Helklippning

Sv: Helklippning

Ok, tack för svaret. Jag lämnar nog "stay-ups":D på benen så det inte blir för kallt nedanför täcket, är ute hela dagarna. Klipper inte för att han jobbar hårt utan för att han torkar inte när han blir blöt/svettig och då fryser han när pälsen är för tjock. Dessutom kliar det..:banana: Vad menar du med halvklippt? Halva kroppen eller längre hårstrån?

Klipper allt. Hon som klippte sa att om hästen får skav så beror det inte på att den är klippt utan på att jag borstar dåligt, har skitet schabrak eller dålig passform på sadeln. De argumenten köper jag så det blev ingen lapp kvar denna gång. Inget skav so far...

Klipper bort allt på "gamlingarna", men 5 åring får skav så han har en liten ruta kvar.

Vaddå ska?:confused: Det är olika på olika hästar vad som passar dom bäst. Blir så :devil: trött på självutnämnda experter som tror att dom vet bäst.

eller hur!!!jag tycker bara att du ska lyssna på alla och se vilka för och nackdelar som väger upp till slut. förra vintern hade min häst ingen ruta och hon var så himmla dålig i pälsen så hon fick massa skav. därför lämnade jag en ruta i år och skaven är mycket bättre :Dmen se själv: personligen tycker jag att det är snyggare utan men man ska ju ta det funktionella. har din häst lätt för att få skav?ta dte somm passae din häst!!

Ni som helklipper era hästar, brukar ni lämna ett "schabrak" på ryggen under sadeln? jag ska klippa min ena i helgen och kan inte bestämma mig om jag ska lämna lite på tyggen eller inte..

Jag klipper annars ALLT förutom huvudet ( går inte :() Men I år lämnade jag en liten ruta på ryggen (sadelläget) Detta då hon fått skav av ett täcke på manken. så tyckte det var onödigt att klippa bort då... har även bogskydd nu så då skaver det inte. Men nästa gång blir även rutan borta.

Tycker att det är väldigt inuvidiellt hur man klipper. man får hitta det som funkar bäst för sig och hästen. ;)

För mig passar helklippningen och så tycker jag faktiskt det är snyggast.

MEn om man säger en ridskolehäst som klipps kanske man bara ska klippa där den svettas tex från manken snett ner till virveln.

Men lämna kvar lite på ryggen så får du se om det funkar elr om du ska klippa bort de... det går ju alltid att göra ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 614
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka