Hingstval 2007 (alla raser)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Veronika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 15 779

Veronika

Trådstartare
Eftersom den andra tråden är gammal så startar jag en ny (trodde att du skulle starta en ny, Görel ;) . Blir det Feliciano till våren för din del?)

Har ni valt hingst i år eller ni lugnar er till efter Bruksprovet?
Jag betäckte ju inte i våras och har inte bestämt mig om jag ska betäcka nu till våren men det lutar åt det hållet men har inte bestämt vilken hingst ännu. Har funderingar på Nobel.

Sv: Hingstval 2007

Jag har faktiskt inte bestämt mig. Tvekar just nu mellan Feliciano, Hermes och Mr Carrera. Lite beror på villkor och betäckningssätt.

Jag är nog lite insnöad och väljer Maloubet de pleville i år igen men har lite dragningskraft till Jaguar Mail och Empire....det kan bli svårt iår...

Berätta gärna vad ni har för ston också, och hur ni tänkte när ni valde hingst!

Jag har ett sto med dressyrstam Riccione-Testarossa- Cyrano. Hon är bara tre iår men det vi har löshoppat så verkar hon ha talang för det också. Funderar på att ta Szkopul till henne. -vill inte ha en ren dressyr hingst på henne eftersom det är hoppning vi tycker är roligast. Men ska vi sälja fölet så antar jag att det vore bättre med en dressyrhingst, men dessa vet jag inte så mycket om. Szkopul har ju lämnat både hopp och dressyr diplom...

Om jag skulle ta en dressyr, vilken tror ni då kan passa? Mitt sto har ett helt underbart coolt temperament iallafall.

Jag väljer mellan två hingstar, antingen Empire igen eller Stalypso. Jag vill se hur årets avkomma e. Empire ser ut först innan jag bestämmer mig.

Sto 1. Gwyneth RWD 75 e. ELIT Derwen Tennessee Express RWD 3 har ett fantastiskt stoföl vid sidan e Tyrrestrups Highlight RWD 19, så hon går tillbaka till honom. Fölet har Gång, Power och Utstrålning så vi fortsätter och hoppas på en till :love:
070122-2.jpg

Sto 2. Buckswood Summer Queen e Derwen Quartz har en åring e. T Highlight i stallet samt väntar ett helsyskon, så i år byter vi hingst på henne och prövar en annan modell av hingst. Det är inte hundra procent bokat men antagligen går hon till Gwynfaes Manawydan e. Gwynfaes Culhwch
manne-liten.jpg

Co: Maud Enmark

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas kunna betäcka mitt holländska sto (e. Dillenburg- Persian Paths xx) i vår, om allt går som det ska blir det mitt och antagligen även hennes första föl.

Tanken är att behålla avkomman själv. Eftersom mitt sto är en trevlig allroundhäst och jag inte vet om hennes stam är hopp eller dressyr så vill jag avla vidare åt det hållet. Även jag har funderingar på Szkpoul (kul att det fanns en till i tråden med honom i tankarna!) men har även varit väldigt sugen på Qalle, där är jag dock lite tveksam när det gäller storleken. Eftersom jag har Looping väldigt nära har jag även bestämt mig för att åka och titta på honom, även om det kanske är lite renare hopphingst (eller blandar jag ihop honom med någon nu?)

Långt ifrån bestämt mig än, väntar ivrigt på hingstkatalog. :d

Ullis

Om jag skulle ta en dressyr, vilken tror ni då kan passa? Mitt sto har ett helt underbart coolt temperament iallafall.

Jag hade tagit något med Donnerhall, om det är en högbent, ädel häst (och det låter så på stamtavlan). Trakehnerblod och D.blod är en bra och beprövad kombination !:banana:

Jag tycker inte att du ska välja en hopphingst till ett så pass dressyravlat sto. Det är i så fall bättre att köpa ett föl med hopphärstamning, om det är det som ni vill satsa på.

Veronika;7338590[/QUOTE skrev:
Jag är 97 % säker på att ta Don Primero till Schwadroneur-damen. Jag tror att det blir en bra kombination. Hon är högställd och ädel med bra gång och sällsynt god bakbensaktivitet. Hon har bra bogläge och rör sig i uppförsbacke. På minuskontot är hon taskigt inskenad från sidan och har en kort hals (iofs snygg, men alldeles för kort). DP är korrekt från sidan och nedärver lång hals och bra gångarter, men är inte så högställd. Hög blupindex i alla länder där han verkar och ålder gör att han blir mitt val i år. Att han har snygg färg dessutom är bara en bonus. Jag önskar mig en mörk häst! :bump:

Jag har inte alls bestämt mig ännu. Vill definitivt vänta in bruksprovet innan jag bestämmer mig.

Till mitt Mastersto har jag följande kandidater: His Highness, Herzendieb, Don Romantic, Johnson, Sandreo, Florestan eller kanske någon av de nya på bruksprovet (Daytona, First Junior, Fahrenheit eller Vladimir O.A kanske).

Till Maratonstoet: Empire VDL, Cartier, Roven xx, Jaguar Mail, Alligator Fontaine eller kanske Wishful.

Skall jag betäcka min Corland-Arram KWPN-Zeus märr igen så blir det nog med Empire VDL.

Har du en avkomma på din Corland sto med Empire eller ska du få?

Stoet är nu dräktigt med Corlensky G, men om jag betäcker om iår så lutar det åt Empire

Jag har väl i stort sett bestämt mig, betäcker gammelstona med gammelhingsten Fredriksbergs Dizney RNF 98 och Dizneys treåriga dotter med Kantjes Umberto RNF 175. :) Det som kan ikullkasta planerna är att jag väljer att använda Dizneys son Dimmans Eros till ett par av de äldre stona. Eros är anmäld till avelsvärdering 2007 (visad tidigare 2003 och 2005).

Här är en tråd där jag (och flera andra New forestentusiaster) har redogjort för våra hingstval 2007!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=693677

Hlsn Helena

Jag har bestämt mig för att betäcka mitt gamla sto, e: Ganesco-Niarchos med Hermes iår. Hon är iofs bara 159 cm men hon har tidigare gett stort, allt mellan 167-176 cm med bla Angard o Rambo. Då jag tidigare ägt en halvsyster till Hermes (e:Opius u:Nicea) som var en helt underbar individ och sen sett Hermes sen han var liten så är det ingen tvekan för mig. Om inte stoet varit utlånat så skulle jag gjort det redan förra året.

Mitt andra sto e: Rambo u: ovanstående (är betäckt med Donelli och ska föla i början av maj) har jag inte bestämt om jag ska betäcka om el inte. Men ska hon betäckas så vill jag nog se lite av vad som händer på Brukprovet. Det är ju många intressanta hingstar anmälda iår.

Nu vill jag rida in mitt sto( e. As de Thurin - Ramiro's son - xx) efter avvänjning med fölet som ligger i magen e. Aerline H, men om jag ändrar mig så vill jag ha Magini, innan han går ur tiden

*KL*

Jag har till 90% bestämt mig för att betäcka mitt sto som är eMagritte-Stratos xx med Don Primero!
Hon är ett diplomsto vars stora styrka är traven (en 9:a) Och vars svaghet är något veka kotor bak och lite hastrång. Hon har lämnat fem stycken stoföl - alla med "dressyrhingstar" till farsor, flera har blivit klass 1 som föl eller något poäng därunder. Två har deltagit i treårstester med gått resultat, de har var 165 resp. 168 cm höga.

Vad som talar för Don Primero är att han på alla sätt visat att han nedärver sig mycket bra. Han är elitpremierad med korrekta ben (vad jag har förstått). Jag är också väldigt sugen på Donnerhall blodet eftersom mitt sto inte har kombinerats med det förut - jag vill hitta på något "nytt" men ändå "säkert" - så varför inte ta det bästa!!? :-)

För mer info och bilder på mitt sto se min tråd "Hingsttips Tack!"

/Kristin

Just nu så planerar jag följande (bemärk, kan ändras över en natt ;)):

Sto 1, e. Classic - Onyx kommer att gå till Carano (om årets föl inte blir en "katastrof")
Sto 2, e. Acapulco Gold - Furioso III kommer att gå till endera Come Back II eller Balou de Rouet, inte helt bestämt ännu.

Men jag drömmer om Cento och For Pleasure, vinner jag på lotto så... ;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 356
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 559
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat