häst som står med bakbenen inunder sig

Ottilia

Trådstartare
Hej!
Min häst (2 år, går på lösdrift, gör inte så mkt annat just nu) tenderar att stå med sina bakben inunder sig. Inte mkt och inte alltid men ofta när jag pysslar om henne i hagen och hon står och betar så hamnar bakbenen ca 1 dm längre inunder kroppen mot vad som är normalt. Hon har gjort så rätt länge utan att jag riktigt reflekterat över det... Är det någon som vet om det är något jag bör vara orolig för?

tack på förhand / Ottilia

Sv: häst som står med bakbenen inunder sig

Att hästen står så ständigt i hagen och stallgpng osv tyder ju på att hästen har ont i länd, kors eller rygg.

ok tack! Det är det jag befarat sen jag började tänka på det... Men de flesta runt mig tycker jag är nojjig och att herregud, hästen är ju bara två. Men som sagt.. eftersom hon inte rids eller gör så mkt annat så har jag inte fått några andra indikationer. Ömmar inte eller så. Men nu ska jag ringa vet. på måndag!

Kan var för lång tå på bakhovarna som skapar spänning i länden.

Nu hittade jag ingen bra bild på hennes bakhovar. Jag tycker inte att de ser ut att vara långa i tån, men ska definitivt höra med hovis på som kommer i veckan. Alla tips är bra, vill verkligen inte att hon ska ha ont eller spänningar.

Det kan vara en sån "enkel" sak att hon har rullat på något, gått omkull i hagen eller liknande och fått en sträckning, en snedhet i bäckenet eller liknande. Hör med veterinären vad de säger, och kanske även kolla om det är ok att ta ut ET för att känna igenom henne?

Senast ändrad:

mm det är planen.. vill kolla med vet. först men jag tror precis som du att en et eller kiropraktor är den som kommer att göra något åt det om det är något... Kollade igenom henne lite noggrannare idag, ingen ömhet eller något men kanske lite sned över korset.

Det är så lite men ändå känns det i magen som om det är något. Var först när jag såg så mkt hästar på 3 års i helgen som var som jag reflekterade över en som ville stå lite med bakbenen inunder sig och jag tänkte att vänta nu, sådär står Räkan också ibland, och då började jag titta extra noga på hur alla hästarna i stallet och övrig brukar välja att stå..

Ja absolut kolla med vet. först. ET brukar ju vilja veta att hästen är frisk innan den behandlas också.

Jag känner igen det där att man har något i bakhuvudet eller en magkänsla, som blir starkare när man ser en annan med samma "problem" :)

Hej. en häst som står med benen under sig avlastar ofta "tårna". Kolla verkningen. Mvh Camilla

Min gjorde så när den var "sned i bäckenet" (ja det var ju inte bäckenet i sig som var skevt utan musklerna som var låsta, men du fattar). Kunde stå riktigt ordentligt under sig. Det försvann helt när vi fick bort låsningen/snedheten.

Min gjorde så när den var "sned i bäckenet" (ja det var ju inte bäckenet i sig som var skevt utan musklerna som var låsta, men du fattar). Kunde stå riktigt ordentligt under sig. Det försvann helt när vi fick bort låsningen/snedheten.

Har också upplevt det, men å andra sidan så kommer ju låsningen från något, och utifrån egna erfarenheterna hittills är det ofta från hovarna.

Fixas hovarna kommer inte låsningarna tillbaka lika lätt, om det inte fanns andra eller ytterligare orsaker till det såklart.

så TS, kan ju vara värt att utvärdera hur ofta och regelbundet unghästen blivit verkad och om det är en bra verkning det är frågan om, så man inte gått och blivit hemmablind för att man litar på "sin" hovslagare. (vilket man såklart ska kunna göra, men märker man av problem måste man ju se över vad som kan behöva ändras.)

Min hade ju gjort en praktvurpa deluxe. Men kan ju vara väl värt kolla hovar/vinklar med - absolut

Jo, samtidigt så var det ju den vurpan som efter 3 års kämpande gjorde att hennes liv avslutades alldeles för tidigt (4 år gammal). Så, praktvurpa deluxe som sagt, och i princip omöjligt att missa att hon stått på öronen (eller stått på ändan snarare). Jag såg ju inte själva vurpan, den var i hagen. Men det krävdes ingen raketforskning tyvärr att räkna ut vad som hänt med ledning av både akuta och långsiktiga skador hon ådrog sig. Den gigantiska 'lårkaka' högt upp på bakdelen som direkt på kvällen skvallrade om att hon inte hållit sig på benen var ju det lindrigaste.

Men just att stå inunder sig med bak var the tell tale sign när hon blivit "sned i bäckenet", hon övertänjde ju antagligen ligament och grejer i bak, för 'minsta lilla' framöver gjorde att hon blev sned igen. Men det var väldigt tydligt att rak/rättad = står fint och jämnt på alla fyra. Sned (igen) = står under sig med bak.

Krokhasiga hästar står gärna så som du beskriver.

Googlade och hittade en länk som beskriver hästens benställningar http://www.ridum.com/hovslageri/Has.htm dock med väldigt ålderdomlig text
Och orkar inte gå och kontrollera i min bok om allt som står på den sidan fortfarande anses stämma.

Tråkigt med så rejäl skada av en vurpa! :(

Det där med att stå under sig gjorde min häst också i början, spänd bakdel/överlinje och låsningar lite överallt, stod under sig både fram och bak. Det försvann snabbt efter behandling, att hästen stod under sig, men jag tror ändå det var hovarna som var bov till mycket av det, eftersom det kunde komma tillbaka i light-variant beroende på hur hästen var verkad och hästen ställde till sig bättre efter (bra) verkning. Ibland är det så lite som kan göra så mycket. (i det här fallet ca en cm för höga trakter).

Delvis kl.

Tack alla för alla svar. Jag pratade med vet. via telefon som tyckte att det inte var ngt att oroa sig för utifrån hur jag beskrev hästen, hon tyckte också att jag skulle avvakta med att göra en undersökning. Efter senaste verkningen så har hon heller inte stått så förutom igår när hon frös i regnet - ställde sig normalt så fort hon fick på sig täcke.

Jag hörde med hovis om hon tyckte något om vinklar osv och hur det kunde påverka men fick mest hmm, mjaa till svar. Till nästa verkning så ska vi ta lite kortare tid för hon verkade inte lika mkt som min gamla hovis gjorde.

Så jag ska helt enkelt hålla uppsikt och om det kommer tillbaka så ska jag ta ut en et är tanken.

Att hon står så när hon fryser behöver du inte 'bry dig om' (ja det är ju inte bra hon fryser, men du fattar). De flesta hästar skjuter rygg och kurar ihop/in bakdelen när de fryser ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 430
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka