Hingstförslag halvblodsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cikoria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 538

cikoria

Trådstartare
Har ett Happy-Day Pascal-Herkules-Utrillo-Dragon (40) sto 167 cm, rör sig lätt under ryttare, ser stor och tung ut vid hand. Ett jättefint föl vid sidan e. Channon väldigt bra trav, väldigt bra temprament både sto och föl.
Vill inte ha avkomma som blir över 170 cm och vill ha ett väldigt trevligt temprament på avkomman lätthanterliga individer.
Tyvärr går Channon bort på grund av fryst. Hingsten ska vara lätt att få dräktigt med.
Har kollat på Nobel 994 (kan inte se film på honom)även gränsbos andra hingstar är av intresse.
Belamour och Richfield från flyinge
Lucky Point ( har sett en jättefin avkomma efter kan vara stoet som nedärvt)
Chirlon Och Hermes.
Skulle vara bra att få förslag och synpunkter på hingstarna jag kollat:idea:

Sv: Hingstförslag halvblodsto

De hingstarna du nämner är ju väldigt olika, vad vill du ha avkomman till? Dressyr/hoppning/allround? Tävlingshäst eller trevlig "hobby"häst?

Jag vill ha dressyr avkomma.

Stoet jag har är på mödernet
mest avlat för hoppning
Happy Day har ju lämnat väldigt
olika storlekar på sina avkommor
och har fullblod till pappa.
Han tävlades själv i svår dressyr
Pascal - Herkules stoet tycker jag
är lite lång i kroppen med lång hals
en otroligt bra galopp och hoppar bra.
Herkules-Utrillostoet har bet med hopphingstar
och var väldigt trevlig att rida , väldigt bra trav.
och är halvsyster med Löjtnantshjärta .
Vill gärna ha en högställd hingst

Ahha okej!

Jag tycker ju att Lucky Point har lämnat väldigt fina, nu vet jag att han är hopphingst, men min tränare har fött upp en unge efter honom som är tre i år som är helt super! Hoppar kanon, har supergång med fantastisk elasticitet och höga framben och aktiv bakkärra. Plus för trav och galopp. Galoppen är definitivt LP's förtjänst då mamman har dålig galopp.

Högställd dressyrhingst som förädlar: Highcruiser! Trakehner - fullblod. Jag har själv betäckt min med honom, bebisen är förväntad i slutet på april.
Annars gillar jag också Chirlon, han är superfin! Men kan inte påstå att jag vet så jättemycket om honom, vet dock att många andra här inne gör det! :)

Av de hingstarna du nämnt gillar jag nog mest Hermes till ditt sto. En liten mycket snygg hingst med massa ridbarhet. Belamour är också en av mina absoluta favoriter, men kräver att ditt sto har en fin halsansättning. Lucky Point kan nog passa, men han är för mig en hopphingst med bra gång och jag hade nog föredraget en dressyrhingst som kan hoppa på ditt sto.
Chirlon och Nobel tycker jag är på tok för rejäla i sin modell för att passa. Richfield verkar vara en trevlig individ och verkar ha ett fint psyke och ridbarhet. Han har dock aldrig tilltalat mig riktigt, och jag har inte sett nån avkomma som fastnat på näthinnan.

Nobel hade enormt bra kvalitet på seminet när jag använde honom på mitt sto 2007. Fölet som kom ut 2008 är lätt i typen, påminner mer om ett fullblod än ett halvblod trots gammal rejäl svensk stam bakom på mödernet. Hon är även enormt lätt att ha och göra med, trevlig i temperamentet, utmärkta gångarter och borde även hoppa bra. Fick 888878=47 p som föl. Har mycket bra bakben i traven men vid visningen var hon lite stelare i fram så därav 7an (domarna funderade typ en kvart, jag lovar, har det på film..)

e. Nobel - Bayron - Herkules - Brabant - Iliad

som åring
IMG_3073.jpg

IMG_3216.jpg

som 2 åring nu i vinter (bortse från lurvet..)
30462537.jpg

Mamman (e. Bayron) när hon var dräktig
20000676.jpg

och i kondition (bortse från fläckarna, hon hade en allergisk reaktion och kliade bort päls som här har växt ut)
27025735.jpg

Mormor (e. Herkules) 20 år
348433.jpg

Mormor 24 år
28497128.jpg

:laugh:Oj vilket trevlig Herkulessto och välbehållen för sin ålder.
Ser likhet med mormor till min häst såg i och för sig henne senast när hon var sex år.
Har du sett fler avkommor e.Nobel?
Har du fler avkommor till mamman?

Har sett många fina avkommor till Nobel på stall Poohs hemsida + en del andra här på Buke som lagt ut. Verkar som han överlag ger väldigt nätta och fina avkommor med vackra huvuden. Ska bli spännande att se hur min artar sig med åren. Har inte någon mer avkomma u. mitt 7-åriga sto då hon ska tävlas i några år nu.

Herkulesstoet är 25 år i år och minst lika fin som hon varit de senaste åren. :)

Ahha okej!

Jag tycker ju att Lucky Point har lämnat väldigt fina, nu vet jag att han är hopphingst

Fast han tävlades i dressyr i slutet av förra året. Så frågan är vad planen är för honom, han står som till salu också. Men hoppstammad måste han väl anses vara

Ahha! Där ser man! Ja det ju alltid kul när dom är multitalanger! Och som sagt så har de få jag sett verkat vara det också. Men men, inte säkert att han passar TS sto, men han verkar ju himla trevlig!

:laugh:Har nu hittat en hingst jag tycker ser jättetrevlig ut! Flash Dancer IM.
Ska kolla Tulltorps film i helgen från årets hingstvisning.
Är det någon som vet om det var lätt att få dräktigt med honom förra året?

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: Freazer
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 341
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Har ett svart KWPN sto (även med i ASVH) på 16 år. E.Haarlem - Voltaire - Furioso II o på mödernet wellington - nimmerdor - Inschallah x...
Svar
6
· Visningar
2 651
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka