Hindrar stor pannlugg hästens synfält?

TeamVM

Trådstartare
Min fjording har en riktig monsterpanlugg, den är både tjock och lång. Det är jättefint, men är det möjligt att den skymmer hästens sikt? Tänker i första hand på om det tex. blir svårt att se hinder och dylikt?

Mvh Matilda

Sv: Hindrar stor pannlugg hästens synfält?

Kanske kan bli problem, beror ju på hur luggen delar sig vid ridning/körning.
Är du orolig? Fläta pannluggen under ridning/körning :)

Rakt fram ser de ju "ingenting" ändå, men som tess91a säger så kan det ju störa om den delar sig och lägger sig över synfälten på vardera sida. Jag brukar fläta eller sätta en tofs i pannluggen på min häst som har lång, dock inte så tjock, pannlugg.

Tack för svar båda två :)

Då är det bäst att fläta pannluggen så han ser alla läskiga spöken ;)

Det lär du märka. Jag håller på med isisar och vet bara en häst som har så mycket pannlugg att han inte ser nått. Min ena har gott och väl över ögonen och flera av de andra i stallet också och det är sldrig nått problem, de har undan luggen själva, men fläta om de känns bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat