Hingstval 2008

Dilli_Blue

Trådstartare
Ja, nu hade jag näst intill bestämt mig för att INTE betäcka om mitt sto nästa år, men om allt går vägen så ska hon betäckas om igen nästa år.

Man vet ju inte om det kommer några nya hingstar till nästa år men om man titta på vad som har funnits i år så skulle jag vilja ha förslag på lämpliga hingstar till henne. Jag är bara intresserad av rena dressyrhingstar till henne.

Hon är e. Amiral - Hertigen - Iliad - Trust - Haffner.

Dessa är hennes tidigare avkommor:
H -00 e. Cardento
S -01 e. Majim G
H -03 e. Briar
H -05 e. Akribori
H -07 e. Rosevelt

(inte för att jag ha nån aning om det spelar nån roll.....)

Jag ska ut nu o ta nya kort på henne så jag lägger in det under dagen. Hoppas på massor med intressanta svar..

Sv: Hingstval 2008

Jag hade tagit Aerline H till ditt sto. Jag ska ta honom till mitt sto nästa år också. Hon är dräktig med Aerline H´s halvbror (Cairo 869) i år, men tyvärr kan jag inte rekommendera Cairo, eftersom att detta var hans sista år i aveln.. men Aerline H är superfin. En riktig multitalang och snygging! :love:

nu skriver du inte vad du vill ska förbättras hos stoet eller hur hög hon är men jag skulle ta en titt på Highlight e: Nimmerdor gillar honom skarpt. Annars Silvermoon som är far till Matiné är underbar också. Samba hit, Sandro hit, Royal Dance och Don primero är också några jag gillar. Broere Obelisk e: Matador- Clavecimbel är också fin dock vet jag inte om han är tillgänglig i sverige.

Jag hade tagit Aerline H till ditt sto. Jag ska ta honom till mitt sto nästa år också. Hon är dräktig med Aerline H´s halvbror (Cairo 869) i år, men tyvärr kan jag inte rekommendera Cairo, eftersom att detta var hans sista år i aveln.. men Aerline H är superfin. En riktig multitalang och snygging! :love:

Hm, ja jag få ta en titt på honom.. *Ler*

Är hon visad? med den stammen borde hon kunna röra sig trevligt och ha mycket temperament. Vet inte om det stämmer men kanske du inte behöver välja en hingst som är jätteskarp om du nu inte vill ha just den egenskapen, även om ditt sto skulle vara mild och rar. Nu är ju inte bilder hela sanningen men ditt sto ser ut att vara långlinjerad och lågställd, och kanske du ska titta efter en hingst som typar avkommorna tydligt och väl åt det mer högställda hållet? Vilken av avkommorna har blivit bäst? Det är ju väldigt olika hingstar som använts..
U

Kan du inte berätta lite om hur föregående avkommor blivit eftersom du använt ganska olika hingstar?
Har hon lämnat större avkommor än sig själv,då kanske man vågar använda en hingst som inte är 170 typ...
Men eftersom hon är lite lågställd så ska det ju va en högställd hingst,kanske en med lite mer fullblod som förädlar..?
Som sagt skulle va intressant hur hennes avkommor blivit,storleksmässigt osv.;)

Jag har precis köpt henne så detta blir andra gången jag betäcker henne. I år är hon betäckt med Camaro M, det blev lite panik där ett tag när Rosevelt inte fanns i Sverige o då ringde jag förra ägaren o frågade vilken hingst han skulle ha tagit o då sa han Camaro o så fick det bli. Jag vet inte så mkt om avkommona mer än att förra ägaren säger att den e. Akribori kommer sluta på närmare 1,80 (!)

Mina förslag till hingstar är Don Romantic om du vill ha in det åtråvärda Donnerhallblodet. Danone och Richfield är andra fina dressyrhingstar. Jag har själv sett dem under ryttare när Flyinge visade sina hingstar på Strömsholm i år. Sämst gångartsmässigt var Akribori, dock är han väldigt snäll och ska ge bra hoppegenskaper men det var väl inte det du var ute efter.

Avkomman e.Cardento var 1,62 när den var 3 år och avkomman e.Majim G var 1,57 när den var 3 år. Den e.Briar är ej visad som 3-åring och den e.Akribori är 2 år i år.

Jag har precis köpt henne så detta blir andra gången jag betäcker henne. I år är hon betäckt med Camaro M, det blev lite panik där ett tag när Rosevelt inte fanns i Sverige o då ringde jag förra ägaren o frågade vilken hingst han skulle ha tagit o då sa han Camaro o så fick det bli. Jag vet inte så mkt om avkommona mer än att förra ägaren säger att den e. Akribori kommer sluta på närmare 1,80 (!)

Camaro tror jag kan bli jättebra, det är en fin hingst o verkar lämna rörliga avkommor. Verkar ju som hon lämnar större än sig själv...så du behöver kanske inte stirra dig blind på storleken...en hingst som jag tittat lite på är Daytona e.Don Primero o där det är mycket fullblod alternativet är ju Don Primero men jag tänkte att jag ville ha in mer fullblod o då kan ju sonen va ett alternativ,kika på han o se vad du tycker..;)
Don Romantic är oxå en jättefin hingst,inte så mycket fullblod men han är jättefin..:d
First Wich är ju döläcker men har ju betäckt så otroligt mycket..

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 930
Senast: Ottilia
·
Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Jag har nu bestämt mig för att betäcka mitt sto i år, men behöver lite hjälp med hingstval. Stoet är e. Lancier ue. Ilmeo, alltså...
Svar
12
· Visningar
1 904
Senast: Emsan
·
Avel I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka