Häst med spatt

solitarymoment

Trådstartare
Jag var inne på kliniken med min häst idag och fick det konstaterat att hon har ensidig spatt :(
Försöker nu lära mig så mycket som möjligt för att (förhoppningsvis) kunna förbättra vår utsikt så gott det går.

Men hur stor procent av spatthästarna blir egentligen "bra"? Hoppas ju självklart på att kunna fortsätta som tidigare med 2-3dagar uteritt, en dag med lång skrittpromenad och resterande pass på banan. Men hur stor del av spatthästarna kommer egentligen tillbaka? Och om hon nu bara kan gå som promenadhäst, hur defineras "promenadhäst" egentligen?
Läste även att det tydligen är bra om de rör sig så mycket som möjligt, men nu får hon metacam i elva dagar och sjukhage, efter det får hon gå i 10x10hage, men varför så små hagar om det är bra med rörelse?
Förutsatt att hon blir bra, vad bör man tänka på vid ridning?
Finns det de spatthästar som inte ens kan gå i hage? (förutsatt att hästen som individ är okej med att bara gå och skrota i hagen eller så)
Ev. tillskott som kan vara bra?
Jag har mina funderingar på att avla på henne, vilket jag även hade innan hon blev halt. Men påverkar spatten detta något? Och hur lång tid bör man egentligen vänta innan man seminerar i sådana fall?

Och det viktigaste; Vad kan jag göra för att förbättra vår prognos?

Kanske bör tillägga att hon är ett litet halvblodssto e: Irco Marco, f. 98 så hon är inte så farligt gammal.

Sv: Häst med spatt

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta/ytor, många häsar funkar utmärkt efter det att inflammationen har avtagit men man ska komma ihåg att spatt är kronisk varför åkomman aldrig läker ut istället hamnar den i ett sk ej aktivt läge. Antingen så förblir den icke aktiv men kan även blossa upp igen om det vill sig illa, spatt finns med på avelsdefektlistan. Så spatt på ett halvblodssto, ja då har man absolut minst en disposition för åkomman.

Jag tycker inte att din häst lämpar sig för avel med tanke på rådande omständigheter, tråkigt och plågsamt om även avkomman drabbas av spatt.

Åh okej, då är det ärftligt alltså? Tråkigt att höra, då får jag hoppas på att hon kommer att hålla för promenad i alla fall :(

Min häst fick konstaterat lindrig spatt båda bak men enligt min veterinär så är det inget att bekymra sig över. Min hästs största problem sitter i framfötterna och enligt min veterinär så bara vi kan hålla framfötterna i shack så behöver jag inte bekymra mig för spatten. Min häst går som vanligt med dressyrträning och siktet inställt på tävling så småningom. Men det kanske är finns olika sorters spatt?? Jag ska ärligt erkänna att jag inte är så påläst då min häst inte verkar det minsta bekymrad i bakbenen har heller aldrig varit halt bak utan det upptäcktes som bifynd. Min häst blir regelbundet behandlad med Tildren för sina framfötter och vad jag förstår så har Tildren god effekt även på spatt. Nackdelen är väl att man får stå för behandlingen själv då försäkringsbolagen anser att det inte har tillräcklig bevisad effekt. Men min häst har svarat väldigt bra på behandlingen så jag fortsätter ändå!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 528
Senast: mackan
·
Hästmänniskan hej Jag är helt ny här och har nästan 0 erfarenhet av hästar, har egentligen inte vart intresserad alls, nu ska vi bygga hus en bit...
2
Svar
35
· Visningar
3 512
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst fick spatt när han var 10 år och har varit besvärsfri sedan han var 12 år gammal. På röntgen har det sett "fint" ut med...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka