• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cut3Leo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 866

Cut3Leo

Trådstartare
Hejsan! :)

Nu sitter jag och funderar på och betäcka mitt sto till våren. Ni kanske har ngt tips :)

Hon är e Royal Diamond-Drosselklang, 170 cm hög. Har tre bra gångarter men som inte ska bli kvickare utan snarare tvärtom. Hon behöver en lugn hingst som inte har Rubinstein i sig.

:idea:

Mvh Michaela

Senast ändrad:
Sv: Hingstar

Har sett många fina föl efter Fidertanz. Hans mormorsmor är efter Romadour II (Rubinsteins farfar). Du ville inte ha Rubinstein i hingsten men rent tekniskt är det ju inte det :D

Ska fundera på lite. Jag är "insnöad" på de tyska linjerna så jag överlåter de andra hingstarna till de som kan!

M

Hejsan! :)

Nu sitter jag och funderar på och betäcka mitt sto till våren. Ni kanske har ngt tips :)

Hon är e Royal Diamond-Drosselklang, 170 cm hög. Har tre bra gångarter men som inte ska bli kvickare utan snarare tvärtom. Hon behöver en lugn hingst som inte har Rubinstein i sig.

:idea:

Mvh Michaela

Det finns faktiskt underbara, lugna hingstar med Rubinstein i sig.
Tänker då på Channon 1082.
Var du däremot inte behöver med hennes stam är blod med Weltmeyer.
Titta på Celle´s hingstkatalog vad dom har att erbjuda, men på rak arm kan jag inte komma på något just nu.

Har sett många fina föl efter Fidertanz. Hans mormorsmor är efter Romadour II (Rubinsteins farfar). Du ville inte ha Rubinstein i hingsten men rent tekniskt är det ju inte det :D

Ska fundera på lite. Jag är "insnöad" på de tyska linjerna så jag överlåter de andra hingstarna till de som kan!

M

Hejsan! ja jag har tittat på Fidertanz faktiskt:) Såg honom på Ängagården tror jag och tyckte han hade så fina rena linjer. Och då har ju Rubinstein hamnat väldigtlångt bak i led. Så det kan nog funka. Men jag vet väldigt lite om honom. Eftersom stoet i sig är vääldigt känsligt och "speciellt" så är det viktigt att det är en lugn hingst som också gett mycket lungt. Lungt & Långsamt :idea:

Tack för svar! Gärna fler förslag och tankar!:bump:

Det finns faktiskt underbara, lugna hingstar med Rubinstein i sig.
Tänker då på Channon 1082.
Var du däremot inte behöver med hennes stam är blod med Weltmeyer.
Titta på Celle´s hingstkatalog vad dom har att erbjuda, men på rak arm kan jag inte komma på något just nu.

Hej! Jo fast jag vill ju helst inte linjeavla på Rubinstein då hon är ganska hetlevrad. Royal Diamond har ju Rubinstein ganska nära tillhands.
Ja Channon är trevlig.

Vad vet du om Weltmeyer? Hur menar du? Jag gillar själv inte avkommorna efter Weltmeyer, av de få jag sett då. Men däremot Warsteiner är mkt trevligare. Brukar inte Rubinstein och Weltmeyerblod bli bra ihop?

Tack!
:bow:

Jag skulle nog tipsa dig att titta åt en typförbättrande hingst som är en bra representant för D-blodet (donnerhall).
Därutöver råda dig att ta en titt på Ängagårdens hingstprogram som verkligen andas toppkvalitet.
Ring och prata med Eva, hon är duktig och kan säkerligen ge dig ett ganska säkert tips på hingst till ditt sto.

Saxar även från Ts:

Bruksprovsvinnaren Bocelli 1044 har gått upp i topp i 3-årsteststatistiken som dressyrförärvare. 76 procent av hans 17 bedömda avkommor har fått diplom eller klass I.

Bara några hundradelar bakom honom kommer den danskägda trakehnerhingsten Hertug och trea är likaledes danskägda Blue Hors Don Schufro.

I hoppning leder Camaro M 979 (70 procent diplom+klass I) som passerat fjolårsettan Landor S, numera tvåa, med ett par procent. Trea är nykomlingen Camiell-Flamingo Z som fick placeringen tack vare många klass I-avkommor.

I dressyrtoppen ligger förutom de redan nämnda i fallande ordning De Niro, Don Primero, Vivaldi, Dionysos, Danone, Weltman och Rubinrot.

I hopptoppen är det Cardento, Quite Easy, Everest, Cortez, Nobel, Cornetto och Cagancho.

Jag skulle nog tipsa dig att titta åt en typförbättrande hingst som är en bra representant för D-blodet (donnerhall).
Därutöver råda dig att ta en titt på Ängagårdens hingstprogram som verkligen andas toppkvalitet.
Ring och prata med Eva, hon är duktig och kan säkerligen ge dig ett ganska säkert tips på hingst till ditt sto.

Saxar även från Ts:

Bruksprovsvinnaren Bocelli 1044 har gått upp i topp i 3-årsteststatistiken som dressyrförärvare. 76 procent av hans 17 bedömda avkommor har fått diplom eller klass I.

Bara några hundradelar bakom honom kommer den danskägda trakehnerhingsten Hertug och trea är likaledes danskägda Blue Hors Don Schufro.

I hoppning leder Camaro M 979 (70 procent diplom+klass I) som passerat fjolårsettan Landor S, numera tvåa, med ett par procent. Trea är nykomlingen Camiell-Flamingo Z som fick placeringen tack vare många klass I-avkommor.

I dressyrtoppen ligger förutom de redan nämnda i fallande ordning De Niro, Don Primero, Vivaldi, Dionysos, Danone, Weltman och Rubinrot.

I hopptoppen är det Cardento, Quite Easy, Everest, Cortez, Nobel, Cornetto och Cagancho.

Tack för så utförligt svar.

Jag har funderat en hel del på att ta ngn Donnerhallavkomma. Jag ska tänka på att hon Eva finns.

Det verkar som om era svar stämmer ungefär överrens med mina tankar:) Får fortsätta hålla utkik och så.

Fortsätt gärna tipsa.

Mvh Michaela

Tror du att det är från Rubinstein hon har fått sitt heta temprament?

Det kan jag ju inte veta. Men royaldiamond har ju Angloarab och Rubinstein i sig. jag vill ju inte chansa. Det är ju onödigt att linjeavla på ngt man är osäker på eller om man verkligen har ngt man inte vill förstärka.

Eller vad tror du? Vet du ngt om Rubinstein? Tror du det kan komma från Drosselklang?

mvh Michaela

måste bara tillägga att jag vet en häst e hertug som är VÄLDIGT känslig vet ej om det kommer ifrån honom, men bara så du vet

Vad roligt med ett sto e. Royal Diamond. Mitt ena avelssto är e. Royal Diamond-Legat :).

Dräktig och tjock.....:angel:

I yngre upplaga ;-).

Hon har fått tre avkommor. Trots sina 163 cm lämnar hon STORA avkommor. Första avkomman e. Stravinsky** exporterades till Tyskland. Den andra e. Sansisco (Sandro Hit-Rohdiamant) är kvar hos förra ägaren. Årets avkomma är e. First Wish och henne är jag mycket nöjd med. Visades med 45 p. Skall se om jag inte kan skaffa fram lite bilder på First Wish avkomman. I år är hon dräktig med Painted Black II.

Vad roligt med ett sto e. Royal Diamond. Mitt ena avelssto är e. Royal Diamond-Legat :).

Dräktig och tjock.....:angel:

I yngre upplaga ;-).

Hon har fått tre avkommor. Trots sina 163 cm lämnar hon STORA avkommor. Första avkomman e. Stravinsky** exporterades till Tyskland. Den andra e. Sansisco (Sandro Hit-Rohdiamant) är kvar hos förra ägaren. Årets avkomma är e. First Wish och henne är jag mycket nöjd med. Visades med 45 p. Skall se om jag inte kan skaffa fram lite bilder på First Wish avkomman. I år är hon dräktig med Painted Black II.

Hej! Men vad kul!!:D Jätteroligt att det finns fler:p

Dem är väldigt lika! Hur är din i temperamentet? Hur är hon att rida?

Jag lägger in en bild så får vi se vad du säger . Om likheten.

Jag har också vart inne lite på en Florestan-avkomma. Har hört att det ska vara lite "lugnande". Och så är dem fina såklart.

Men vi kan väl PM a varandra och holla lite kontakt för jag e jättenfiken på ditt sto. En video?

IMG_0354.jpg

IMG_0367.jpg

Mvh Michaela & Royal Ruby :)

Får kanske nöja mig med de svar jag fått. Det lutar nog åt att betäcka henne med Bocelli eller en Florestan-avkomma, som First Wish eller Florencio. Men mycket hinner hända innan det är dags och man kommer säkert hinna ångra sig många gånger! Tack för hjälpen allihopa.

Lycka till!

Retzina: Dig vill jag som sagt ha kontakt med!

Mvh michaela:bump:

Ang. Rubinstein vet jag att när de intervjuade ngn av toppryttarna i dressyr förra året (antingen va det patrik kittel eller Kristian von Krusenstierna) så kommenterade han att för mkt rubinsteinblod ofta gav långsamma hästar...
Det klassiska är ju annars att kombinera R-linjen med Donnerhallblod vilket i många fall gett otroligt bra hästar.
Jag hade valt ngt med Don schufro i sig, typ Bocelli.
Lycka till!

Ang. Rubinstein vet jag att när de intervjuade ngn av toppryttarna i dressyr förra året (antingen va det patrik kittel eller Kristian von Krusenstierna) så kommenterade han att för mkt rubinsteinblod ofta gav långsamma hästar...
Det klassiska är ju annars att kombinera R-linjen med Donnerhallblod vilket i många fall gett otroligt bra hästar.
Jag hade valt ngt med Don schufro i sig, typ Bocelli.
Lycka till!

Jaha! Det va ju intressant. Det blir väl lite som samma effekt med fodret. För mycket mat gör hästen slöare istället för mer pigg. Gäller ju såklart inte alla hästar men:)

Ja det lutar åt Bocelli eller en annan med Donnerhall/Florestan.

tack för tips!

Mvh Michaela

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Fannybadh
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: TinyWiny
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka