Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Arsozah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 339
A

Arsozah

Så! Nu har jag skapat en tråd för alla oss som ska betäcka våra ston i vår, och vill ha lite tips o råd med vilken hingst man ska välja! :idea: Många behöver nog hjälp med vad man ska tänka på när man väljer hingst till sin häst osv.

Jag kan väl börja dårå :p

KWPN sto e. Indorado ue. Zuidhorn. Ca 164, nätt o ädel, långbent. Vill försöka nedärva hennes typ av modell till fölet... Grejen är att vi precis sålt det stoet, och det är en del av avtalet att vi ska ha hennes första föl. Så jag vill att det ska komma fram en hoppstjärna som gärna ska ha bra gångarter i sig oxå :angel:

Tasji.jpg

holland.jpg

Sv: Hingstval 2008

Jag har inte så bra koll på hingstar men den ända jag känner till ordentligt är Poetic Justice han är iof liten 151 tror jag men ger myckt bra hopp avkommor . men . ett stort men är att avkommorna ofta ärver hans stora hopptalang men oxå iblad oxå hans envisheet och brukar bli ganska svårhanterade och ganska pigga så det gäller att man har ett sto som har bra temprament ... därimot vet jag inte hur fölet kommer se ut eftersom han är conemara ...
jaja . ja sa bara den enda ja kände till x) har någraa bilder på honom om du skulle vara intresserad . inte så bra men ändå ...

Tack för svaret, men tror jag ska hålla mig till en halvblodshingst :)

P.S. Tror ni att Camaro M skulle passa henne?

Fin Häst med intressant stam!
Hade tittat lite extra på Empire...(enda minus är att han inte är så stor)Sedan har du en hingst som jag ska välja till en av mina nästa år Caressini L.´sen har en ny spännande hingst köpts till Sverige Cyrano de Bergerac.........ja listan kan göras lång...Finns i dag många intressanta hingstar...inte att glömma så Maloubet de pleville med sin spännande stamm. Lycka till med hingstvalet...

Har också ev. tänkt betäcka nästa år igen, beroende hur ekonomin ser ut ;) I år är Chloé betäckt med Hip-hop. Hon är e Partisan-Jovial. Har tre bra gångarter, möjligen kunde galoppen vara lite bättre. Lång och aningen lågställd. Har själv inte gjort så mkt tidigare, så hingst med lite meriter sitter inte helt fel :idea: Mkt bra temprament och alltid sammarbetsvillig :) Vill ha kvar hennes temprament, önskvärt med dressyrinriktad hingst med mkt bra gångarter och typ.Bild finns här :
VICTORIA%20OCH%20CHLOE

Glömde skriva att hon är ca 1,63 cm hög, så jag vill helst inte ha en mindre hingst än så... Kom gärna med förslag :)

Jag är inte så duktig på det här... Men skulle inte First Wish passa henne? :d

Har har tydligen supergalopp!

Quite Easy samlar ihop bra, lämnar bra gångarter och bra galopp. Busfrön kan det bli.. ;) Jag tycker att QE har lämnat mycket som är riktigt intressant, men kan samtidigt tycka att han använts lite väl mycket. Qalle påminner mycket om QE i typ, håller väl på att samla på sig meriter. Jag har inte varit den stora Qalle-dyrkaren tidigare, men jag tror det kan ha ändrat sig lite. En del avkommor ser faktiskt riktigt trevliga ut, och de lär röra sig bra också. Sedan är det ju synd att säga att han har en tråkig stam ;). Det finns några Qalledyrkare här som säkert kan svara på om det kan vara ett lämpligt val till ditt sto.
Corlensky är en annan hingst som också verkar typa sina avkommor mycket väl. Dock så vet vi ännu mindre om hans avkommor än Qalles än så länge..

Tack för svaren :) Har funderat på First Wish, faktist till i år, men han var lite dyr tyckte jag. Annars har jag också funderat på Santana, verkar vara mkt trevlig och ha bra gång. Fler förslag ? :D

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 613
Senast: cirkus
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 915
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka