Hingsthållare naturlig betäckning; hur gör ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mumrikmums
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 407
M

mumrikmums

Har en liten undran om hur ni gör med betäckningen av ston. Betäcknings-stationen, hur ser den ut? Hur ofta betäcker ni? Hur stallar ni upp stoet om det kommer långväga och vill stå kvar brunsten ut? Hagar- tillsammans med andra ston eller egen hage? Inne på natten? Avgifter för uppstallning, och vad ingår i det? Kontrakt? Avtal? Kräver ni att stona ska vara testade för inflammationer, eller dyl. ?
Många frågor, jag vet, men jag är verkligen helt grön på området... Jätteglad för något svar...

Sv: Hingsthållare naturlig betäckning; hur gör ni?

Vi betäcker varannan dag tills stoet går ur brunst. Betäcker vanligtvis inte under de allra första dagarna i brunsten, utan brukar vänta lite. Stona går på bete, antingen i egen hage eller tillsammans med andra ston, beroende på önskemål. Vi har uppstallning nattetid till de som vill ha det, men det blir såklart dyrare då det tillkommer arbete i form av in/utsläpp och mockning. Har en dygnsavgift, då ingår (såklart:)) färskt vatten, betesmineraler och fri tillgång på salt. Självklart tillsyn flera ggr dagligen! Vill stoägaren att stoet ska ha ngt extra i form av kraftfoder så får dom ta med det, så utfodrar jag efter önskemål.
Har inget krav på att de ska vara bakt.kollade innan de kommer, såvida inte anledning föreligger. Har haft långväga ston som stått i här länge, de har kommit ngn eller några veckor innan de börjat brunsta, blivit betäckta och sedan åkt hem sedan de är kollade med ultraljud kring dygn 16.
Brukar skriva avtal, det är rätt bra att ha allt på det klara tycker jag :)

Jag är igentligen inte den som har hand om aveln på gården men. Ston som kommer till hingsten får gå tillsammans i en egen hage, och de betäcks varannan dag under brunsten. Om de vill vara kvar under en längre period får de gå ut på sommarbete med våra egna avelston. Vi har en avgift på 80 kr/dag i det ingår mineraler, salt, vatten, tillsyn och kraftfoder (om man tar med sig).
Vid plats kan hästen få stå inne under natten för extra kr, och de som har svårt att komma in i brunst får komma in ett par timmar om dagen och stå lite närmre hingsten.

Har en liten undran om hur ni gör med betäckningen av ston. Betäcknings-stationen, hur ser den ut? Hur ofta betäcker ni? Hur stallar ni upp stoet om det kommer långväga och vill stå kvar brunsten ut? Hagar- tillsammans med andra ston eller egen hage? Inne på natten? Avgifter för uppstallning, och vad ingår i det? Kontrakt? Avtal? Kräver ni att stona ska vara testade för inflammationer, eller dyl. ?
Många frågor, jag vet, men jag är verkligen helt grön på området... Jätteglad för något svar...

Vi betäcker varannan dag. Stoet går med våra ston. Är det ett sto som är väldigt ranglåg så går hon med våran gamla ponny. Vi krver inga tester. Vill stoägaren att stoet ska stå inne så gör dom det. Annars så går dom i stora hagar där det finns mineraler och salt. Vi tar 80 kr dygnet. Vi tar emot ston av alla raser.

Tar ni ut en enda avgift för betäkningsperioden. Eller har ni levande fölavgift odyl?

MVH M

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 331
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 437
Senast: Cornelia
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 919
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V