Hingstval på min lilla madame, hjälp.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare proxygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 043
P

proxygirl

Jag funderar starkt på att betäcka mitt sto nästa år, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken häst. Det finns så många att välja mellan så jag e helt virrig här. Behöver lite råd ang detta.

Mitt sto är efter Eloge 738 och hennes morfar är Singapore 539. Hon är rätt så liten, bara 157 sm hög. Hon har ett bra temperament, är snäll att hantera. Väldigt framåt med mkt humör i ridningen. Hon har inte de bästa gångarterna, men det är helt ok. Söker en hingst som förärver gångarterna, och lite med reslighet. Det ska vara en dressythingst. Jag har funderat lite på Dionysos, Don primero eller ngn annan som har just Donnehallblodet i sig.

Här finns lite kort på henne:
http://s221.photobucket.com/albums/dd96/proxygirl/

Vore jättetacksam för eran lilla hjälp..
Mvh sandra :banana::banana:

Sv: Hingstval på min lilla madame, hjälp.

Jag har själv betäckt med De Noir i år (De Niro-Matcho AA).
Han är 1.65 (tror dock han står som 1.67 i katalogen) och ger eleganta avkommor med mkt goda rörelser och temprament. 40% av alla 3-åringar uttagna till Eliteskuet i Danmark hade honom som pappa!
Han verkar dock inte prägla storleken på fölen utan där verkar stona "bestämma". Går du in och kollar www.horse.dk , väljer salgsbasen så kan du se vissa avkommor till salu.

Don Primero har utmärkt blup men ger sällan stora avkommor.
Dionysos gångarter kunde vara bättre.

HÄR E NÅGRA SOM DU KAN KOLLA IN LITE EXTRA :rofl:
Channon 1082
De Noir
Bocceli 1044
De Niro
Don primero
Danzas 1058
Don Laurie 1142
Hohenstein
Samba Hit I
Quaterback

jag kan inte så mycket om de olika hingstarna, men jag tycker att de är hur fina som helst.

med vänliga hälsningar carro

Har hon fått föl tidigare?

Om inte så rekomenderar jag dig att använda en lite äldre hingst som har bevisat sin nedärvning på tex storlek och gångarter som är de två främsta sakerna du vill förbättra hos ditt sto.

nu avlar jag inte för dressyr själv så jag känner att jag inte vill ge nåt speciellt tips för sitt sto för jag har för dålig koll själv.
Däremot så har jag haft en hingstunge e: Sandakan på bete hos mig i sommar med en massa som har gammal svensk stam precis som ditt sto, denna hingstunge är riktigt snygg, högrest och långbent. Såg även ytterligare ett par Sandakaner på fölvisningarna och jag tycker alla var imponerande snygga, genomgående bra gång och riktigt fin modern typ trots rätt omoderna mammor. Däremot vågar jag inte säga nåt om storleken eftersom alla mammorna var 165+ och ungarna normala.
Nu är Sandakan inte jätte beprövat och jag vet att Sandro Hit blodet sägs vara lite skarpt så det är inget super tips.

söt liten madam du har och om det är du som sitter på ryggen så verkar dú inte alls behöva satsa på att avkomman ska bli närmare 170 cm.. Vad tänker du när det gäller storleken?
u

Hej! Jättefin häst du har, riktig hederlig gammalsvensk stam.
Jag har en 3-åring efter Rubinrot som är helt fantastisk! Han har superpsyke, mätte 163 på 3-års och fick 8 på typen. Han rör sig inte FANTASTISKT men mkt taktmässigt och med tydlig talang för samling. Han har åxå gammalsvenskt på mödernet (ceylon-sombrero-toreador)
Om jag ska betäcka igen blir det antingen Rubinrot eller Bocelli, ska du ha nåt med Donnerhallblod tycker jag Dionysos eftersom jag träffat på avkommor e han och vet en som ridit honom inför bruksprov som tyckte det var en av de trevligaste hingstar han suttit på!
Välj gärna en hingst som hunnit lämna avkommor som är inridna vid detta laget så man vet om det finns ngn ridbarhet etc. För mig är psyket prio 1, en dum häst är inget nöje men gångarter kan man ofta utveckla...
Lycka till!

Bocelli tycker jag, har valt honom själv. Han ska nedärva bra gångarter.
Sedan gillar jag stammen Don Scufro som är släkt med Don Primero.

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 213
Senast: pastejja
·
C
Avel Jag funderar starkt på att betäcka mitt lilla sto nästa vår, så jag sitter och funderar på vilken hingst som kan vara bra för den lilla...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: cirkus
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 098
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka