D Kanske ska starta en egen trad och hoppas jag far lika bra svar som du har fatt!
 
Sv: Hjälp med barn och hund!

Haha, ja människovalparna är än svårare att dressera :eek:
Elina har ju gått på kurs hos vår skeptiska hittekatt, så hon är än så länge jättebra med djur!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 525
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 420
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp