Hjälp, hur gör ni??

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Angel_23

Ni som levt i ett förhållande och fått barn där sedan förhållandet tagit slut och ni bor på skilda håll, hur gör ni med pengar och det som barnet behöver/har rätt till?

I detta specifika fall jag tänker på är pappan den som barnet står skrivet hos och där barnet såklart bor. Mamman är en "umgängesmamma" och har barnet varannan helg. Tilläggas kan att de bor med 30 mils avstånd. Pappan har sedan många år tillbaka ett nytt förhållande där det nu finns en 8 årig pojke (gemensam med "nya" kvinnan) och även ett barn på G i maj.
Alltså har han snart två barn till att tänka på tillsammans med sin nuvarande.
Mamman till pojken (han är 12 år) VÄGRAR köpa saker han verkligen behöver, alltså skor, kläder, mediciner osv osv då hon anser att det är pappans plikt då han har barnbidrag och underhåll.
Det de gör när pojken åker till sin mamma är biobesök, utlandsresor, restaurangbesök osv osv. Det är ytterst sällan han får något han verkligen behöver.
Hon struntar t.om. att gå till läkaren om pojken blir dålig under tiden han är hos henne, det låter hon pappan göra när pojken kommer hem igen.
De få gånger han bett om något från sin mamma får han i 8 fall av 10 -Nej det får pappa stå för.
Även om pappan skulle vara "elak" nog att skicka pojken i trasiga kläder skulle hon inte reagera.
Nu är pappan i detta fall inte en sån som låter detta gå ut över pojken men jag ser hur frustrerad han är och tycker uppriktigt synd om familjen som hela tiden får ta den tyngsta smällen att köpa det som i barns värld är det "tråkiga" och där mamman hela tiden kan göra det "roliga"...

Själv skulle jag ALDRIG neka mitt barn det den behöver! Inte en chans! Som förälder anser jag att man har ett samvete där man med glädje hjälper till så barnet får en bra uppväxt även om de kostar, även om barnet inte skulle vara boende på heltid hos mig.

Jag vet som ganska närstående att detta pågått i stort sett under hela de 10 år som han varit med sin nuvarande. Jag har dock inget emot mamman som person men som förälder är hon helt oresonlig.

Hur säger lagen egentligen i ett fall som detta? Är det meningen att den ena föräldern ska behöva ta all ekonomisk och hela försörjningsplikten gentemot pojken trots att de har gemensam vårdnad?
Vad skulle ni gjort i detta fall? Gått till familjerätten? :confused:
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Eftersom pappan har ensam vårdnad & får både barnbidrag & underhåll så har mamman i detta fall rätt, han får det han behöver för att köpa det barnet behöver.hade de haft delad vårdnad hade det varit båda föräldrarnas uppgift.
Sedan kan man diskutera hurvida man är en lämplig förälder om man låter bli att uppsöka läkare om barnet behöver det men jag har bara hört en sida av saken.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Eftersom pappan har ensam vårdnad & får både barnbidrag & underhåll så har mamman i detta fall rätt, han får det han behöver för att köpa det barnet behöver.hade de haft delad vårdnad hade det varit båda föräldrarnas uppgift.
Sedan kan man diskutera hurvida man är en lämplig förälder om man låter bli att uppsöka läkare om barnet behöver det men jag har bara hört en sida av saken.

Ops dumt av mig att inte skriva det, de har GEMENSAM VÅRDNAD!
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Då måste de ha ngt specialavtal då han får underhåll fast de har gemensam vårdnad.
Annars brukar man få det om man har ensam vårdnad om barnet.
Har aldrig hört talas o ngn med gemensam vårdnad där ena parten fått underhåll.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

fel inlägg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Nej det är helt fel. Den förälder som har barnet skrivet hos sig har rätt till underhållsstöd, alltså de vanliga 1.273:-/mån från f-kassan.

Så har det varit i en herrans massa år.

Mina föräldrar skilde sig för 13 år sedan och då var det likadant.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Jag får inget bidrag från FK. Och har barnet boendes här utom varannan helg när han är hos pappan.

Jag har barnbidraget som nästan går jämnt upp med dagisavgiften, och har gått ner på deltid för att ha tid med barn.

Men självklart har jag skaffa alla grejer till barnet. Han måste ju ha ett komplett hem.

Sedan har jag också skaffat dubbla uppsättningar på kläder att ha hos pappa för att det är enklare.

