Hemkomsten av valpen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Blackfelicia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 252
B

Blackfelicia

Hej alla därute!!!

Skulle behöva lite råd och tips från er. Det är så här att jag får hem min valp inom några veckor och ser verkligen framåt detta :bump:.
Men samtidigt undrar jag vad är det jag ska tänka på dom första dagarna när valpen kommer hem?? för det kommer det bli helt annorlunda för honom pga att han kommer in i en främmande miljö. Jag är och hälsar på honom ett antal ggr i veckan..inte för jag tror det gör nån skillnad.

Men jag skulle vilja ha era råd och tips om vad man ska tänka på osv...
Vill att det ska bli hur bra som möjligt för honom.

Sv: Hemkomsten av valpen

Vad roligt med valp! :love:
(Ända tills parketten blir fuktskadad, fjärrkontrollen söndertuggad och blomkrukorna välta! :D)

Jag har nog inte gjort något speciellt, första dagarna har valpen fått hänga med mig/resten av familjen/hundarna. Sedan har vi inte direkt tagit det jättelugnt, jag har nästan från början låtit valpen följa med överallt och hänga med i vardagen och i våra rutiner, liksom så att den kommer in i det snabbt.

Första tiden går till att lära valpen namnet, miljöträna, socialträna!

Lev precis som vanligt. Ju snabbare valpen kommer in i rutinerna desto bättre. Det finns ingen anledning att köra skyddad verkstad.

Det enda du behöver ha i åtanke är valpens rumsrenhets- och ensamhetsträning.

Vad roligt med valp!!!

Lev som vanligt, men kanske inte fyrtiopersonersfest första kvällen...skulle inte jag göra iaf.

Spendera mycket tid med valpen, men låt den också vara ifred. Sover den, eller drar sig undan mot något som kan uppfattas som lugn vår...då vill den vara ifred!

Miljöträna tidigt, låt den träffa de människor som ofta är hemma hos er/ni är hemma hos. Låt den komma med till ställen dit ni ofta är. (Men tänk också på att det som är tio korta minuter av vardag för oss är tio fullspäckade minuter av helt nya upplevelser för valpen. Så ta de riktigt stora grejerna i lagom doser. Och låt den sova! Låt den vara valp! Låt den upptäcka och uppmuntra den när den tar initiativ!

(Och valpar bits!!!!!! Jag fattade nog inte riktigt det när vi fick vår i våras. Det finns flertalet trådar här på buke om hur man kan hantera det. Det finns också böcker och duktiga hundkunniga människor på hundklubbarna runt om i landet. Din uppfödare är också en källa av kunskap (eller, bör vara!).)

När man precis får hem valpen är det så mycket man vill göra...men även om jag håller med, "skyddad verkstad" är inte det bästa, så skulle jag ändå förespråka viss "lagom dosering" av allt. Ni har ju långt tid på er att hinna med saker och ting!

Rumsrenheten: Bättre att gå ut en gång för ofta än en gång för sällan. Beröm ALLTID ute, skäll aldrig om olyckan händer inne. Bara bär ut (även om behovet redan är avklarat så ut en stund och bara var. Inte lek, inte gör något, bara var. Gå in igen. Gå till samma ställe så fattar valpis snart vad du har i tanken när ni går ut. (Och tänk på att de inte kan kontrollera knipningen förrän vid ca ett halvår, så räkna inte med att den är rumsren bara för att den börjat säga till. Den kan te x inte hålla sig om du skulle missuppfatta signalerna/inte vara hemma.)

Jag skulle leka mycket med valpen, det skapar en positiv och rolig relation. (Andra skulle aldrig i livet leka med valpen, så där finns olika uppfattningar.) Dessutom kan du lätt se vad din valp går igång på och kanske tidigt hitta bra belöningssystem. (Fast det där kan ju ändras när de blir äldre också. Vår gick igång på godis förr, nu är det bara kamplek som är roligt.)

Jag skulle vänta med ensamhetsträningen den första veckan, och sedan gå LÅNGSAMT fram. Bättre att traggla 30 sekunder för längre, än att hoppa till en timme för snabbt och sedan kanske ha en ylande hund på halsen bara man går på toaletten och stänger dörren. (Och ja, det kan hända att den vill vara med därinne den första tiden, särskilt om det inte finns någon annan hemma.)

(Oj, det här blev långt och fullt av förmaningar. Inte meningen.)

Lycka till!

/Syrsa

Vad du än gör ! Säg itne "Vem kommer?" när någon plingar på dörren. .. Det gjorde jag och min syrra (vi var små då ) med vår hund, när han var valp för det var ju så roligt att se hans reaktion - började småskälla och vifta på svansen. Grymt kul, fast då visste vi ju inte följderna av det.
nu skäller han som en galning när det plingar. omöjligt.. iaf jag har lärt mig min läxa.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 657
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
1 000
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 234
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