Hingst till mitt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Paradizo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 323
P

Paradizo

Hejsan :)
Jag funderar på att ta föl på min varmblodiga travare. Hon är 6 år och ca. 1.60 i m.k.h.
En nackdel med henne är väl att hon har ganska dåliga gångarter. Hon har ganska kort rygg, lagom lång hals och ett trevligt temperament och hon är väldigt lättlärd. Om jag tar föl på henne vill jag behålla fölet och ha den till hoppning och dressyr.
Jag har funderat på en halvblodshingst, eller passar en annan ras bättre? Har ni något bra tips på en hingst? Jag har ingen erfarenhet av avel, men man måste ju börja någon gång för att få erfarenhet :)

Jag är mycket tacksam för svar och råd :)
MVH: Felicia

Sv: Hingst till mitt sto

Hejsan :)
Jag funderar på att ta föl på min varmblodiga travare. Hon är 6 år och ca. 1.60 i m.k.h.
En nackdel med henne är väl att hon har ganska dåliga gångarter. Hon har ganska kort rygg, lagom lång hals och ett trevligt temperament och hon är väldigt lättlärd. Om jag tar föl på henne vill jag behålla fölet och ha den till hoppning och dressyr.
Jag har funderat på en halvblodshingst, eller passar en annan ras bättre? Har ni något bra tips på en hingst? Jag har ingen erfarenhet av avel, men man måste ju börja någon gång för att få erfarenhet :)

Jag är mycket tacksam för svar och råd :)
MVH: Felicia

Hej.
Jag betäckte mitt vbl sto med en fullblods arab värkligen lyckad fölunge har fått mkt beröm för sina luftiga vägvinnande gångarter och fina ben,har även underbar resning! MEN man vet ju alldrig hur avkomman blir tyverr! jag hadde tur! jag är super nöjd med mitt föl!
Med lite otur så kanske fölet ärver alla nackdelar ditt sto har är du redo att ta den risken??lägg tid och pengar på att hitta en bra hingst! sedan får du tänka att det kostar mkt pengar att föda upp ett föl/unghäst.kostar mer än att köpa en häst!

Jag har funderat på att betäcka mitt vblsto med en arab oxå.. Har sett några sådana avkommor. Jag gillar den korsningen lite, och kommer att betäcka mitt sto med en arabhingst inom snar framtid, 1-2år.

Just nu är hon dräktig på 51 dygn och det vart en knabstrupperhingst!

Jag valde en halvblodshingst till mitt travsto när jag betäckte henne för 2 1/2 år sedan.
Han har ärvt mycket av halvblodets exteriör och gång.
Om du ska ha till dressyr och hopp så är väl halvblod ingen dum idè.

Det viktigaste är att du hittar en hingst som kompletterar ditt sto.

Jah har betäckt mitt varmblodssto med fullblodshingsten krius
. Finns en superfin hingst som heter De noir han kanske skulle passa han är verkligen läcker...

Hej.
Jag betäckte mitt vbl sto med en fullblods arab värkligen lyckad fölunge har fått mkt beröm för sina luftiga vägvinnande gångarter och fina ben,har även underbar resning! MEN man vet ju alldrig hur avkomman blir tyverr! jag hadde tur! jag är super nöjd med mitt föl!
Med lite otur så kanske fölet ärver alla nackdelar ditt sto har är du redo att ta den risken??lägg tid och pengar på att hitta en bra hingst! sedan får du tänka att det kostar mkt pengar att föda upp ett föl/unghäst.kostar mer än att köpa en häst!

Okej vad roligt att det gick så bra för dig! :) Jag ska fundera på hur jag ska göra, men jag måste verkligen hitta en bra hingst som har allt det som inte mitt sto har. Men jag tänker inte göra något förhastat, jag ska lägga ner mycket tid till att hitta den perfekta hingsten :) Tack för svaret!

Jag valde en halvblodshingst till mitt travsto när jag betäckte henne för 2 1/2 år sedan.

Okej vad roligt att jag är inne på rätt spår :) Ja jag sa lägga ner mycket tid på att hitta en bra hings :) man vill ju att det ska bli så bra som möjligt.

Vad var det för halvblodshingst som du betäckte med ? :)

Jag ska betäcka mitt sto med en arabhingst i vår, gjorde ett försök i år men då blev det inget, så det blir att börja tidigt i vår.
Tänk på att det inte alls är säkert att en hingst kan kompensera hennes gångarter om de nu skulle vara allt för dåliga. Det gäller att ta två hästar som tar fram det bästa ur varandra och förstäker bra egenskaper. Mitt sto är inte helt perfekt heller, men har övervägande bra sidor, nackdelen är att hon kan bli het, så hingsten jag valt har är väldigt lugn och stabil. han har även stor ridbarhet.
Har planerat detta i flera år, så ta god tid på dig och fundera vad du verkligen vill ha ut av en häst och om hon kan ge dig det i form av ett föl. Välj hingst med omsorg.....

Jag ska betäcka mitt sto med en arabhingst i vår, gjorde ett försök i år men då blev det inget, så det blir att börja tidigt i vår.
Tänk på att det inte alls är säkert att en hingst kan kompensera hennes gångarter om de nu skulle vara allt för dåliga. Det gäller att ta två hästar som tar fram det bästa ur varandra och förstäker bra egenskaper. Mitt sto är inte helt perfekt heller, men har övervägande bra sidor, nackdelen är att hon kan bli het, så hingsten jag valt har är väldigt lugn och stabil. han har även stor ridbarhet.
Har planerat detta i flera år, så ta god tid på dig och fundera vad du verkligen vill ha ut av en häst och om hon kan ge dig det i form av ett föl. Välj hingst med omsorg.....

Hoppas att det blir ett föl för dig i vår :) Mitt stos gångarter är väl inte jättedåliga, hon har ganska bra skritt och hon har travar väldigt runt med frambenen ( svårt att förklara), men hennes galopp är ganska dålig :( , så jag letar efter en hingst med väldigt bra gångarter, jag har inte tänkt att betäcka henne förens om två år kanske, så jag är ju ute i ganska god tid. Jag har hittat en del bra hingstar, men det är ju så svårt att bestämma sig för en ...
Tack för svaret :)

Vi betäckte vårat travar sto med en arab för 3,5 år sedan. Nu e bebisen 2,5 år gammal och super fin. har värkligen fått dunder gångarter. nu har vi betäckt samma travar mamma med hbl hingsten haydn 977. för att få lite mer storlek på fölet och för att han har så himla fina gångarter. så jag kan absolut rekomendera att prova en arab eller ett halvblod med mkt fullblod i.

Varför inte KÖPA den perfekta hästen istället ?

Än en gång begriper jag mig inte på avel på ston som till och med ägaren själv säger har många dåliga sidor.

Jag dissar INTE travarston i ridhästaveln generellt.

Om man skall avla ridhästar för annat än eget bruk är man ju rent korkad om man har en travmärr. Tyvärr. Man får aldrig igen investeringarna.

Vi betäckte vårat travar sto med en arab för 3,5 år sedan. Nu e bebisen 2,5 år gammal och super fin. har värkligen fått dunder gångarter. nu har vi betäckt samma travar mamma med hbl hingsten haydn 977. för att få lite mer storlek på fölet och för att han har så himla fina gångarter. så jag kan absolut rekomendera att prova en arab eller ett halvblod med mkt fullblod i.

okej va skoj :):) tack för tipset :)

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 676
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka