Hjälp, hur gör ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Pojken är ju där på lov också såklart eftersom det skiljer såpass som 30 mil mellan de.
Pratade med pappan för ett tag sen och han berättade att han ringt f-kassan och kollat upp allt och det är inte meningen att han ska stå för precis alt. Finns dock inget lag som säger att båda ska köpa lika mycket osv men det borde ligga i båda föräldrarnas intresse att bidra till att pojken har det han måste på båda orter. Så är det ju inte nu dessvärre.
Han fick också veta hur mycket mamman betalar till f-kassan, ca 200:-/mån så inga täckande summor direkt. Hon har dock sagt att hon hela tiden som hon haft jobb betalar 1273:-mån...lögn lögn lögn...

Den "nya" kvinnan har a-kassa...uselt vet jag.

Betalar hon bara 200 kr per månad innebär det att hon inte tjänar så mycket alls, hon har förmodligen lika lite att leva på som din vän som går på socialbidrag för jag antar att den betalas ut efter antal barn man har hemma.

Jag förstår att du bestämt dig för att hon är en dålig förälder men försök, trots att du har dina sympatier hos din vän, se saker från bägge sidor. De flesta ensamstående föräldrar lever under de vilkor du beskrivit, alltså ett underhåll+barnbidrag samt egen insats. Om hon varit höginkomsttagare och han levt på socialbidrag skulle han kunnat begära högre underhåll men så verkar ju inte vara fallet här.

O nej,jag har inte socialbidrag men har varit ensamstående med barn och låg lön. Tycker ändå att underhåll+barnbidrag räckt utmärkt.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Varför söker du inte underhållsbidrag (bidragsförskott) från FK? Kan inte pappan betala så får du ändå dina pengar och de är ett välkommet tillskott.

Men då kräver de dem av pappan senare eller hur ? Då kan jag ju lika gärna ta dem direkt från pappan ?

Jag betalade först (högt :D ) underhåll en period till pappan efter skilsmässan för att han skulle få ekonomiskt stöd att fortsätta sina studier ända till examen. Och betalade även hans restskatt på *jagvillinteberättahurmycket* och förde över medel för att han skulle kunna köpa sitt företag.

Sedan har jag en gång fått en engångssumma som bidrag när vår ekonomi här var i botten (vi levde fyra pers på min fp och barnet i fråga hade rätt dyra fritidsaktiviteter)

Visst skulle jag kunna kräva pappan på mellanskillnaden vilket är rätt betydande sammanlagda summor vid det här laget.

Men vi KLARAR ju oss ändå. Vi har inte heller samma behov i våra resp familjer :D

Ett exempel: Jag är överlycklig över våra nya underbara gamla vackra galonklädda superpraktiska köksstolar som barnen älskar ! De var med och valde och hämtade. (50 kr på blocket) När exet kommer hit tittar han förvånat på dem och konstaterat att de är ju inte alla NYA, de är gamla och lite repiga i träet :p !

Han ska istället räta upp huset och bygga två helt nya badrum :cool:

Jag ser det som att han får prioritera själv. Vill han lägga mer pengar på sina saker, bilar, hus, semestrar etc än på dagligt underhåll för sitt barn som han vet det inte går någon nöd på så är det ju HANS val. Barnet får ju nytta av hans pool och stora trädgård och semesterutflykter!

5-Åringens väl och ve handlar ju inte om PENGAR. Tvärtom tycker jag att det är BRA att vi är en "fattig" motpol mot den sprillans nya alltför snabba BMW:n tex. Här får han lära sig att klara en begränsad ekonomi och att man inte kan få allting för att det kostar pengar. Det är nog så mkt viktigare än att vi får 1273 kr till per månad. Självklart hade det varit kul med pengarna som "guldkant" eller som investering åt barnet så han fick lära sig spara på bank tex.

Men pengar kan inte vara värt att bråka om. MÅSTE jag ha mer för 5-åringens skull så får jag ju det om jag frågar.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Men du, det där kan egentligen inte du bestämma.
Utan om FK eller "vem-det-nu-kan-vara" kommer på det där senare.
Så kommer pappan att bli rippad på pengarna i alla fall.
Och barnet kommer att få dem oavsätt om barnet vill eller inte.

Det där är barnets pengar och någon på soc eller en kurator på skolan kan slå larm och fixa till det där även mot er vilja.
Eller barnet som blir sur på sin pappa som 12-åring......
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Jag tycker personligen att de drygt tvåtusen kronor jag får räcker bra.Tillsammans med de tvåtusen jag också ska bidra med blir det totalt fyratusenfemhundra per månad och barn!

Du räknar dåligt.

Barnbidrag 1070:-
Från pappa 1273:-
Från mamma 1273:-

Hur blir det 4500:-?
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

De flesta skilda har det nog så, oavsett vad "den andre" föräldern tjänar.
Att ha gemensam vårdnad betyder inget ekonomiskt eller var barnet bor,
den enda skillnaden är egentligen att om den förälder barnet bor hos har enskild vårdnad dör, så blir den andre föräldern inte automatiskt barnets vårdnadshavare utan soc utreder och bestämmer var barnet ska bo.
Om de har gemensam vårdnad är ju den andre föräldern också vårdnads havare...

Dessutom ska "vårdnadsförälder" vara med och bestämma vilken skola/dagis barnet ska gå på, likaså har man skyldighet att underrätta den andre föräldern om barnet ska/har varit hos läkare. hur det går i skolan osv...

Vad försäkringskassan säger är att det är lämpligt att båda föräldrarna bidrar till större saker...

Och det är mycket som är lämpligt men det finns ingen tvingande lag.


Och ja jag som har tonårsbarn kan säga att när jag började få underhållsbidrag -93 då 1173 kr så räckte det...hade de höjt underhållsbidraget som innan i takt med basbeloppet så hade det inte varit något att säga om, men pengarna är inte lika mycket värda då som nu, det har ju bara höjts en hundralapp på dessa år...DET tycker jag är fel:eek:
Dessutom är 17000 före skatt inte särskilt mycket pengar, så jag förstår att hon inte betalar fullt underhåll, men det borde vara så att även den förälder barnet bor hos kunde få hjälp med att betala sitt "underhåll" till barnet
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

MÅSTE jag ha mer för 5-åringens skull så får jag ju det om jag frågar.

Jag fick uppfattningen att du egentligen var i behov av pengarna. Men om det fungerar med att du ber om pengar vid behov är det ju kanon.
Jag tror inte att man är tvungen att ta emot el betala underhåll om inte den ena söker det. Man kan alltså ha en egen uppgörelse och inte blanda in FK.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Behov är ju relativt :) BARNET har ju inte större behov i vardagen än vi kan försörja, eller HAN kanske tycker det ibland (här finns inga nya grejor, bara EN lastgammal TV, bara EN barnförbjuden dator etc) men inte jag. :D

Fast med mer pengar kunde vi så klart resa mer tex. I år blir det ingen restresa för vi kunde inte komma iväg den billigaste perioden pga de vuxnas scheman.

Men han semestrar ju lite med sin pappa också.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Jag har tvärsom, dvs jag får både barnbidrag och underhåll, pappan har barnen varannan helg.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kräva att han skulle köpa något åt barnen!! Dock skulle han få ta barnen till läkaren om så behövdes (läkarbesök för barn är gratis).

Jag förstår inte riktigt varför hon skulle betala mer när hon bara får ha barnet så liten tid ändå...
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Men du, det där kan egentligen inte du bestämma.
Utan om FK eller "vem-det-nu-kan-vara" kommer på det där senare.
Så kommer pappan att bli rippad på pengarna i alla fall.
Och barnet kommer att få dem oavsätt om barnet vill eller inte.

Det där är barnets pengar och någon på soc eller en kurator på skolan kan slå larm och fixa till det där även mot er vilja.
Eller barnet som blir sur på sin pappa som 12-åring......

Det där är itne barnets pengar! Var har du fått det i från??? Det är försörjning till barnets mat, kläder och allt annat som barnet ska ha som kostar.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Jag har tvärsom, dvs jag får både barnbidrag och underhåll, pappan har barnen varannan helg.

Jag skulle aldrig komma på tanken att kräva att han skulle köpa något åt barnen!! Dock skulle han få ta barnen till läkaren om så behövdes (läkarbesök för barn är gratis).

Jag förstår inte riktigt varför hon skulle betala mer när hon bara får ha barnet så liten tid ändå...

Precis, underhållet är nog betalning för barnets försörjning. Och hon ska inte behöva betala mer om hon inte vill alltså.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Ångrade mig för det lät konstigt det jag skrev....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Vaddå, man MÅSTE väl inte ta emot underhåll?

Jo barnet måste.
Om man inte sköter det där så kan visst överförmyndaren gå in och lägga sig i.
Bara om barnet själv eller om boföräldern har en mycket stor inkomst eller förmögenhet så kommer man undan.

Barnet får väl skänka tillbaka pengarna sedan efter sin 18-årdag annars.
Rent juridiskt så har inte du som förälder rätt att "tacka nej" till underhåll.
Det är barnets pengar.
Och om barnet blir sur och går till t.ex. skolkurator så kommer det att hanteras och den förälder som inte betalat underhåll kommer att bli skyldigt att göra det retroaktivt.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Försäkringskassan och fråga.
De vet hur det går till.
Vad jag vet så finns det exempel när vuxna barn kommit i efterhand och fått pengar retroaktivt.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Det där är itne barnets pengar! Var har du fått det i från??? Det är försörjning till barnets mat, kläder och allt annat som barnet ska ha som kostar.

Ja boföräldern har rätt att disponera dessa pengar till barnet.
Så det är barnets pengar.
Om barnet inte fått dessa pengar som underhåll så kan inte en boförälder säga "nej tack" till dem.
Utan barnet skall ha dem i alla fall.

Så det är barnets pengar.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Är du helt säker på det? Jag kontaktade FK innan vi separerade, och hon sa att det där fick vi komma överens om själva. Inget tvång alltså.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Säker och säker?
Jag tror.
Att det är så.
För jag har hört om sådana fall.

Däremot så vet jag att det inte är något tvång att Försäkringskassan är inblandad.

Lagen (Föräldrabalken) säger (sade) att försörjningen av barnen skall vara efter var och ens förmåga.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Om pappan inte har full vårdnad så ska han betala underhåll. När jag växte upp betalade min pappa 1500.- i månaden till min mamma (summan beror på hur mycket han tjänar) men det är nog aldrig mindre än en tusenlapp.
Är det mamman som inte har full vårdnad så är det självklart hon som ska betala underhåll. Kan man inte komma överens får man kontakta en advokat.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Det heter inte vårdnad i det läget.
Det finns gemensam vårdnad och enskild vårdnad.
Sedan så finns det boförälder, växelvis boende, delvis olika boende o.s.v.
Den som har barnet minst kan behöva betala till den som har barnet mest.
Om barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna, så betalar ingen till någon.
Och barnbidraget skall delas lika.
Om den ena förälderna bara har barnrt varannan helg så skall den betala fullt underhåll och hela barnbidraget skall gå till den andra föräldern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 537
Senast: Oh_really
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp