Helklippning

Inka-90

Trådstartare
Ni som helklipper era hästar, brukar ni lämna ett "schabrak" på ryggen under sadeln? jag ska klippa min ena i helgen och kan inte bestämma mig om jag ska lämna lite på tyggen eller inte..

Sv: Helklippning

Man ska lämna en fyrkant eller schabrak på hästens rygg vid helklippning.
Det skyddar känsliga delar på hästen och en rakad häst är inte naturligt och eftersom det är ett ställe som utsätts för sadel, "smutsiga" vojlockar/schabrak så är det lämpligt att ha det orakat där.

Jag gör inte. Får aldrig ngn jämn kant så rakat bort allt. Har även hört från en tjej som var ute och klippte hos oss att det är lättare att hålla rent om man inte sparar ngt på ryggen.

Jag har alltid lämnat kvar en bit uppe på ryggen.. Vi sitter ju däruppe o skaver, jag tror det är mindre risk för skav om lite skydd får bli kvar...

Olympus: Varför skulle det vara lättare att hålla rent om man inte sparar något uppe på ryggen? Om inte hästen har satt en otroligt tjock björnpäls förstås.. Det är ju jättelite man sparar.. Inte svårare än om man har en orakad häst..

Magini

Olympus: Varför skulle det vara lättare att hålla rent om man inte sparar något uppe på ryggen? Om inte hästen har satt en otroligt tjock björnpäls förstås.. Det är ju jättelite man sparar.. Inte svårare än om man har en orakad häst..

Jag vet inte riktigt faktiskt. Hon sa så och jag tänkte inte mer på det. Klipper ju bort allt vilket som :p
Men det kanske var om man hade en häst med lite längre päls som hon menade.

Jag har alltid lämnat en liten "ruta" på ryggen precis där sadeln ligger..Och det har alltid fungerat super!

På en riktigt lurvig häst tycker jag det är bättre att raka bort alltihop. Testade att spara en ruta på en av våra, men hon blev för varm och svettig där så vi klippte där också. Dom två vi har nu klarar det bra.
Tidigare hade vi en ponny som inte var fullt så lurvig, hon fick ha rutan kvar, vilket var att föredra på henne då hon lätt fick skav annars.

Det skyddar känsliga delar på hästen och en rakad häst är inte naturligt och eftersom det är ett ställe som utsätts för sadel, "smutsiga" vojlockar/schabrak så är det lämpligt att ha det orakat där.

Fast det enda den fyrkanten med päls skyddar mot är skav av sadeln eller smuts/veck på schabraket. Och allt det beror på slarv av ryttaren.

TS:Rakar själv alltid precis hela hästen enklare att tvätta bort svett och hålla rent. Framför allt tycker jag att det är vanligt att hästarna får hårsäcks inflamationer i sadelläge om man inte rakar där också.

/Camilla

Senast ändrad:

Lämnar alltid en liten ruta :p Tycker dels att det ser snyggt ut, sen har jag alltid gjort så :D

.

Det är inte naturligt för hästen att ha ryttare på ryggen alls, så de argumenten trillar bort :smirk:
I övrigt får man se till att ha rena vojlockar precis som på sommaren när hästarna svettas massor och inte har så mycket päls naturligt...

För två år sen när jag klippte min pålle lämnade jag ett kort schabrak på ryggen, Då fick han skav av schabraket på nedre kanten på bägge sidor. Inte spec mkt men skav var det iaf. Förra året lämnade jag inget och då fick han skav av bakanten på schabraket, rätt så ordentligt också..
Så iår fick det bli ett schabrak kvar och han har gått så i en månad ungefär och inget skav än så hoppas hoppas...:bump:
Så jag väljer att ha schabraket kvar, iaf på min pålle som är lättskavd. Andras kanske inte är så känsliga och inte behöver ha något kvar. :)

*lånar knapp*

Funderar på att klippa shettisen då han blir som en liten björn, och är det något speciellt man bör tänka på? Har aldrig klippt förut, detta är första ggn..:p Kommer lämna benen för kylan. Hur nära huvudet rakar man?

jag gör båda och, oftast tar jag hela... men om jag klipper ut i januari så brukar jag lämna en liten bit just där sadeln ligger, eftersom dom blir så känsliga i pälsen på den tiden av året. annars är det stor risk för skav.

men du ska inte ha ett schabrak kvar iaf, lämna bara en liten ruta under sadeln!

Nä jag menade inte att jag ska ha ett stort dresyrschabrak kvar, det hade sett roligt ut:D.

tack alla för svaren, hästen har inte så tjock päls så jag tror att jag lämnar kvar en ruta.

Tänk på att vara lugn själv, att hästen är torr och ren i pälsen. Ha gärna sällskap med dig också..Är hästen kinkig att hålla på med så kan det vara bra att vara flera. Bomull i öronen kan fnka om den tycker det är obehagligt med ljudet. Hur mkt du ska klippa beror ju lite på hur mkt den arbetar.. Gör den inte så mkt kan det räcka med att bara ta halsen, eller halvklippt..
Jag klipper längs med gansch benet på huvudet. Där tycker jag att det blir snyggare linje än om man klipper runt ganaschen. Jag klipper ner till hasen och ner till knäet på min pålle. Det beror ju också på hur mkt päls dom har på benen hur långt ner man klipper eller om man lämnar dom oklippta. Min ser ut att ha stay ups :devil: på sig när man inte tar något på benen så därför får det bli ner till knäet och hasen..

Min pålle blev klippt idag,fick en ruta kvar för sadeln!
16294309.jpg

Vaddå ska?:confused: Det är olika på olika hästar vad som passar dom bäst. Blir så :devil: trött på självutnämnda experter som tror att dom vet bäst.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 614
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka