Hingstföl hur tidigt könsmogna??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 6 276

raggarn

Trådstartare
Hej
Jag har en hingst som är snart 4 månader förstår att han ej kan vara könsmogen än men han blir galen av de brunstande stona i hagen
Klättrar,gnäggar mm som en fullvuxen hingst.
Om han beter sig så här nu så vet jag ej om man törs ha honnom med stona så länge???vissa går ju med mamma tills det är året...
Hm är lite orolig...vad säger ni?? varför är han så hingstig nu är ju trotts allt bara 4 mån!?
Tacksam för svar,tipps ALLT!!:bow:

Sv: Hingstföl hur tidigt könsmogna??

Joddå...och dom kan visst bli könsmogna väldigt tidigt, kanske inte vid fyra månader, men väl runt ½ året.

*trådkap*

När är vanligt att man kastrerar hingstföl om man skall ha den som valack, och den skall gå i hagen med ston?

Väldigt ovanligt.
jag har kastrerat hingstföl vid 7-8 månaders ålder, men oftast sker det på hösten som 1 eller 2 åring.

Hej
Jag har en hingst som är snart 4 månader förstår att han ej kan vara könsmogen än men han blir galen av de brunstande stona i hagen
Klättrar,gnäggar mm som en fullvuxen hingst.
Om han beter sig så här nu så vet jag ej om man törs ha honnom med stona så länge???vissa går ju med mamma tills det är året...
Hm är lite orolig...vad säger ni?? varför är han så hingstig nu är ju trotts allt bara 4 mån!?
Tacksam för svar,tipps ALLT!!:bow:

Det behöver inte vara ditt hingstföl som är problemet, utan de ston som brunstar i din hage, skall egentligen inte stå för ett föl, utan de skulle egentligen markerat och sopat till honom. Hade dom gjort det, vore problemet borta.
Ston som har fölat ett antal gånger skulle aldrig accepterat detta.

Det är fullt normalt, vi har hingstföl varje år som går efter stona som brunstar. Ston som är riktigt brunstiga slår inte ifrån ens åt föl.
Jag hade en ett månader gammalt hingstföl som på utställning skämde ut både mig och sig själv, genom att betäcka sin mor med fullt ut dragen "värja" fast han stod och körde den rakt in i magen på sidan....
Han är en helt normal hingstunge nu ett år gammal och inte mer hingstig än resten.
Mina hingstföl i år går som en liten svans efter stona när dom brunstar och flemar.
Ingen fara det kan inte bli några föl, men deras beteende sitter djupt rotat! Det ska läras i tid. Jag har kvar mina hingstföl i flocken bland stofölen fram till mars/april på våren!

Våra ston är rutinerade ston och dom slår inte bort fölen utan det är ett naturligt beteende....

Vi har också rutinerade fölston, och mina låter oxå hingstfölen gå och lukta efter dom, klättra lite emellanåt...

Har aldrig sett att ngt av stona slått mot ett föl av den anledningen.
Ston hugger mkt hellre än sparkar mot småttingar.

Min rp hingst är jättehingstig. Vi ska inte få ta ut sto fölen utan han vallar bort dem från oss genom att bita dem i halsen tills de följer honom.
Han klättrar även dagligen på sin mamma men utan fjäder... men hon går bara lugnt vidare. Men mamma har en bred rumpa vilket har lett till att han fläkt sig i fram några ggr så pass att han stapplar fram i ett par dagar sen.
Honom kommer jag vänja av runt 6 månader då han ska gå på hingstlösdrift.
Stofölen går kvar tills mammorna vänjer av dem själva.

Min rp hingst är jättehingstig. Vi ska inte få ta ut sto fölen utan han vallar bort dem från oss genom att bita dem i halsen tills de följer honom.
Han klättrar även dagligen på sin mamma men utan fjäder... men hon går bara lugnt vidare. Men mamma har en bred rumpa vilket har lett till att han fläkt sig i fram några ggr så pass att han stapplar fram i ett par dagar sen.
Honom kommer jag vänja av runt 6 månader då han ska gå på hingstlösdrift.
Stofölen går kvar tills mammorna vänjer av dem själva.

Så jag kan vänja av honnom vid 6 månader? han ska gå med hingstar på föl dagis om man kan säga så...
så han har jämnåriga att leka med!
Han gör inget på mamma bara de andra och de låter honnom göra det och han har full stång och gnäggar frustar mm. leker även vääldigt hårt så de andra stona blir trötta på honnom!

Jag har också en sådan , en 3.5 mån som är 140 hög och som klättrar på min 1.5 åriga sto på 150.

Är inte road av det och får se hur det utvecklas de närmsta dagarna.
Stoet är för tåligt och låter honom hoppa upp medan mitt andra jämngamla sto aldrig skulle tillåta det.
Jag är inte orolig att han ska "få till det " däremot att hans vikt frestar på hennes rygg och ben.

Han kör också hela registret dvs nafsar, brummar och uppvaktar... jäkla killar alltså!:mad:
Drar mig dock för att sära på dem eftersom han då åter igen blir utan leksällskap, mitt andra hingstföl är skadad och ordinerad boxvila

Jag har också en sådan , en 3.5 mån som är 140 hög och som klättrar på min 1.5 åriga sto på 150.

Är inte road av det och får se hur det utvecklas de närmsta dagarna.
Stoet är för tåligt och låter honom hoppa upp medan mitt andra jämngamla sto aldrig skulle tillåta det.
Jag är inte orolig att han ska "få till det " däremot att hans vikt frestar på hennes rygg och ben.

Han kör också hela registret dvs nafsar, brummar och uppvaktar... jäkla killar alltså!:mad:
Drar mig dock för att sära på dem eftersom han då åter igen blir utan leksällskap, mitt andra hingstföl är skadad och ordinerad boxvila

Låter likadan som min kille,Jag vill heller inte att han skadar någon av de mindre stona han är dock bara 120 hög,
Han kommer att gå med hingstkompisar så jag kan ta honnom tidigare men vad tycker ni när skiljer man en sådan hingst från mamman,Mamman har förövrigt släppt det mässta ansvaret till de andra stona,hon börjar bli iriterad på honnom,Han klättrar biter sliter av tagel på de andra mm...
Han kommer säkert bli större än de andra med då han nu är 120 somsakt var och de andra är från 147-156(de äldre alltså)
Bråkar även med mamman i boxen om maten vägrar äta ur sin krubba ska äta ur mammas och då blir hon sur! När ska ni ta era hingstar??

Som sagt. Vid 6 månader. Tycker inte man ska sära tidigare om det inte är väldigt speciella omständigheter.
Mammorna brukar ha ett ängels tålamod o om de blir sura är det bara uppfostrande. Om ev hingsten ska betäcka naturligt i framtiden så är det bra att hans mamma lär honom vad som är ok o inte...hur man beter sig. Men börjar de betäcka så måste man ju sära.
Jag drar mig dock för han o ett av stofölen är som tokiga i varandra sen födseln o de ligger i en hög på mornarna.
Tack o lov har vi 2 hingst föl o 2 stoföl så krisar det kan vi dela upp dem i 2 hagar o de har ändå lekkompisar.

Som sagt. Vid 6 månader. Tycker inte man ska sära tidigare om det inte är väldigt speciella omständigheter.
Mammorna brukar ha ett ängels tålamod o om de blir sura är det bara uppfostrande. Om ev hingsten ska betäcka naturligt i framtiden så är det bra att hans mamma lär honom vad som är ok o inte...hur man beter sig. Men börjar de betäcka så måste man ju sära.
Jag drar mig dock för han o ett av stofölen är som tokiga i varandra sen födseln o de ligger i en hög på mornarna.
Tack o lov har vi 2 hingst föl o 2 stoföl så krisar det kan vi dela upp dem i 2 hagar o de har ändå lekkompisar.

Jag tar han inte tidigare än 6 mån.
men tänkte fortsätter han så här så blir det nog inte senare,
Hadde annars tängt hafft honom med mamman längre.
Visst uppfostrar hon honnom med tänkte lite på maten han behöver väll sin egen mat är ju lite osäker på hur mkt han får i sig när han äter ur mammas mat hon vill ju inte gärna att han äter där..
Jag får nog försöka komma på någon lösning...några smarta tipps??

Kan du inte sära på dem bara under maten? Så de får i 2 boxar.
Själv har jag inte det problemet just nu för de går fortfarande på ett bra bete.
Fölisarna är som köttbullar, så de behöver inget extra än.
Hösilaget som jag har var så bra att de kommer i princip bara behöva selen som tillskott.

Kan du inte sära på dem bara under maten? Så de får i 2 boxar.
Själv har jag inte det problemet just nu för de går fortfarande på ett bra bete.
Fölisarna är som köttbullar, så de behöver inget extra än.
Hösilaget som jag har var så bra att de kommer i princip bara behöva selen som tillskott.
Hej. jo jag kan kolla om jag inte kan ställa honnom brevid henne vid mat.
Vi har hafft otur med bete har ej varit så bra i år.
Han är även en fryslort,fryser lätt så han har endast gått på bete en månad denna sommaren.
Jag har bra analyserat hösilage i stallet han ska till vid avv med de andra hingstarna,där behöver han nog inge tillskottsfoder.
men somsakt var nu behöver han sitt foder då vi har dåligt bete och han är frusen (arabkorsning).det sägs att man inte ska ha täcke på föl, men han blir så frusen och har även varit vääldigt förkyld i sommar så de fick tyverr gå in efter 1 månad vill ej att han blir sjuk
lunginf eller dyligt!
Tycker ni att man ska ha täcke på en sådan fölis?? man ser värkligen att han fryser står och skakar och har varit väldigt förkyld???

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 198
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka