Bukefalos 28 år!

Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Ett tips är koreanska mungbönplättar, de är väldigt goda och enkla att göra. Helt vegetariska och innehåller inte heller gluten. Ris och en wok på kimchi och strimlad spetskål till, så har du en middag.

Det var ett jättebra förslag, tycker jag!
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Bönbiffar tycker jag annars är svårt att få till, de blir lätt mosiga och stabbiga.

Knepet är att inte använda för mycket mjöl för då blir de lätt stenhårda. En standardvariant i mitt kök är en burk kikärtor, 2 ägg och en riven zuchini. Inget mjöl! De blir varken mosiga eller stabbiga. Ett annat trix är att låta smeten stå i kylen en timme innan man steker biffarna, då håller det hela ihop bättre.

Men jag håller med. Helt enkelt är det inte.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Jag brukar inte ha mjöl i alls, men de blir ändå mjuka och mosiga av bönorna, tycker jag. Kokta, mosade bönor är ju rätt mosiga i konsistensen. De recept som blir bäst är de där bönorna ska blötläggas, men inte kokas innan, då blir det lite stuns i biffarna. Men efter ett experiment med svarta bönor som däckade familjen i magproblem så har jag insett att det inte funkar att göra så med alla sorters bönor. Men mungbönor och kikärter går bra.
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Grytan var supergod! :d
Lagade den till lunch på jobbet idag och bjöd några kollegor.

/Keb
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Kul! Har inte gjort den på ganska länge nu, men blev lite sugen igen av att plocka fram receptet. Den är ju hyggligt lätt att lyckas med också. :)
 
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Det blev den afrikanska linsgrytan och syrran låter hälsa att den fick MVG även utan cashewnötter. Fast linserna blev färdigkokta snabbare än i receptet.
Vi hade glutenfria tunnbröd till som är lite som libabröd, såna de gör kebabrullar av, och basmatiris.
Till dessert blev det färska blåbär och hallon med en sås gjord på honung, sojayoghurt och vaniljstång, supersmarrigt :d
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Jag ska bjuda syrran på mat. God vegetarisk middag.

Vad roligt! Har själv just festat på (alldeles för mycket) risotto och påmints om hur ohyggligt gott det kan vara, funkar ju bra som vegetarisk ensamrätt det med - men det är klart att parmesanosten är nog det som lyfter den rätten till den där sista ljuvlighetsnivån i det fallet. Mums! (men även om jag är proppmätt så blev jag lite sugen av att läsa om desserten också) :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp