Hittar inte chippet på hästen?!

Livingdream_89

Trådstartare
Har ett Danskt arabiskt fullblod, född 2004.
Har haft ute 2 olika veterinären som försökt hitta chippet i halsen.
Är de någon som varit med om att chippet förstörts el på något annat sätt försvunnit på hästen?

Mvh Carro

Sv: Hittar inte chippet på hästen?!

Chip kan vandra från det ställe där det placerades.

Jag brukar vara funktionär på treårstest och kvalitet och varje år är det någon häst som man inte hittar chippet på så det är inte helt ovanligt.

Japp, chip kan vandra, inte lika vanligt på häst som på hund och katt men det händer. Har själv hittat ett chip vid revbenen på en häst :D och vid svansroten på en hund!

Prova när hästen är ordentligt varm, hade problem på treårs att hitta chipet på min ena och han som läste av sa att det ofta funkar bättre när de är varma och lite svettiga om det hamnat väldigt djupt in och mkt riktigt hittade vi det efter att han varit och löshoppat och var varm dock tog det ett bra tag då också riktigt irriterande var att avläsaren av någon anledning inte pep till när den hittade det för rätt vad det var bara stod numret på skärmen iom det så vet vi inte var det verkligen satt så blir väl samma visa nästa gång det ska hittas nu vet man dock säkert att det verkligen finns där dock stod vi och körde överallt över hela halsen när det hittades.

Kolla hela hästen, men framförallt i nacken! Där är det i sydeuropa vanlig att sätta chip, bla PRE har jag varit med om att hitta chipet i nacken på.

Prova när hästen är ordentligt varm, hade problem på treårs att hitta chipet på min ena och han som läste av sa att det ofta funkar bättre när de är varma och lite svettiga om det hamnat väldigt djupt in och mkt riktigt hittade vi det efter att han varit och löshoppat och var varm dock tog det ett bra tag då också riktigt irriterande var att avläsaren av någon anledning inte pep till när den hittade det för rätt vad det var bara stod numret på skärmen iom det så vet vi inte var det verkligen satt så blir väl samma visa nästa gång det ska hittas nu vet man dock säkert att det verkligen finns där dock stod vi och körde överallt över hela halsen när det hittades.

Det var den längsta mening jag nånsin läst. Imponerade.

På PRE sätter vi chippen i nacken ;-) ston på höger och hingstar vänster(om jag kommer i håg rätt )
Min gamla hingst fick vi chippa om för hans chip hade totalt lagt ner ;-)

Tesora

Jag hade för mig att det var nåt sånt! :) Då finns ju möjligheten att fler raser än PRE är chippade någon annan stans än i halsen :)

Det är samma med deras brännmärken oxå olika sidor ,så kan tänka mig att det är därför dom sätter chippen så med,

Varför det är så har jag ingen aning om, men ska ta och fråga mina spanska vänner, har liksom aldrig funderat på det ,

Tesora

När min ponny (svenskfödd) vet.bes inför jag köpte henne så hittades inte chippet. Vi letade genom hela hästen, men veterinären sa att det kan skilja på avläsare och att jag skulle ta ut min veterinär vid tillfälle. Men inte heller hon hittade något chip, fast vi letade genom hela hästen ett par gånger, så vi chippade helt enkelt om henne =)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
635
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
599
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
36
· Visningar
2 509
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka