Sv: Hemkomsten av valpen
Vad roligt med valp!!!
Lev som vanligt, men kanske inte fyrtiopersonersfest första kvällen...skulle inte jag göra iaf.
Spendera mycket tid med valpen, men låt den också vara ifred. Sover den, eller drar sig undan mot något som kan uppfattas som lugn vår...då vill den vara ifred!
Miljöträna tidigt, låt den träffa de människor som ofta är hemma hos er/ni är hemma hos. Låt den komma med till ställen dit ni ofta är. (Men tänk också på att det som är tio korta minuter av vardag för oss är tio fullspäckade minuter av helt nya upplevelser för valpen. Så ta de riktigt stora grejerna i lagom doser. Och låt den sova! Låt den vara valp! Låt den upptäcka och uppmuntra den när den tar initiativ!
(Och valpar bits!!!!!! Jag fattade nog inte riktigt det när vi fick vår i våras. Det finns flertalet trådar här på buke om hur man kan hantera det. Det finns också böcker och duktiga hundkunniga människor på hundklubbarna runt om i landet. Din uppfödare är också en källa av kunskap (eller, bör vara!).)
När man precis får hem valpen är det så mycket man vill göra...men även om jag håller med, "skyddad verkstad" är inte det bästa, så skulle jag ändå förespråka viss "lagom dosering" av allt. Ni har ju långt tid på er att hinna med saker och ting!
Rumsrenheten: Bättre att gå ut en gång för ofta än en gång för sällan. Beröm ALLTID ute, skäll aldrig om olyckan händer inne. Bara bär ut (även om behovet redan är avklarat så ut en stund och bara var. Inte lek, inte gör något, bara var. Gå in igen. Gå till samma ställe så fattar valpis snart vad du har i tanken när ni går ut. (Och tänk på att de inte kan kontrollera knipningen förrän vid ca ett halvår, så räkna inte med att den är rumsren bara för att den börjat säga till. Den kan te x inte hålla sig om du skulle missuppfatta signalerna/inte vara hemma.)
Jag skulle leka mycket med valpen, det skapar en positiv och rolig relation. (Andra skulle aldrig i livet leka med valpen, så där finns olika uppfattningar.) Dessutom kan du lätt se vad din valp går igång på och kanske tidigt hitta bra belöningssystem. (Fast det där kan ju ändras när de blir äldre också. Vår gick igång på godis förr, nu är det bara kamplek som är roligt.)
Jag skulle vänta med ensamhetsträningen den första veckan, och sedan gå LÅNGSAMT fram. Bättre att traggla 30 sekunder för längre, än att hoppa till en timme för snabbt och sedan kanske ha en ylande hund på halsen bara man går på toaletten och stänger dörren. (Och ja, det kan hända att den vill vara med därinne den första tiden, särskilt om det inte finns någon annan hemma.)
(Oj, det här blev långt och fullt av förmaningar. Inte meningen.)
Lycka till!
/Syrsa