Hills Double

L

lady sun

Hej!
Jag har ett sto som är efter Hills Double. (u halvblod) Jag är nu nyfiken på hur hans avkommor är rent mentalt. Är det någon som har en avkomma efter Hills Double som har lust att dela med sig av sina erfarenheter??
Mitt sto är knepigt som 17 att rida. Behöver bara skritta iväg ett par meter så bockar hon riktiga getsprång. Har kollat hennes rygg och den är ok.

Sv: Hills Double

Inputt, kanske är utrustningen det är fel på? Hur är tänderna? Halsen?

Vet tyvärr inget om Hills Double

Det är inget fel på varken hästen rent fysiskt eller på utr frågan var om det var någon som hade en avkomma efter Hills Double som kunde dela med sig av sina erfarenheter....

lady sun skrev:
Det är inget fel på varken hästen rent fysiskt eller på utr frågan var om det var någon som hade en avkomma efter Hills Double som kunde dela med sig av sina erfarenheter....

Nej, vet heller inget om hingsten men oavsett om han har avkommor som är svårridna eller ej så måste du ju hitta sätt att klara det ändå.
Är den överfrisk av någon anledning, dvs bara glad, eller försöker den få av dej?
Du säger ju inte så mycket om hur den är svårriden och vill aksnke inte ha råd heller? Men generellt är fullblod väldigt känsliga och kan reagera med obehag på en spänd ryttare, och det är ju lätt att bli lite hård och spänd i kroppen om hästen är svår. Så det blir en ond cirkel.
Visst är vissa hingstar eller ston mer eller mindre knepiga och även deras avkommor. Men det hjälper kanske inte så mycket att veta när man nu sitter där med en.
Generellt, är det inte fel på hästen så titta på dej själv, foder,
motion, miljö omkring hästen.

Eftersom du itne fått andra svar, men det var kanske inte det här du ville ha heller.

Jag har träffat & sett en häst efter honom, ser ut som en ponny typ. Gått ** tror jag. Inga bra dressyrresultat men hoppar fint. Lite het och så, men annars tror jag inte att det är ngt annat som har just med härstamningen att göra.

Tror inte att din hästs beteende har att göra med stammen.

Ett tipps är att titta i tråden som är tänkt för frågor som dessa, ”allt om hästars härstamning”, där hittar du länkar till olika sidor som kan hjälpa dig i sökandet efter avkommor.

Vill inte verka tjatig, men en del hästar kan reagera ganska kraftigt på saker som vi inte tänker på. Mitt ungsto till exempel kan bli hel nipprig om det är hår som böjt sig åt fel håll under sadelgjorden/täckesgjorden etc.

Tack ninniw! Är ny på denna sida så jag vet ju inte riktigt var man ska titta!

Men man vill ju veta lite ändå hur de är, kan ju vara ärftligt oxå man vet ju inte, visst blir man spänd när hon slängt av mig ett X antal ggr. Getsprång är inte att leka med och det är inte bara mig hon kastat av heller. jag fösöker tappert ändå med detta och får bra med hjälp...

Jag har en valack som går *** (svår) internationell fälttävlan, 135 hoppning och startat Prix St George dressyr (placeringar upp till medelsvår) han är eller har varit väldigt svårriden het och stark men har lugnat ner sig med åren. Bockar har han aldrig gjort han är mer den typen som vill springa fort i övrigt är han snäll som en hund:)

Jag har en efter Hills Doluble (se min annvändar bild), hon ska bli mamma om en månad.

Hon har alltid varit en genomsnäll häst, hade heller inga speciella unghäst bus för sig.
Är dock en häst som gillar att jobba och det tog lite tid för henne att vänja sig vid att vara avställd.
Dock så tände hon till när hon var yngre och blev skadad, det gick inte att leda henne utan att hon gick på två ben...
Hon har heller aldrig "sett spöken" eller skyggat för saker.

Dock så har hon mkt motor och kan bli lite springig när det kommer hinder framför henne.

Jag har varit in på din sida och tittat! Mycket trevlig tycker jag. Din kuse och min har dessutom samma smeknamn ;) Kärt barn har många namn sägs det ju....

Min häst har Hill's Double som morfar, mamman var rent fullblod.

Det jag vet om min hästs mamma är att hon var 156 cm hög, ganska lågställd för att vara fullblod. Hon var enormt snäll, samarbetsvillig, känslig och försiktig och liksom tillbakadragen av sig. Ingen bufflig och gåpåig häst alltså.
Nackdelen var att hon hade "cellskräck", tex. hade hon väldiga problem med startboxarna (tränades för galopp men kom inte till start pga. detta).
Hon tränades lite i dressyr och hade bra trav och galopp, gick till avel redan som femåring och fick tre avkommor (en e. fullblod och två e. halvblod), ingen av dem har tävlat mer än i lätta klasser, det roliga är dock att det blev en i varje disciplin!
Hon fick avlivas pga. svåra besvär med korsförlamning efter det sista fölet.

Tråkig utgång för din hästs mamma :cry:
Men nu har jag kanske en lite mindre förklaring på vad min häst kan vara lite besvärad av som jag faktiskt inte tänkt på,,,,, för varje gång vi ska gå in i ridhuset tvekar hon,,,, vill inte gå utan övertalning,,,väl därinne är det inte några större problem.
Hon är otroligt lättlastad, får springa i kapp för att hänga med in i transporten ;) Men vad vet jag vad hon har varit med om i sitt tidigare liv?? Hon kanske har ett jättetraumatiskt liv bakom sig vad gäller ridning och hantering, sådana frågor dyker ju upp hur som happer i skallen när man arbetar med henne. Enligt tidigare ägare så var de tvungna att ha grimma på i hagen för att hon var svårfångad, och visst det är hon till och från nu med men hon har ingen grimma på sig i hagen. Jag börjar mer och mer ana att det är i de här "småproblemen" hennes vilja att skicka av folk från ryggen härstammar,,,,

Vår Hills Double kille var helt underbar, såg ut som en ponny (160 cm med GIGIANTISK manke)....(apropå fälttävlansnörds inlägg), var het i dressyren som yngre men blev riktigt bra tillslut, hoppade sämre i banhoppningen men var en superhäst i terrängen. Han var placerad i CCI **, flera felfria ***-terrängritter. Han var väldigt het i terrängen men otroligt säker "på fötterna". Var egentligen tänkt till att bli galoppör men gick inte in i startbox. Underbar att hantera på alla sätt och vis, halvbror med godkände hingsten Melmac. Somnade in i hagen i höstas, 22 år gammal, hemma bland sina hästkamrater vilka han fostrade ordentligt!! VAr då i full tävlingskondition. Hade aldrig haft en enda förslitningsskada (sena, kota, knä etc).

Vi saknar vår "Knutte". :bow:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka