havre fritt foder???? HJÄLP!!!!

Sv: havre fritt foder???? HJÄLP!!!!

Krafft rehab innehåller 22 % havre.
Det var konstigt, förra året var Krafft Rehab helt havrefritt, men jag har mailat krafft alldeles nyss och frågat om detta. sånt här MÅSTE dom ju informera om.. att de helt plötsligt bara tillsätter 22% havre i ett foder som är känt för att vara havrefritt.. befängt..

Varför det? HH
Jag har skrivit lite i en tidigare tråd ang mugg och jag har sett att väldigt många har fått bort all mugg sedan dom tagit bort betforen.. mig veterligen finns ingen forskning på det, men när det hela tiden kommer på tal och det fungerar så bör det ha något samband..
spannmål, spec. korn är ju känt för att göra hästar hudkänsliga, det kanske är något speciellt med sockret som gör huden känslig också?

Är det verkligen havre i Rehaben? .

REHAB
Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
C 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05
Här är innehållet enl Krafft. Tyvärr råkade datorn sudda ut 6 raden från slutet så jag ser inte vad C 3 % ska vara för ngt! HH

Det har varit havre kli i Rehab hela tiden. Däremot är det inte så mkt havrestärkelse i det eftersom kärnan är borttagen. Kanske 75 % är borta. Troligen är det därför KRAFT kallar den havrefri ibland.

Ur allergisynpunkt är det ju snarast etter värre då sannolikt kliet har mer koncentrerad mängd allergen. HH

ja de var ju inte bra.. :(

tack för informationen iaf..

kan någon ge förslag på olika sorters foder som INTE innehåller havre då min bebis troligtvis är alergisk mot de.. snälla hjälp mej. jag vet att de finns havle fri mix från salsa men den åt hon ej. tyckte den va äcklig. men de måste finnas fler

Det enklaste är väl att sätta ihop foderstaten utan att ha "färdigfoder", då vet du exakt vad din pålle får i sig. Vissa "havrefria" foder kan ha spår av havre i sig. Jag föredrar att köpa kraftfoder rent, dvs kornkross för sig, protein för sig och vitaminer/mineraler för sig (vitaminer/mineraler är det enda fodermedel jag köper "färdigblandat", i form av Miner Vit. Vill veta vad jag stoppar i min häst, och eftersom jag har en bekant som jobbat på lactamin (som tillverkar krafft) så vet jag enligt den källan att kvalite´n på deras råvaror kan skifta...

Mustangfodret är havrefritt

Egentligen inte. Det innehåller en liten mängd spannmål, men det skulle inte jag fodra mina pållar med, i synnerhet shettisen. Hellre "naturligt" foder då shettisen även går ihop med dom andra.

Det finns ett jätte bra havre fritt foder som heter Mustang original. Finns i müsli och pellets.

Det finns ett jätte bra havre fritt foder som heter Mustang original. Finns i müsli och pellets.

Nej det innehåller havre. Havre tycks vara den näst största ingrediensen. Däremot innehåller det inte så mkt havrestärkelse utan kli. Det gör det inte mindre olämpligt för ngn som är allergisk mot havre. HH

Till flera i tråden, en liten fundering...

Konstigt att så många går på att ett foder är havrefritt trots att det innehåller havre...:crazy::crazy::crazy:
Läser man inte innehållsförteckningen då, eller hur kan man missa en sådan grej?:confused:

Saxat från mustangfoder.se:

"Mustang Pellets Original är ett pelleterat havrefritt färdigfoder. Pellets Original är ett mellanenergi foder där havren har ersatts med korn och havrefiber.

Många hästar som får havre som kraftfoder upplevs av ryttaren som "heta". Med Mustang Original undviker man detta.

Mustang Pellets Original är som alla Mustangfoder smaksatt med äpple. Vidare har vi tillsatt dubbelt dos biotin för att undvika hovskörhet och förbättra man och päls.

Vitaminer och mineraler är av högsta kvalitet. Linfrö ingår också eftersom det stärker upp hästen grovtarm med en skyddande gel.

Mustang Pellets Original är sveriges absolut mest intressanta basfoder, förutom att det är anpassat till de allra flesta hästar är det också mycket attraktivt prissatt!"

För mig är den enda rimliga källan till havrefiber havre.... Är en tröja som innehåller bomullsfibrer fri från bomull???

Senast ändrad:

Havens har en müssli och en pellets som är havrefri. och som ngn tidigare skrivit så har ju Krafft kommit med en ny müssli som är havrefri. Den tänkte jag prova!

*knapplån*

Marstall Haferfrei (havrefri) är som namnet låter havrefri. Är både kompletteringsfoder (att blanda med havre enligt Marstall :D ), men går att fodra som fullfoder också. Vi hade det till en "hoppetossa" här hemma och det fungerade riktigt bra. Så här ser det ut:

MarstallHaferfrei.jpg

Hos oss (Södertälje) finns Marstall på Granngården.

Tack för infon:bow:! Tur att pålle funkade bra på rehaben i alla fall. Hade åtta veckors boxvila...

*knapplån*

Marstall Haferfrei (havrefri) är som namnet låter havrefri. Är både kompletteringsfoder (att blanda med havre enligt Marstall :D ), men går att fodra som fullfoder också. Vi hade det till en "hoppetossa" här hemma och det fungerade riktigt bra. Så här ser det ut:

MarstallHaferfrei.jpg

Hos oss (Södertälje) finns Marstall på Granngården.

Min är oxå en hoppetossa. Hur mycket ger du av det?? Har en väldigt lättfödd häst att tillägga

Det skulle vara 9 % havre i kliform inte 15, jag skrev fel i hastigheten. Men det är helt riktigt att de påstår på översikten att det är havrefritt (0 %). Men när man väl lyckas hitta en detaljerad beskrivning så är det inte sant (som så ofta).
Undrar vad som skulle hända om man deklarera choklad för människor som nötfria om det innehöll 9 % valnöt t ex?
Om inte länken går att använda så sök på www.stroeh.de
HH

Freizeit-Müsli als alleiniges Kraftfutter: (je 100 kg Lebendgewicht und Tag)

Marstall Freizeit - 20kg
Endkundenpreis: 13.42 € (€ pro kg: 0,67)

Müsli ohne Hafer
Einzelbestandteile: (in %)
Maisflocken (15 %), Gerstenflocken (15 %), Weizengrießkleie (15 %), Apfeltrester (15 %),
Weizenflocken (10 %), Haferschälkleie (9 %), Melasseschnitzel (6 %), Weizenkleie (5 %),Melasse (4 %),
Bierhefe (1 %), Meeresalgen (1 %), Natriumchlorid (0,5 %), Dicalciumphosphat (0,4%),
Calciumcarbonat (0,4 %) #

http://www.stroeh.de/s/shop/artikel...tm?StroehSID=ca563c7a969bd6ee9afb34894d4a96a6

Jag gav ca 1,5 kg av Marstalls. Jag har nu bytt till Kraffts gröna musli för det passar bättre med grovfodret, nu räcker det med bara muslin och inte extra protein.

Trots att det är havre i Kraffts musli så håller hon sig på alla fyra faktiskt :D . Nååååågot piggare men det kan lika gärna vara för att det börjar kyla på...

Längre ner på samma sida kan man se att Marstall haferfrei innehåller 6 % havre.
Att Cura Caballo High Performance Müsli haferfrei innehåller 6,2 % havre.
Baileys Cool Cubes sägs vara havrefritt men huvudingrediensen tycks vara havremjöl!
I havrefria Baileys Cool Müsli är havremjöl 3e största ingredisensen.
I St.Hippolyt Vollwertpellets havrefri är havre den 4e största ingrediensen.

Det var bara ett smakprov, det finns ytterligare 22 fodermedel på denna förträffliga sida som sägs vara havrefria. Jag sätter en slant på att de flesta innehåller havre.

Den allergiska hästen lever ett osäkert liv uppenbarligen. HH

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 781
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 488
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka