Häst som ser dåligt...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lycklig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 912
L

Lycklig

Hej , jag har en del frågor till er som har erfarenhet av syn nedsättning hos häst .
Vad fick er att misstänka att hästen såg dåligt ?
Kan akut Erlichia ligga bakom synnedsättningar ?
Finns det något sätt att göra ett eget litet " syntest " på hästen ?
Hur fick ni synfelet bekräftat ?
Ja , berätta helt enkelt allt ni kan komma på ang detta .
Tack på förhand

Sv: Häst som ser dåligt...

Finns det ingen som har någon erfarenhet om detta ? Inga teorier heller ?

Vi har en pålle i stallet som helt plötsligt blev blind på ena ögat. varken vet eller vi vet varför men hon mår lika bra fö de så hon får gå kvar (sällskapshäst)

Hästar kan få starr och andra ögonsjukdomar även om det nog är ganska ovanligt. Starr lägger sig som en hinna över ögat. Om hästen börjar snubbla mer och mer, slår huvudet i krubban eller börja vägra på hinder kan vara tecken på synnedsättning men det kan också ha en mängd andra orsaker. Har du frågat veterinär?

Hästar kan få starr och andra ögonsjukdomar även om det nog är ganska ovanligt. Starr lägger sig som en hinna över ögat. Om hästen börjar snubbla mer och mer, slår huvudet i krubban eller börja vägra på hinder kan vara tecken på synnedsättning men det kan också ha en mängd andra orsaker. Har du frågat veterinär?

Vår häst har svag starr på båda ögonen, dvs grumliga linser. Hon ser lite lite sämre i mörker, men annars inga problem.
Enligt vår veterinär är det mycket vanligt med starr hos hästar (precis som hos oss människor). I de allra flesta fall har hästen inga som hellst problem och därför upptäcker aldrig ägaren att de har lite starr.

Vi hade en häst i stallet som ofta bullrade med gallret. Den visste inte att huvudet var nära gallret och slog i huvudet, antagligen ville hästen se vart gallret fanns eftersom den hade de dåliga ögat mot gallret.

Vi testade genom att plötsligt vifta framför ögat med en hand utan att röra känselhåren. Vi fick ingen reaktion -> hästen har nedsatt syn.

jag märkte det på min ponny, när hon började gå in i grenar och annat som stack ut, och hon började vägra att hoppa och gå ut i skogen när det var mörkt.
det var inte svårta att konstatera på henne vad som var fel, hon hade då börjat få gråstarr, vilket man känner igen på att ögat blir gråaktigt och ser grummligt ut.
nu har hon väldigt kraftig grå starr, men klarar sig bra när hon får gå i en hage som hon känner igen väl. och det går även bra att rida henne men man får tänka lite extra, och styra undan ortdentligt från grenar och bara gå i miljöer där hon känner sig trygg

den första hästen betedde sig konstigt när han stod i gången, han ville trycka sig åt ena väggen bara. sen var han orolig vid in o utsläpp. tog sats genom grinden precis som han inte visste om den var öppen. mmm
Han hade en skada synlig på ena ögat men den hade han haft länge. Han var totalblind på det ögat o hade ledsyn på det andra när vet kollade.
Den jag har nu har börjat bete sig konstigt vid ridning , ser"spöken" o annat. dessutom så ramlar man av så springer hon på en , ungefär som om hon är osäker på var man är. barn har hon svårt för för att de är så små, hon kan också skygga i boxen har stallägaren märkt. dock anser jag inte att det är akut utan ska kolla henne när det är dags att vaccinera.
Hon har inga som helst synliga skador på ögat.

Hej ! Svarar alla här . Tack för svar och era tankar . Jag och en vän satt och diskuterade just syn nedsättning hos häst och kom att fundera på hur man märker problemet osv. Alltså om hästen har starr eller fått en skada på ögat så är det ju synligt men mera syn nedsättningar som inte syns liksom...Intressant och lärorikt med andras erfarenheter . Fortsätt gärna och skriv om ni kommer på något mer inom ämnet ! Är det någon som vet om " fästing sjukdomarna " kan ge kroniska synnedsättningar ?
Mvh Lycklig

När jag var liten hade vi en häst som med åldern började se dåligt. Det märktes inte speciellt mycket på dagen men när det blev mörkt ville hon ha ledning. I dagsljus hade hon karta o kompass i huvudet men när det blev mörkt fick vi visa henne vart hon skulle gå.

En annan häst jag känner har starr o det ser man för det ögat som är starrigt är pupillen grå o han reagerar inte om man viftar framför ögat.

Här i stallet står en dam jag börjar misstänka synen på. Hon är väldigt klumpig, slår huvudet i krubban o i kanten på boxdörren ibland o hon är rädd för trånga mörka utrymmen. Hon är även klantig mot folk. Säg att jag i boxen håller på borstar henne o ber henne flytta huvudet från min ena sida till den andre kan hon slå huvudet i mig eller att hon kastar huvudet upp eller hela sig bak. Tar jag i henne o flyttar ansiktet dit jag vill ha det är hon lugn.

Vi har en häst i stallet som kan gå in i saket när man går in och ut.. har t.ex. gått in i dörren ett antal gånger när fel prsoner tar ut ehnne. hon har även klmpat in i foderbänken..

Hon vrider huvudet konstigt när hon ska titta på en person som kommer från höger. men om den kommer från vänster tittar hon normalt.

Fast det roliga är att hon inte har någe problem alls.. kan gå normal och i vilka hagar som helst.. skadar sig aldrig!

Min gamling ser dåligt. När det är ljust går det bra men så fort det skymmer går han inte någonstans där det finns elstängen i närheten. Står han ute i hagen skrapar han med hoven tills någon kommer och hämtar honom. Blir det tillräckligt mörkt kan han ha problem med att lita på personen som ska ta ut honom och då blir det trassel. Med mig går han dock. Han vet att jag aldrig satt honom i elstänget vilket har hänt några gånger med andra ledare.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 016
Senast: julgrisen
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 651
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka