Hingst till detta ponnysto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Casper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 915

Casper

Trådstartare
Hejsan.

Jag har ett arabsto som hädanefter kommer att kallas för svensk ridponny:smirk: som jag har FUNDERINGAR på att betäcka vår/sommar 08. Det är hennes första föl i så fall och hon är då 13 år gammal..
Jag har alltid sagt att jag aldrig skulle sälja hennes första föl men jag kan inte behålla alla så jag har väl inget val.. ja tycker sånt här är lite svårt så jag behöver bukes hjälp till en fin (ponnyhingst e väl bäst?) som kan kompletera hennes negativa sidor.. hon e lite framtung och behöver en bättre trav.

Hon är 147cm själv. En trevlig tjej men bra arbetsglöd. Hon är dock aldrig hoppad under ryttare pga av tidigare skada ( hon bröt sig ) och hon har kanske en tramsig matte som inte vill hoppa med henne:smirk: men hon är FRISKförklarad av veterinärer.Så det är ingen avel på ett sto som inte håller, utan det va en ren o skär olycka.

Hon har bra luftiga rörelser. Jag har bild men dom e inte så bra men jag kan lägga ut dom..

vilken hingst tror ni skulle kunna passa och är det ngt mer ni vill veta?

http://[url=http://www.pixbox.se/pic5639468][/URL]

http://[url=http://www.pixbox.se/pic5639421][/URL]

kommentarer e ok, dock e ju inte bilderna så bra för dom e tagna med mobil. Jag har nya bilder lagda på datan med digitalkameran men jag är INTE människa till att fatta hur man får dom till pixbox därifrån:(

Sv: Hingst till detta ponnysto??

Har funderat på det, men om jag skulle sälja fölet, skulle jag då inte få mer för "en svensk ridponny" än en oreggad arab? jag tänker inte lägga ut 6 tusen för att få henne som reggad arab.

129st visningar och bara en har svarat ngt. har jag missat att skriva dit ngt som intr folket...ras kanske:smirk:

Vad är det för stam på ditt sto?

Legend i connemaravärlden?:confused:
Du menar inte att du på allvar tror att en hingst blir kasserad på premiering bara för att den har ett lugnt temperament?

Kan topnordpol från hästak vara ngt till min tror ni? eller lotus??

jag hade satsat på en ridponny med mycket welsh i, eller allra helst en renrasig welsh-hingst. iaf hade jag undvikit hingstar med halvblod eller fullblod på nära håll i stamtavlan. detta dels p.ga risken för att få en avkomma som växer över ponnymåttet.

bland ridponnyerna med mkt welsh finns b.la:

top nordpol
bodethals notre petit
leuns velds elegant
casio

Har funderat på det, men om jag skulle sälja fölet, skulle jag då inte få mer för "en svensk ridponny" än en oreggad arab? jag tänker inte lägga ut 6 tusen för att få henne som reggad arab.

Håller på att regga ett arabsto på 10 år i arab nu och kommer att delbetala ca 5000kr..
Vansinnigt mycket pengar..

jag hade satsat på en ridponny med mycket welsh i, eller allra helst en renrasig welsh-hingst. iaf hade jag undvikit hingstar med halvblod eller fullblod på nära håll i stamtavlan. detta dels p.ga risken för att få en avkomma som växer över ponnymåttet.

bland ridponnyerna med mkt welsh finns b.la:

top nordpol
bodethals notre petit
leuns velds elegant
casio
Även om Casio är liten själv så har han hannoveranare i andra led.
Men jag vet inte hur stora hans avkommor blivit, han har väl betäckt ganska lite pga sitt hemska frambenställ (lite a la charlie chaplin, har aldrig sett en godkänd hingst, varken renrasig eller ridponny, som är så utåttåad) /Madde

Det skitsnacket har vi hört förr. Hade han varit så hemsk i benen hade han aldrig fått en 7 på dem.
Fö är han såld till sporten o har lämnat landet.
Försökte själv få betäcka med honom i år men han var då under försäljning.

Det skitsnacket har vi hört förr. Hade han varit så hemsk i benen hade han aldrig fått en 7 på dem.
Fö är han såld till sporten o har lämnat landet.
Försökte själv få betäcka med honom i år men han var då under försäljning.

Har du sett honom live? Jag såg honom på premieringen samt även sett honom tävlas. Att han i detta fallet fick en 7:a på benen visar bara på inkompetens hos avelsvärderingsnämnden att bedöma benställ. Jag har sett mkt mer korrekta benställ på hingstar som bedömdes med samma poäng. I detta fallet kanske ägarens involvering i asrp hade en viss del i beslutet om godkännande eller inte. MEN ingen kan förneka att Casio varit en duktig tävlingsponny i dressyr, absolut inte. Men om benstället varit helt korrekt, och med det utmärkta tävlingsresultaten så hade han nog varit betydligt mer populär i ridponnyaveln och ej sålts utomlands./Madde

Senast ändrad:

Jag tror inte du har den blekaste aning om vad som betalas för en ungponny som gått A- final på EM och plac. sig flera gånger internationellt.

Det finns MYCKET få stuterier i världen som har så god ekonomi att det går att behålla en sådan hingst för avel.

Tittar du på tidningens ridsports löp så ser du resultatet för den första visade Casio avkomman = Cardensky med 8 8 8 8 8 8 för exteriör och galopp.

Måhända har du varit något snabb i ditt utlåtande om denna hingsts avelsvärde och kanske rentav både Svensk avelsvärderingsnämnd och Dansk Sportponnys avelsvärderingsnämnd hade bättre kunskaper än vad du har om avelsvärde.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte du har den blekaste aning om vad som betalas för en ungponny som gått A- final på EM och plac. sig flera gånger internationellt.

Det finns MYCKET få stuterier i världen som har så god ekonomi att det går att behålla en sådan hingst för avel.

Svensk avelsvärderingsnämnd godkände Casio för avel och så gjorde även Dansk Sportponnys avelsvärderingsnämnd.

peråke
Nåväl, det är ingen större sorg att han lämnade sverige. Det är bara att önska nya ägarna lycka till och hoppas att han håller för tävlingsverksamhet.
Eftersom du till viss del är involverad i avelsvärderingsnämnden genom ditt engagemang inom styrelsen i SH tycker jag du ej ska kommentera hingstars godkännande eller inte./Madde

Det där är ett väldigt dåligt och klumpigt svar, Svenska avelsvärderingsnämnder utses av sin egen ras--avelsvärderingsnämnderna bedömer helt enligt eget huvud.

peråke

Det där är ett väldigt dåligt och klumpigt svar, Svenska avelsvärderingsnämnder utses av sin egen ras--avelsvärderingsnämnderna bedömer helt enligt eget huvud.

peråke
Enligt din egen utsago så har du ju utbildat avelsvärderingsnämnden i hur ridponny ska bedömas, det tycker jag säger nog om lämpligheten i att diskutera vissa hingstar, godkända eller ej. Därmed lämnar jag denna diskussion eftersom skrivelse är inlämnad till styrelsen i SH om denna sak./Madde

Utbildningsansvarig för Svensk ridponny är avelsvärderingsnämndens ordförande.

peråke

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 555
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V