Hingsttips tack!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirrow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 4 185
M

Mirrow

Har bestämt mig för att betäcka mitt sto (nästa år då). Det jag söker är en högrest hingst med väldigt god ridbarhet, gärna stor eller som lämnar stort.

Mitt sto är liten 155cm ca, dock så tror alla att hon är 160 minst. Hon är ädel och rör sig mycket bra, väldigt luftigt och god hoppteknik använder ryggen väl, ibland över hoppar hon sig dock. Nakdelar är att hon har kort lågt ansatt hals, lite bakhög. Brillierar fram, dock inget av större nakdel. Svår riden, vilket jag tror har med hennes kroppsbyggnad att göra. Haft två föl och dessa har haft lite skarpt temperament, dock inte elak, båda har varit positiva till arbete. Ingen har fått hennes utseende.

Tävlad msv dressyr och 120 hoppning.

Värsta nackdelen är att hon inte har någon stam. Jag köpte henne av en hästhandlare. Jag har fått tre olika stammar på henne...

Det jag söker är en hingst som har högressning, högridbarhet och lämnar stort. Hopp eller dresssyr har ingen betydelse. Kan även tänka mig att skicka henne utomlans för betäckning om jag finner vad jag söker där. Hingsten ska helst vara av internationel klass, gärna känd, frysen sperma går bra.

Målet är att jag ska behålla avkomman.

Så vad tror ni? Ska jag betäcka eller inte? Har ni någon drömhingst?

Tack på förhand

Sv: Hingsttips tack!

Kan du lägga ut bild på stoet?? Tycker i din beskrivning som att hon kanske har fler nackdelar en förtjänster, eller så kanske du bara är kritisk mot ditt sto för att kunna hitta en bra hingst som kompenserar henne, och då är det ju bra!!

Kan du inte skriva ut de olika stammarna som hon "kan tänkas ha" enligt dina källor så kan man ju iallafall sortera bort de hingstarna för att slippa riskera kraftig inavel. Men som sagt, gärna bilder på ditt sto! Är hon visad någon gång?

Mvh Maria

På din beskrivning påminner hon jättemycket om mitt gamla sto! Jag tog två föl på henne och båda blev klass I. Har behållt den ena som är e Quite Easy. Hon har fått framförallt bättre halsansättning och ridbarhet i massor! Är den absolut härligaste och mest ambitiösa häst jag har suttit på.

Jag gillar verkligen QE och hans avkommor. Han präglar dom mycket i utseende och lämnar fin typ, grundgång och hoppförmåga. Dessutom kan man kugnt kalla honom ett säkert kort.

Själv skulle jag inte använda Quite Easy för att förbättra ridbarhet (många är ganska tjafsiga i munnen, sk. franska munnar), o dessutom så hade detta sto lämnat ganska tuffa avkommor, Många av de QE avkommor jag sett är ganska explosiva (vilket kanske är en fördel i hoppningen med en bra ryttare på) och kvicka i benen, o det kanske kan vara svårt att kontrollera om ryttaren inte är väldigt ruttinerad.. ´Nu säger jag inte att alla QE avkommor är så, men flera av dem jag sett, samt att jag hört snacket om de typiska franska munnarna bland duktiga ryttare. Dessutom är nog inte han rätt hingst att använda för att få upp storleken så mkt som möjligt.

Mvh maria

Ärligt talat, VILL du ha en avkomma som blir exakt som detta sto?
Just DET är ju en ganska bra måttstock när man ska bedöma stoets lämplighet för avel.
Så börja med att fråga dig själv ifall du VILL ha avkomman, om hingsten inte lämnar något av det du önskar från den?

Det låter ju inte som något idealiskt sto att avla på när du vill förbättra det mesta på henne... Svårriden, liten, saknar stam (=svårare att förutspå vad det blir av avkommorna), tidigare avkommor har blivit skarpa (hur gamla är de? vad har de i övrigt för egenskaper som kan komma från stoet?)

Helt ärligt, Ja jag har heldre än svårriden häst än en häst som ALDRIG kommer bli något. Jag är tävlingsryttare och rider helst inte skithästar.

Avkommerna är idag 7 rsp 5 år och den äldre går msv hoppning som ponny och den andra går western, tävlas i det. Finns ett barnbarn till henne också, under 7åringen. Alla tre har fantastisk gång, Ingen är bakhög, med lågt ansatt hals.

Jag rider min häst för Svårklass ryttare som tex har ridit VM. Ingen av de tycker att hon är för dålig för att avla på.

Ska leta upp papperna när hon vissades med föl. Bild kommer inte.

Men vem vet, jag kanske sattsar fullt ut på Prix klasserna och skiter i fölet. Men har lite på känn att jkag behöver ett års villa från henne.

Ha det.

Håller ed om att en del avkommor är explosiva, men jag har aldrig uppfattat det som en negativ sak. Explosiviteten behöver du både om hästen ska gå dressyr eller hoppning. Dessutom finns det oftast massor av ridbarhet där bakom, bara dom är lite rastade först...;)

Jag vet faktiskt ingen annan hingst förutom möjligen Feliciano som lämnar lättridna hästar med god ridbarhet. Men Feliciano hade nog kunnat passa TS sto.

Hittat några bedömningsprotokoll, står tyvärr inte datum på dem..

Typ: Ganska långlinjerad, ngt överbyggd 8
Huvud,hals, bål: Lågt ansatt hals, långbål, svagtmusklad länd 7
Extremiteter: Tät, uttåad fram, nystar 6
Rörelse skritt: Taktfast, vägvinnande, avspänd 8
Rörelse trav: Taktfast, bärrig 7

SUMMA 36

Nästa ser likadan ut men har rörelse i galopp 7

Summa: 43

Så sista

Typ: Stor "ponny" som saknar ponny prägel, lite oharmonisk
Huvud,hals,bål: Vackert huvud, lite omarkerad manke, ngt lågt
ansatt hals, ngt muskelfattttig överlinje och lår.
lång bog
Extremiteter: uttåad fram, något gracil
skritt: god skritt
trav: god trav
galopp: briljerar bak
Poäng: 6-6-7-8-8-7= 42

Jaja kunde varit bättre men,,,,det finns sämre också

Ja det är inte en nackdel med en explosiv häst i dressyr och hoppning om bara ryttaren som sitter på kan hantera det! Jag uppfattade inte att TS var tävlingsryttare i första inlägget men i nästa inlägg så verkar det ju som att hon har ambitioner så hon får väl själv avgöra vad som passar henne bäst. Däremot så skrev hon att tidigare avkommor blivit svåra, o då så skulle jag hellre välja en hingst som är känd för att nedärva stabilt psyke.

mvh Maria

Okej, man uppfattar allt olika :). Men jag antog att TS hade tävlingsambitioner och ville avla fram en prestationshäst. QEs avkommor må vara spralliga och livsglada, men jag har aldrig sett eller hört talas om en elak avkomma med instabilt psyke.
Står fast vid att han är ett säkert kort för att avla fram en häst med bättre typ, bra hoppförmåga och bra grundgång.

Om jag hade betäckt det här stoet hade jag valt en hingst som själv har mycket god exteriör.
Nu har jag inte tillgång till poängen på hingstarna utan får ta ur minnet så det kan vara helt fel. Men hingstar som ger dokumneterat stort eller verkar ge stort är Briar, Corlenski G och Black Coffee. Tror att alla dessa även har höga exteriör poäng.
Men Briar är ju känd för att kunna ge lite hett temprament. CG visade väl inte precis upp det bästa själv vid årets bedömning. Däremot Coffe är ju själv väldigt stabil och verkar nedärva det temperament i stor grad.

Aerline H:love: ger stort, har en mkt bra exteriör, samt bruksprovsvinnare (dubbeltalang)

Jag skrev ju också verkar ge stort. Vad jag hört och sett av CG föl så verkar de vara något större än genomsnittet och hos ston som fått föl med andra hingstar tidigare ser också större ut än tidigare avkommor.

Sedan vis av egen erfarenhet så betyder det ju ibland inget alls. De två minsta jag fött upp som ligger runt 154 cm är bägge efter en hingst som enligt BLUP ger stora avkommor. Men jag har ckså fått stort efter den hingsten.

Aerline H har jag också hört ger stora avkommor. Han är ju sedan en multitalang, vilket inte är fy skam det heller. ;)

Aerline H hade jag nog tagit till ditt sto! ;)

Black Coffee är väl inte precis nån hoppstjärna....

Det kluriga här är väl vad TS prioriterar, det är ju så många saker hon vill förbättra hos avkomman.

Är det storlek så kanske Briar är ett alternativ, är det ridbarhet, hoppförmåga och ben så är Fille ett bra alternativ.

Är det typen så kanske Szkopul eller Sandkakan är ett alternativ.

Sen en liten kommentar till TS - det heter Biljarderar inte briljerar.

Har bestämt mig för att betäcka mitt sto (nästa år då). Det jag söker är en högrest hingst med väldigt god ridbarhet, gärna stor eller som lämnar stort.

Mitt sto är liten 155cm ca, dock så tror alla att hon är 160 minst. Hon är ädel och rör sig mycket bra, väldigt luftigt och god hoppteknik använder ryggen väl, ibland över hoppar hon sig dock. Nakdelar är att hon har kort lågt ansatt hals, lite bakhög. Brillierar fram, dock inget av större nakdel. Svår riden, vilket jag tror har med hennes kroppsbyggnad att göra. Haft två föl och dessa har haft lite skarpt temperament, dock inte elak, båda har varit positiva till arbete. Ingen har fått hennes utseende.

Tävlad msv dressyr och 120 hoppning.

Värsta nackdelen är att hon inte har någon stam. Jag köpte henne av en hästhandlare. Jag har fått tre olika stammar på henne...

Det jag söker är en hingst som har högressning, högridbarhet och lämnar stort. Hopp eller dresssyr har ingen betydelse. Kan även tänka mig att skicka henne utomlans för betäckning om jag finner vad jag söker där. Hingsten ska helst vara av internationel klass, gärna känd, frysen sperma går bra.

Målet är att jag ska behålla avkomman.

Så vad tror ni? Ska jag betäcka eller inte? Har ni någon drömhingst?

Tack på förhand

Mitt tips är trakehnerhingsten Summertime. Han är oerhört snygg, stor, ädel, bra exteriör. Rör sig bra och kan även hoppa hyfsat, dock mest för dressyravel.

Bra hals, storlek, ridbarhet och modell har väl även Don Romantic, De Noir, Danzas och De Niro, om du tänker dressyr.

Har för mig att Nactus lämnar stort, han är väl dubbeltalang?

Knapplån!
Ingen verkar föreslå Florestan blodet.
Florestan är mycket välkänd för att nedärva ett bra temperament o ridbarhet. Han lämnar dessutom övervägande dubbeltalanger.
Om det inte spelade någon roll vilket inriktning det blev så skulle jag inte tveka på att ta en Florestan avkomma eller Florestan själv.
Hans avkommor toppar ofta på testerna i tyskland.

Knapplån!
Ingen verkar föreslå Florestan blodet.
Florestan är mycket välkänd för att nedärva ett bra temperament o ridbarhet. Han lämnar dessutom övervägande dubbeltalanger.
Om det inte spelade någon roll vilket inriktning det blev så skulle jag inte tveka på att ta en Florestan avkomma eller Florestan själv.
Hans avkommor toppar ofta på testerna i tyskland.

Han ger dock ofta små avkommor.

Black Coffee är väl inte precis nån hoppstjärna....

Det kluriga här är väl vad TS prioriterar, det är ju så många saker hon vill förbättra hos avkomman.

Jag vet men det verkar som om TS är inne på dressyr, där av mitt lilla utbud av förslag.

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 580
Senast: smulan87
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?
  • Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?

Hästrelaterat

Tillbaka