Och VÄLDIGT mycket billigare om jag gör det eftersom jag köper nästan allt begagnat. (köpte tex en uppsättning efter tvillingar, hela kombin full med klädlådor och 2 cyklar för 800 spänn)

Det passar oss bäst att det alltid finns en massa grejer man inte behöver vara så rädd om.

Pappan FÅR förstås köpa det han vill men då blir det som han är road av (typ NYA cyklar och dyra fjärrstyrda bilar och sånt) eller är akut om vi glömt tex rätt typ av skor på fel ställe.

Men det finns väl viktigare saker ???

Det låter ju fantastiskt att få resa och UPPLEVA grejor, det är väl bättre (och mycket dyrare) än en ny T-shirt, typ ?

Får pappan underhåll så är det han som ska handla kläder etc.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Underhållsstöd och underhållsbidrag är ju två skilda saker.

Underhållsstödet betalar F-kassan ut, underhållsbidraget är något som föräldrarna gör upp om.

Finns ju att läsa om på F-kassans hemsida...

Nu är det ju så att pappan i detta fall köper allt, även det som ibland blir dyrare inköp. Han har ingen inkomst, mamman har fast inkomst (17.000:-/mån), lever själv och har sin son två helger i mån...

Mamman betalar inte ett skit...
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Underhållsstöd och underhållsbidrag är ju två skilda saker.

Underhållsstödet betalar F-kassan ut, underhållsbidraget är något som föräldrarna gör upp om.

Finns ju att läsa om på F-kassans hemsida...

Nu är det ju så att pappan i detta fall köper allt, även det som ibland blir dyrare inköp. Han har ingen inkomst, mamman har fast inkomst (17.000:-/mån), lever själv och har sin son två helger i mån...

Mamman betalar inte ett skit...

Även om det är försäkringskassan som betalar ut underhållsstödet så betalar mamman en del dit om hon har den inkomst du uppger. Jag får underhållsstöd från försäkringskassan för mitt barn men pappan betalar till kassan.

Mamman torde alltså betala sin del via underhållet och ska därför inte bidra till det vardagliga hos pappan. Detta är mycket vanligt för de föräldrar som har varannan helgumgänge och där ena föräldern har både barnbidrag samt underhåll.

Jag tycker personligen att de drygt tvåtusen kronor jag får räcker bra.Tillsammans med de tvåtusen jag också ska bidra med blir det totalt fyratusenfemhundra per månad och barn! Tycker inte du att det borde räcka för ett barns kläder och uppehälle? Mitt barns pappa gör också roliga saker med vår dotter; resor, bio osv. Jag förstår inte problemet?
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Underhållsbidrag/stöd är samma sak. Antingen gör man upp och den förälder där barnet inte bor hos betalar till den där barnet bor eller också söker man bidraget via FK och de sköter förmedlingen av pengar mellan föräldrarna (enkelt uttryckt). De förälder som ska betala betalar efter inkomst och resten upp till 1273:- är bidrag. Detta kan alla söka och man kan ha gemensam vårdnad.

Jag har haft underhåll för mina barn i alla år trots att vi har gemensam vårdnad och de är hos pappan varannan helg, men det är jag som betalar allt de behöver utom stora saker som tex moped, läger mm som vi delar på.

Vi betalar dessutom ett underhåll för sambons son och där är det hans mamma som står för hans inköp utom samma typ av större grejer som i mina barns fall. Fungerar bra för oss.

Semestrar får de åka på med bägge föräldrarna och på så sätt får de mer än de flesta barn.
Jag tycker inte att det är konstigt det du beskriver, mer än det där med läkarbesöken. Men hur ofta är det egentligen man behöver söka läkarhjälp? Mina ungar har då inte varit hos läkaren speciellt ofta i sitt liv och det kostar ju inget för barn så det kan inte vara haken. Man behöver, som någon annan sa, höra bägge sidor av saken för att kunna uttala sig i det.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Varför söker du inte underhållsbidrag (bidragsförskott) från FK? Kan inte pappan betala så får du ändå dina pengar och de är ett välkommet tillskott.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Som jag trodde så missuppfattas hela situationen.
Alla verkar ha det riktigt bra och få in 4500:- för ett barn låter mkt!

Tur det finns resonliga föräldrar iaf!

Kanske ska tillägga att pappan just för tillfället har socialbidrag så barnbidrag, bostadsbidrag och underhållet tar de som inkomst...har man dock inte gått på socialbidrag en tid i sträck vet man inte hur det är att få ekonomin att gå ihop!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Underhållsbidrag/stöd är samma sak. Antingen gör man upp och den förälder där barnet inte bor hos betalar till den där barnet bor eller också söker man bidraget via FK och de sköter förmedlingen av pengar mellan föräldrarna (enkelt uttryckt). De förälder som ska betala betalar efter inkomst och resten upp till 1273:- är bidrag. Detta kan alla söka och man kan ha gemensam vårdnad.

Jag har haft underhåll för mina barn i alla år trots att vi har gemensam vårdnad och de är hos pappan varannan helg, men det är jag som betalar allt de behöver utom stora saker som tex moped, läger mm som vi delar på.

Vi betalar dessutom ett underhåll för sambons son och där är det hans mamma som står för hans inköp utom samma typ av större grejer som i mina barns fall. Fungerar bra för oss.

Semestrar får de åka på med bägge föräldrarna och på så sätt får de mer än de flesta barn.
Jag tycker inte att det är konstigt det du beskriver, mer än det där med läkarbesöken. Men hur ofta är det egentligen man behöver söka läkarhjälp? Mina ungar har då inte varit hos läkaren speciellt ofta i sitt liv och det kostar ju inget för barn så det kan inte vara haken. Man behöver, som någon annan sa, höra bägge sidor av saken för att kunna uttala sig i det.

Pojken lider av en jobbig hudsjukdom som mamman vägrar ta till sig som ett problem. Denna hudsjukdom kräver med jämna mellanrum läkaröversikt. Tyvärr måste man ju gå även om tiden för tillsyn sker när han är hos mamman men det gör hon inte.
Är det inte oansvarigt????
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Även om det är försäkringskassan som betalar ut underhållsstödet så betalar mamman en del dit om hon har den inkomst du uppger. Jag får underhållsstöd från försäkringskassan för mitt barn men pappan betalar till kassan.

Mamman torde alltså betala sin del via underhållet och ska därför inte bidra till det vardagliga hos pappan. Detta är mycket vanligt för de föräldrar som har varannan helgumgänge och där ena föräldern har både barnbidrag samt underhåll.

Jag tycker personligen att de drygt tvåtusen kronor jag får räcker bra.Tillsammans med de tvåtusen jag också ska bidra med blir det totalt fyratusenfemhundra per månad och barn! Tycker inte du att det borde räcka för ett barns kläder och uppehälle? Mitt barns pappa gör också roliga saker med vår dotter; resor, bio osv. Jag förstår inte problemet?

vad har du då för egen inkomst?
Inte socialbidrag eller?
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Hur ska man förstå det av dina tidigare inlägg?
Din fråga i första inlägget är det de flesta har besvarat.

Om någon av föräldrarna har det besvärligt så är det väl självklart att man får hjälpas åt, åtminstone skulle vi göra det.
Har inte den "nya" kvinnan inkomst? Jag har ingen aning om hur det är att leva på socialbidrag, men jag har varit ensamstående en period och haft det lite besvärligt att få ihop ekonomin.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Kanske det, men är han bara där på helger så kan det ju vara ganska besvärligt att få till ett läkarbesök.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Pojken är ju där på lov också såklart eftersom det skiljer såpass som 30 mil mellan de.
Pratade med pappan för ett tag sen och han berättade att han ringt f-kassan och kollat upp allt och det är inte meningen att han ska stå för precis alt. Finns dock inget lag som säger att båda ska köpa lika mycket osv men det borde ligga i båda föräldrarnas intresse att bidra till att pojken har det han måste på båda orter. Så är det ju inte nu dessvärre.
Han fick också veta hur mycket mamman betalar till f-kassan, ca 200:-/mån så inga täckande summor direkt. Hon har dock sagt att hon hela tiden som hon haft jobb betalar 1273:-mån...lögn lögn lögn...

Den "nya" kvinnan har a-kassa...uselt vet jag.
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Men ärligt så måste det vara kanon för er som har separerat att det fungerar så bra! Är ju så det ska vara...om inte annat så för barnets skull!
 
Sv: Hjälp, hur gör ni??

Kanske det, men är han bara där på helger så kan det ju vara ganska besvärligt att få till ett läkarbesök.

Visst kan det vara så men då kanske mamman borde gå med på att låta pojken vara hos pappan när besöken hos läkaren infaller...dock är det ju inte så. Hon är helt klart skum :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 537
Senast: Oh_really
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp