Hingstval 2007 (alla raser)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Veronika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 15 779
Sv: Hingstval 2007

Går det åt fanders i år igen, vilket vi hoppas det inte gör, så betäcker vi kanske igen.

Careful är vi lite nyfikna på. Och sugna på Akribori är vi med. Förra fölet med honom blev så vackert.

Annars så är det som för många andra, än så länge vill vi avvakta tills bruksprovet är över.

Jag ska betäcka två ston i år, det ena är ett ridponnysto e.Power Boy - Bright Moon xx som ska betäckas med Kanonen Vita Nova's Hanassie RP 153
Det andra stoet är e. NWR hingst ska jag förmodligen betäcka med Holländske svarta Speyksbosch Dancer, hon är hoppstammad och han har hoppstam, sedan är det kul att få en marknad även i Holland.
Lagnevall012.jpg

Vi har inte valt hingst till vårt Oldtimer xx - Hartung sto ännu. Velar hit och dit!

Sedan har vi ett omvänt problem, vi har bla lite Quidam semin men inget sto! Han passar inte vårt Oldtimer xx sto riktigt så vi håller på att leasa några ston i Tyskland. Det är nästan roligare att leta efter bra ston faktiskt!

Mvh / Fia

Sv: Hingstval 2007 (alla raser)

Till mitt halvblodssto (Magini - Swift - Hostrup - Gaspari - Toddhurst**) har jag planerat Aerline H. Han har en intressant stam och egna kvalitéer som jag tror borde kunna passa henne bra. Och han påstås ha en mkt god fertilitet, något som är jätteviktigt till henne eftersom hon har "svåra äggstockar". Eventuella nygodkända hingstar vågar jag inte testa till henne, jag vill se deras fertilitet minst en säsong först...
Fullblodsstoet har jag inga planer för, det krävs en lottovinst för att jag ska ha råd att betäcka henne också. Vi får se vad som händer när hon fölat, i juni nån gång.

Och vad gäller shettisarna så har jag planerat Ytterhalls Kanon till Cassis (Smevallens Royal - Freddie). Jag vill ha en hingst som är stark i sin rastyp och som också nedärvt det i hög grad, för även om hon själv är helt okej i typ (fått 8-9) och hennes mamma också var det (också fått 8or och 9or, dessutom A-premierad) så är det ändå stostammens svaga punkt. Jag tror att Kanon kan komplettera henne bra på alla punkter. Att det sen blir litegrann linjeavel gör inget, då det är mkt bra individer som dubbleras - Kanon har samma mödernelinje som Cassis pappa har.
Venessa (Titol - Gletness Rockall) fölar efter midsommar och jag har inte bestämt mig än vem jag ska ha till henne. Hon är såpass bra själv att många kan vara aktuella, kanske en Kanonunge till? Jag hoppas bara att en till av hennes avkommor får lägst klass 1 i sommar (hingstprem el treårsprem), i så fall är hon färdig för ELIT...
Esska ska lånas ut för ponnytrav. Fast skulle det visa sig att hon inte vill springa så fort som vi tror att hon kan så tar jag hem och betäcker henne, även där med en typstark hingst. Esska har dock ett väldigt starkt möderne (mamma+mormor dpl-ston, mormors mor Elit-premierad) så jag kan välja lite friare där.

Hannoveranar sto med stam Wonderland ( Weltmeyer-Lysander)
ue Windorra ( Werther-Deichvogt)

Hon kommer att gå till CHANNON 1082.

Jag ska betäcka två ston, welsh sek B. Den ena är e. Simberg Hobnob-Downland Krugerrand och den andra är e. Eyarth Celebration-Rotherwood Carnival. Har inte bestämt mig för hingst än men förmodligen blir det vår egen som är e. Kenwoods Tomahawk-Steehorst Freelance.

Åh vad läckra ston du har, vem ska du betäcka med?
Jag har ett sto Whatton Copper Beech - Arkelhofs Sunlight hon ska betäckas med Downland Jaguar (e. D Krugerrand) likaså stoet e.
Cwrtycadno Cadfridog - Keston Royal Occasion samt stoet Simberg Hip Hop - Cwrtycadno Cadfridog. Vad heter er hingst kommer han från Holland?

Är det Rosie och hennes dotter du har? Dom är jättefina!

Ja vi betäcker nog med vår egen, han är bara två och jag ska inte visa honom förrän nästa år, tror jag.. Han heter Kenwoods Right Royal och kommer från Holland.

Vi ska slå på stort och betäcka två ston i år, för första gången! Det blir Carland på båda. Stona är efter Magini-Shaftesbury-Stove Friend och Warsteiner-Shaftesbury-Stove Friend. Det ska bli spännande och se hur det blir, om det det nu lyckas!!

Mitt diplomsto e: Krocket-Imperator-Cyrano har jag bestämt att jag ska betäcka med Chess. Ville ha Robin Z men plånboken skriker NEJ tyvärr....:mad:
Men min lilla saextonåriga fblmärr e: Kings Bonus **-Spring Fever **- Hurricane** har jag inte en aning om vilken hblhingst jag vill ha, om jag nu betäcker henne :crazy:
Någon som har förslag????

Han är snygg, ta med honom till Gravagården i april så vi får se honom!
Jag letar hingst till nästa år till min hingst döttrar..... Vi kommer till Grevagården med ett par ettårshingstar.

Jag funderar på att betäcka mitt Wpb sto, D-ponny e.Raeveskiftets Napoli-Ollies Flying Comet (ej godk hingst) e. Rookery Full Flight med Hermes.
Stoet har en tre mycket bra gångarter och en 8 på typ. Inget betyg under sju på kvalitets.
Min förhoppning är att det skulle bli en läcker liten storhäst/D-ponny, med stor ridbarhet och bra gångarter.
Jag har ju tidigare avlat på mitt hbl sto Indus-Urbino och vill gärna ha lite av det blodet igen via Hermes.

Senast ändrad:

kl

Jag har bestämt hingst (tror jag:angel: ) till det ena av mina två ston.
Det blir Don Primero till TipTop-Hertigen-Gaspari. Hon är stor, 172 cm, vilket hon har nedärvt till sina två tidigare avk, tre bra o stora gångarter, ganska rejäl men högställd. Kombinationen Don Primero-Master-blod verkar ju inte helt fel heller (ex Syncytia, vinnare av Kungakannan-06).
Brisad-Lombard-Niarchos-märren funderar jag fortfarande på. Ska kolla in några intressanta kandidater på årets bruksprov. Är inte rädd att pröva ngt nytt o oprövat på henne. Vill ha ngt lite modernare med luft under magen plus korrekta ben.

Nej, Don Primero - Master verkar ju inte fel, men mitt Mastersto känns för litet för att jag ska våga det. Hon är nämligen bara 157 cm :crazy: , annars hade jag slagit till med honom. Är lite nyfiken på Daytona dock.

Jag är 99% säker på att betäcka...blir det så, så är det ett sto 162cm e.San Quintero-Bonaparte-Urbino-Ceylon. Hon ska gå till Don Romantic.

*kl*

Stoet som betäcktes med Corlensky G förra året ska återgå till tävling i år, istället betäcker vi stoet e.Pontus-indus med antingen Channon eller Ravell.
Har inte riktigt bestämt mig än och velar väldigt mycket mellan de två, sen får man ju se om det finns något spännande på bruksprovet som kanske passar också.

Jag är 99% säker på att betäcka...blir det så, så är det ett sto 162cm e.San Quintero-Bonaparte-Urbino-Ceylon. Hon ska gå till Don Romantic.

Det tror jag är ett bra val! ;)

Nej, Don Primero - Master verkar ju inte fel, men mitt Mastersto känns för litet för att jag ska våga det. Hon är nämligen bara 157 cm :crazy: , annars hade jag slagit till med honom. Är lite nyfiken på Daytona dock.

Don Romantic kanske kan vara något annars? Men Daytona ser läcker ut... Eller - mums - Hotline? Han rör sig helt otroligt, den hästen. En sådan balans, trots sina unga år! :eek:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 356
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 559
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat