Hingst till ponnytjej...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Punkity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 795
P

Punkity

hej!

har en kompis som vill betäcka sitt ponnysto nästa år... Är själv inte så insatt i det här med avel, men håller på och hjälper till att kolla lite på olika hingstar och undrar om det är nån som har några tips?

Hon vill ha en dressyrhingst (helst halvblod) med bra steg, och hoppas att fölet blir häst och inte ponny... ponnystoet är ca 1,38 och 22 år gammal... låter det helt hopplöst?

Bild på stoet: (inte hennes snyggaste pose, jag vet :rofl: men hittade inget annat där hela hon var med)
43642_1188489696.jpg

^^ förlåt alla invigda om jag är hemskt fel ute!

Sv: Hingst till ponnytjej...

Personligen tycker jag att damen är i äldsta laget om det är första fölungen.

Och dessutom med en hingst av betydligt större ras känns som att bädda lite för komplikationer, men det kan naturligtvis gå bra.

Dessutom så är det ju svårt att veta hur stor ungen blir, den kan bli allt från C-ponny till häst, beroende lite på vad som ligger bakom stoet. Ett väldigt lotteri

Det är nog smartare att hitta ett föl/åring istället !

mm, lite det jag funderat på också, det här med åldern och storleken, men har hört andra säga att det inte ska vara några problem. Tänkte det kunde vara bra att höra lite fler åsikter när man själv knappt har en susning...:idea:

När man ser både till storleksskillnaden, stoets ålder och att avel i övrigt är ett lotteri, så håller jag med cirkus.
Det finns exempel på yngre ston som seminerats med halvblodshingstar och resultatet varit gott. Men i detta fallet låter det som ett mindre bra förslag att betäcka detta sto...

Tycker det låter olämpligt att betäcka ett såpass gammalt sto, hon är idag 22 år, 23 nästa år när hon ska betäckas o sen hunnit bli 24 innan fölet är fött. Bäddat för komplikationer

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 345
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka